back to Blog

המאפיינים של תחום הסטארט אפ בישראל

תחום הסטארט אפ בישראל דומה במובנים מסוימים לתחום בארה”ב ובאירופה, אך במובנים מסוימים גם מאוד שונה מהם. הבנת המאפיינים המיוחדים חשובה הן עבור היזמים והן עבור משקיעים, שצריכים להביא בחשבון שלל שיקולים.


השפעה חזקה של הסנטימנט בעולם


מה שקורה בתחום הסטארט אפ בישראל מושפע באופן מובהק ממה שקורה בעולם. כל עוד סך ההשקעות המוזרמות בעולם לתחום ממשיך לגדול, גם בישראל נראה יותר השקעות בסטארט אפ. עם זאת, אם הסנטימנט ייחלש וקרנות הון או אנג’לים בעולם יחושו כי כדאי להפנות כסף לתחומים אחרים, גם הענף בארץ יפגע. לכן, חשוב למשקיעים לבחון את הגישה ואת הלך הרוח של משקיעים בעולם, עם דגש על המדינות המפותחות ועל מעצמות מתפתחות כגון הודו, סין ואחרות.

ריבוי יזמים לעומת משקיעים


יחסית לגודל האוכלוסייה, אין לישראל הרבה מתחרות במספר היזמים שלא רק חולמים אלא גם מיישמים. יש הרבה יותר חברות סטארט אפ בישראל לעומת משקיעים – זה כך בכל מקום, אך בישראל המצב מאוד מובהק. המגוון והכמות הזאת מחייבים את המשקיעים לעשות די הרבה שיעורי בית. לא מעט חברות הייטק בתחילת הדרך לא מחזיקות נכסים טכנולוגיים ורעיונות בעלי פוטנציאל די גבוה. רעיון טוב איננו מספק ועל המשקיע לבחון היטב את ההיתכנות והסבירות שהרעיון הזה אכן יוכל להניב הכנסות בצורה יציבה ומתמשכת. רק כך אפשר להגדיל את סיכויי ההצלחה, להגיע להנפקה או לאקזיט או לחברת הייטק בשלה.


מוכוונות לייצוא ולשווקי חו”ל


מרבית אזרחי ישראל גאים בענף הסטארט אפ שמקדם את הכלכלה הישראלית בעשר ועשרים השנים האחרונות. יחד עם זאת, צריך להיות ישרים עם עצמנו ולומר כי הרוב הגדול של חברות סטארט אפ ישראליות לא תולה תקוות בפנייה לשוק המקומי. מרבית הפעילים הגדולים בענף מכירים בעובדה כי השוק המקומי הקטן לא יכול לתמוך מבחינה צרכנית בהכנסות הנדרשות לסטארט אפ שרוצה להצליח בגדול. כלומר, משקיע שמחפש סטארט אפ ישראלי מעניין להשקעה יעדיף, בדרך כלל, חברה שקהל לקוחותיה איננו אך ורק ישראלי במובהק. יש כמובן יוצאים מן הכלל, אבל מרבית הסטארט אפים המוצלחים פונים קודם כל לשוק העולמי ורק לאחר מכן, גם לשוק המקומי הקטן, של ישראל.


מגייסים יותר בסבבים מתקדמים


אתם יודעים לא פחות טוב מכל אחד אחר כי סטארט אפ לא צומח ביום אחד ויש כמה וכמה שלבים שהוא צריך לעבור. פיתוח סטארט אפ, כתהליך מתמשך, מביא לכך שצורכי הגיוס ממשקיעים לא מסתיימים ביום אחד. לאחר סבב גיוס ראשוני מגיע סבב גיוס נוסף וכן הלאה. בשנים האחרונות אפשר לראות מגמה ברורה שלהייטק הישראלי זורמים יותר השקעות מאי פעם. יחד עם זאת, הרבה יותר השקעות מופנות לא לסטארט אפים בתחילת הדרך אלא לכאלה שכבר עברו כמה סבבים. בשנת 2020 גייס הענף מעל לסך של 11 מיליארד דולר. מדובר בזינוק לעומת שנים קודמות והדבר מרשים במיוחד לאור התקופה הקשה של כלכלה עולמית מדשדשת בשל הקורונה. אולם, העובדה שמשקיעים מגלים העדפה לסבבים מתקדמים מלמדת על בגרות ועל זהירות. כמשקיעים, מדובר בהשקעות שבהן רמת הסיכון יורדת. ככל שסבב הגיוס מוקדם יותר, כך קטן הסיכוי שהחברה תהפוך לבשלה ומצליחה באמת.


מהם התחומים הרותחים בענף כיום


כמשקיעים ואולי גם כיזמים, אין ספק שתגלו עניין בתחומים שהכי מעניינים את המשקיעים בשנים האחרונות בארץ. התחום הרחב של סייבר הוא המעניין ביותר ועל פי ההערכות כשליש מההשקעות מופנות לשם. תחום נוסף הוא ענף הבנקאות המקוונת והפינטק.