back to Blog

האם כל עסק יכול לגייס כספים וכיצד זה מתבצע בפועל?

מהו גיוס כספים לעסק? אילו עסקים וסטארט-אפים יכולים לגייס כספים? כיצד זה מתבצע בפועל? מדוע גיוס כספים ולא הלוואה? כל השאלות וכל התשובות לפניכם

גיוס כספים לעסק, לסטארט אפ ולעמותה, הוא מהלך כלכלי משמעותי שמתבצע על מנת סכום כסף מסוים, לצורך תמיכה במיזם או עסק חדש, לצורך שיקום עסק, התרחבות העסק, וכמובן לצורך תמיכה בפעילות עמותה כזו או אחרת, אשר מלכתחילה הגדרתה היא שמתקיימת ללא כוונות רווח. בכתבה זו נתמקד במידע בנושא גיוס כסף לסטארט אפ ולעסק.

מהו גיוס כספים לעסק?


המשפט הידוע “כדי לעשות כסף צריך להוציא כסף” בהחלט מתייחס לגיוס כספים. עסק או סטארט אפ ששואף בסופו של דבר להגיע לרווח כספי, צריך שתהיה לו את היכולת להשקיע כסף. כאשר מדובר במיזם או עסק מתחיל, לא תמיד קיימת מלכתחילה התשתית הכלכלית המתאימה ויש צורך בסיוע חיצוני, הלא הוא גיוס כספים, הקרוי גם גיוס הון.


גיוס כספים משמש פיתרון מימון חיצוני עבור פיתוח סטארט אפ או עסק, לעיתים מדובר בהלוואה, לעיתים מדובר בהשקעה שתניב פירות בעתיד. לא תמיד מדובר בעסק או מיזם חדש, לעיתים כאמור מדובר בהתרחבות או שיקום של עסק, בואו נבחן מי רשאי לבצע גיוס כספים וכיצד זה נעשה בפועל.

מדוע גיוס כספים ולא הלוואה?


שאלה זו מתבקשת. עסק קטן יכול לפנות לבנק ולקבל הלוואה, השאלה היא האם זהו הצעד הכלכלי הנכון ביותר לעסק? הלוואה מהבנק עשויה להיות מוגבלת בסכום ובעלת שיעור גבוה של ריבית. גיוס כספים יכול להיות בסכום גבוה יותר, ובעלות נמוכה. מה גם שכאשר מדובר בסטראט אפ, לא בטוח שהבנק מכיר את בעל המיזם ומוכן להעניק לו הלוואה.

אילו עסקים / סטארט אפים יכולים לגייס כספים?


מבחינה מהותית, כל עסק וסטארט אפ יכול לגייס כספים. השאלה שיש לשאול היא באילו תנאים וכיצד אפשר לדעת שגיוס כספים הוא הדרך המועילה והטובה ביותר כרגע. על מנת לבצע את ההליך המקצועי ביותר, יש לבחון כבר בתחילת הדרך את האפשרויות הפיננסיות השונות. להכין צפי של הוצאות והכנסות, להבין כמה כסף יידרש על מנת להוציא לפועל את המיזם, או על מנת להרחיב / לשקם את העסק. מהיכן ההכנסות הצפויות? מתי?


גיוס הון יכול לשמש אתכם לפיתוח חדש, לשיפוץ, לייעוץ ולהתרחבות העסק. תכנון מוקדם יסייע לכם לבחור באמצעי המימון הנכונים, עם מינימום סיכונים.

כיצד מתבצע הליך גיוס הכספים בפועל?


עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות:

  1. גיוס כספים באמצעות איש מקצוע / חברה – ישנן כיום כמה וכמה מסגרות מקצועיות המעניקות שירותי גיוס כספים לעסקים ולסטארט אפים
  2. גיוס כספים באמצעות עובד/ת “אין האוס” שכיר שעובד בארגון ואחראי על התחום.
    כאשר מדובר בסטארט אפ, גיוס כספים ממשקיעים הוא בהחלט נתיב מצוין לצעוד בו. זה יכול להיות משקיע פרטי אשר מבצע השקעות בסטארט אפ, מענק, גיוס משקיע אסטרטגי ועוד. בכל מקרה, גם אם אתם נעזרים בחברה חיצונית לגיוס, או ששכרתם שירותיו של עובד שכיר, עליכם להגדיר מהו סכום הכסף שעליכם לגייס. במה זה כרוך? מה מקבל המשקיע תמורת הכסף שמשקיע? האם מדובר בגיוס באמצעות משקיע, מימון עצמי, הלוואה?

גיוס כספים לעסק או לסטארטפ אפ הוא עולם שלם שיכול לסייע לכם למנף את העסק והמיזם, כמו גם להקשות עליו, במידה ותפעלו במהרה, או שתנסו לחסוך בהוצאות במקום להגדיר איש מקצוע בקיא לנושא. חשוב לערב יועץ פיננסי כבר מהשלב הראשון, שיוכל לחוות דעתו על כל ההיבטים, לא את כולם אנו תמיד מצליחים לראות.

בהצלחה!