back to Blog

10 כללי אצבע לגיוס משקיעים למיזם

מגוון רחב של חברות ומיזמים חדשים בתחומים שונים מנסים בכל שנה להמריא ולהצליח. כפי שאומר הפתגם, כל ההתחלות קשות, במיוחד כאשר צריכים די מהר לשכנע משקיעים להצטרף ולשים את כספם לצורך קידום הרעיון שלכם. רוצים להצליח במשימה הראשונה והחשובה כל כך – גיוס משקיעים למיזם שלכם? אנו מגישים לכם את כללי האצבע שכדאי לזכור.

  1. גיוס משקיעים למיזם – הכר את סוגי המשקיעים השונים

כלל האצבע שהוא אולי החשוב מכל עבור אלה שמחפשים משקיעים למיזם הראשון שלהם הוא להבין שיש סוגים שונים של משקיעים. לא לכל משקיע צריך לגשת באותה הצורה. לא לכל משקיע יהיו את המשאבים הנדרשים להשקיע בכל מיזם. ראשית, חשוב שתדעו להבדיל בין משקיעים פעילים לבין משקיעים שאינם פעילים. גיוס משקיעים למיזם ממשקיע שאיננו פעיל מאפשר ליזם ליהנות מ”ראש שקט”. משקיע כזה מזרים את הכסף ומניח ליזם לקבל את כל ההחלטות הניהוליות והארגוניות בעצמו. מהצד השני של המטבע – נמצאים המשקיעים שמצפים לקחת חלק בקבלת החלטות ובניהול. זה לאו דווקא דבר רע שכן אם מוצאים משקיע שבאמת מבין בתחום שבו אתם פועלים – מקבלים גם מימון וגם ידע ולפעמים גם נגישות לקשרים ויכולת לפתוח בפניכם דלתות.

  1. משקיע פרטי – מימון מוגבל

לא קל לפנות לקרנות מימון מקצועיות ולשכנע אותן לשים את כספם במיזם שלא מצוי בשלב מתקדם למדי. אם המיזם שלכם נמצא די בשלב הרעיון, אם אין לכם צוות פיתוח מאורגן ואתם רק נמצאים בישורת הראשונה, מה שנחוץ לכם זה משקיע פרטי. את המשקיע הפרטי אפשר לשכנע יחסית בקלות להשקיע כסף לעומת גיוס משקיעים מקצועיים או אנג’לים וותיקים. אבל זהירות – המימון שניתן לקבל ממשקיע פרטי נחשב למוגבל יחסית. אם נחוץ לכם סכום משמעותי, בהחלט יתכן שתצטרכו לעניין כמה וכמה משקיעים קטנים או אנג’לים מביני עניין.

  1. אפשר לפנות למשפחה

אומרים שעסקים ומשפחה לא הולכים טוב ביחד. לפעמים זה נכון, אבל לא אם מתכננים את המהלכים בצורה נכונה. לא מעט מייזמי סטארט אפ הצליחו להגשים את החלום ולהגיע לאקזיט גם כאשר בתחילה לא האמינו בהם המשקיעים המוסדיים או הקרנות הגדולות. שלב טוב מאוד שאפשר להתחיל בו יהיה, אם כן, לפנות לבני משפחה שמכירים אתכם ומאמינים בכם.

  1. שקיפות – זה טוב

מה הדבר שחשוב לזכור, אם פונים לאנשים המוכרים לכם, לבני משפחה? חשוב להסביר להם שלא מדובר בהשקעה בטוחה, אבל שפוטנציאל ההצלחה בהחלט בלתי מבוטל. חשוב שלא ישקיעו סכומים שאם ירדו לטמיון יגרמו להם להוריד את רמת החיים. אם מקיפים על שקיפות, אם מקפידים על הוגנות ולא מבקשים יותר מדי – השקעה ומשפחה בהחלט הולכים ביחד.

  1. תכנון גיוס מול צרכים

אפשר להתייחס אל גיוס כספים כאל מטלה לא נעימה. אפשר להתייחס לשלב הזה כאל אומנות. אך אנו כאן כדי להדגיש כי הדבר העיקרי הוא להתייחס לגיוס כאל מקור למימון ההוצאות. חשוב לתכנן היטב את הצרכים המיידיים של המיזם שלכם וגם את צרכי המימון של השלב או השלבים הבאים. אל תגייסו מעט מדי, שכן זו דרך בדוקה להיכשל. מצד שני, גם אם יש לכם אפשרות – אל תמהרו לגייס יותר מדי. זה יכול להוביל לצעדים בזבזניים שיגרמו לשריפת מזומנים ומחסור בהמשך.

  1. לא מספיק שיש רעיון

טעות חמורה שמפילה בפח רבים וטובים היא לצפות כי רעיון מוצלח יפיל לרגליהם את מיטב המשקיעים. רעיונות טובים, וזו המציאות שאולי לא נעים לשמוע, יש הרבה. אבל רעיונות מבושלים היטב, שיש מאחוריהם חזון, ערך ותוכנית מסודרת להצלחה עסקית – זה כבר מחזה הרבה יותר נדיר. חשוב לעשות שיעורי בית ולחשוב היכן צפוי המיזם שלכם להיות לא רק בעוד חודש אלא גם בעוד שנה. חשוב להציג בפני המשקיעים הפוטנציאליים אבני דרך, יעדים אליהם רוצים לחתור ובהם רוצים לעמוד.

  1. הציגו את עצמכם כראוי

אל מפגש עם משקיעים יש להתייחס באופן רציני מאוד. חשוב להבין שבעולם הרציני של מימון לעסקים יש חשיבות לא רק לרעיון או ליוזמה, חדשנית ככל שתהיה, אלא גם ליזם עצמו. עליכם לדעת כיצד להציג את עצמכם, עליכם להראות מי אתם, מה אתם, מהן החוזקות שלכם. במילים אחרות, עליכם לשווק את עצמכם בביטחון, לדעת על מה אתם רוצים לדבר ולמה באמת, אבל באמת, כדאי למשקיע להאמין דווקא בכם.

  1. יש צוות? אתם על הגל

מאוד עוזר להגיע למשקיעים כאשר יש לכם לא רק רעיון אלא גם צוות שכבר התגבש ומוכוון מטרה. גיוס משקיעים, כדאי לזכור, הוא לא משימה חד פעמית. אם אתם מצליחים לאסוף צוות מוצלח – הסיכוי שתקבלו היענות להשקעות ומהר – עולה פלאים. חשוב שהצוות יהיה משולב – שיהיו בו גם אנשי פיתוח וגם אנשי שיווק, גם בעלי רקע טכני וגם בעלי יכולת אדמיניסטרטיבית.

  1. היכן המשקיעים? הביטו סביבכם

את המשקיעים ניתן למצוא במקומות שונים – באקדמיה, בקרב בני משפחה, חברים. אפשר למצוא משקיעים גם דרך האינטרנט, ברשתות חברתיות, באתרים למשקיעים, ברשימות של משקיעים וקרנות סיכון.

  1. זכרו את התמורה

זכרו – משקיע מצפה לקבל אחוזים מהרווח בעתיד בתמורה להשקעתו. אל תעניקו בקלות את השליטה למשקיעים. דאגו לשמור לעמכם אחוזי שליטה ורווח, בפרט בשלבי גיוס מתקדמים.