back to Blog

כך אפשר להתקדם: שלבי גיוס הון לסטארט אפ

גיוס הון לחברת הזנק טכנולוגית שונה למדי מאופן גיוס ההון בחברות תעשייתיות. בחברה מסורתית מקובל מאוד להעניק לעסק הלוואת בעלים או לגייס מימון בנקאי. פחות מקובל לבצע הזרמות של הון בשלבים מסודרים. לעומת זאת, אם כבר עברתם את השאלה יש לי רעיון לסטארט אפ מה הלאה ואתם רוצים להתחיל לפתח, קחו בחשבון כמה שלבים מרכזיים. אלה אבני הדרך לגיוס, החל מהשלב שבו המיזם שלכם צעיר וכלה בשלב שבו הוא בוגר ועומד לפרוץ ל”ליגה” של הגדולים.

הכסף לצעד הראשון

ברגע שקיים רעיון בסיסי, לעיתים עוד לפני שמתחילים לגייס צוות פיתוח, אפשר לומר שמתחילים שלבי גיוס הון לסטארט אפ. בשלב זה, שמכנים לעיתים בשם Pre Seed, צרכי המימון עדיין קטנים יחסית. כעת עומדות לפני היזם כמה אפשרויות. אפשרות אחת היא להשתמש בחסכונות שנצברו. זה מתאים כאשר מדובר על יזם באמצע חייו או מי שסיים תקופה כשכיר בהייטק והצליח ליצור כרית ביטחון פיננסית. אפשרות נוספת הינה לגייס הלוואה פרטית מהבנק, על סמך ביטחונות אישיים כגון משכנתא או נכס אחר. רבים מהיזמים פונים בשלב זה לבני משפחה או חברים שהופכים לשותפים בהשקעה. כאן, השותפים הללו ניזונים מהיכרות האישית, הם לא יהיו מעורבים בקבלת החלטות. חשוב לדעת שרצויה שקיפות. בשלב כה ראשוני, סיכויי ההצלחה עדיין מעורפלים ולא וודאיים.

השלב הנכון להכניס אנג’לים

כאשר הרעיון הולך ומקבל צורה, תהליך הפיתוח כבר מתחיל ויתכן שצוות כבר גויס, מתרבים צרכי המימון. עוד לפני שההון הקיים כבר אזל חשוב לתת את הדעת על שלב גיוס נוסף. שלבי גיוס הון לסטארט אפ לא מתוזמנים באופן מדעי וצריך להתייחס לכל מקרה לגופו. מהו קצב הפיתוח, כמה עובדים גויסו, עד כמה מהר רוצים להוציא לשוק גרסת אלפא או אב טיפוס. בשלב זה, מקובל להתחיל לפנות לאנג’לים. אלה משקיעים פרטיים שיכולים או מוכנים להשקיע הון, אבל לא יתר על המידה. ישנן קהילות של משקיעים, חלקן מסודרות לפי נושאים וענפים. בדקו היטב לא רק כמה כסף יהיה מוכן המשקיע להזרים אלא גם למה הוא מצפה בתמורה. בדקו מהו הדילול של הבעלות שלכם והאם המשקיע רוצה להיות מעורב. אם מדובר במשקיע אסטרטגי, שיש לו ערך מוסף מלבד מימון, יתכן שהוא יכול להקפיץ את הסטארט אפ ולעזור ביצירת קשרים נוספים, למשל עם לקוחות עסקיים אפשריים לעתיד.

שלב המימון כשיש אב טיפוס

אם אנג’ל ממוצע ישקיע כסף עוד לפני שקיים אב טיפוס, לאחר מכן התמונה משתנה. שיש צוות פיתוח וחזון עסקי וההוצאות גדלות, משקיעים גדולים יותר מחפשים כיום יותר וודאות. כלומר, שלבי גיוס הון לסטארט אפ שבהם מצפים לקבל הרבה יותר מימון מחייבים אתכם להציג קבלות בשטח. לדוגמא, משקיעים גדולים או קרנות הון סיכון ירצו לראות את התוכנה, המוצר או אב הטיפוס. הם ישאלו שאלות, בדרך כלל גם שאלות קשות, לגבי הצפי שלכם לעתיד. הם ירצו לדעת לגבי לוחות זמנים, פלח שוק, לקוחות שאליהם אתם פונים. גם אם לא כל פיצ’ר סופי יהיה חשוב, לשלב זה של גיוס כספים לפרויקטים חייבים להגיע מוכנים.

משקיעים גדולים או קרנות הון סיכון

חברה שכבר מעוררת עניין בשוק ויש לה מוצר ביד, יכולה לשקול בשלב זה כבר לצאת להנפקה בבורסה. צריך להביא בחשבון שעלויות גיוס בצורה כזאת יכולות להיות ניכרות. יש צורך להכין תשקיף ולעמוד בכללי אמות המידה הנהוגים בבורסה המקומית או האמריקאית (לשם מגיעות מרבית ההנפקות). יחד עם זאת, יתכן שבשלב זה תרצו לפעול בנתיב אחר. יתכן שתגיעו לאותם שלבי גיוס הון לסטארט אפ שבהם תתלבטו בין צירוף משקיעים גדולים פרטיים לבין שיתוף פעולה עם קרן הון סיכון.
משקיעים גדולים או אפילו קרנות הון ירצו בדרך כלל לקבל לא רק אחוזים מן הבעלות. הם ירצו גם להשפיע על קבלת החלטיות, לפעמים ילוו את הסטארט אפ כמעט כל בסיס יומי. משקיעים מסוג זה מחפשים חברות שיש להן כבר תזרים מסוים מפעילות. כלומר ההשקעות כבר מניעות הלאה חברות לאו דווקא מרוויחות אבל חברות שמגלגלות הכנסות ויש להן לקוחות. הזרמת ההון הנוסף נועדה לאפשר פריצת דרך נוספת. ההון עשוי להיות מיועד לפיתוחים נוספים, לשכלולים טכנולוגיים או יצירת שיתופים פעולה סינרגטי עם עסק בשליטת המשקיע או קרן ההון. כדאי לציין כי קרנות הון סיכון מקומיות או בין לאומיות דורשות נתח משמעותי מיכולת השליטה ובעלות.

כמה כללים חשובים להתנהלות מול משקיעים מכל הסוגים

אפשר להכניס את המשקיעים השונים לתוך כותרת של בנקאות לסטארט אפ, אך כמובן אין כאן את כללי המשחק של בנקאות שגרתית. לא חותמים על הזרמת הון בצורה על הלוואה בנקאית. הכללים הבאים יעזרו להיערך:
• לכל שיחה עם משקיע, חייבים להגיע מוכנים. צריך לדעת כמה כסף אתם צריכים ולכמה דילול בעלות אתם מוכנים.
• הכירו היטב את השוק שלכם, את הלקוחות אליהם תרצו לפנות, את צפי ההכנסות החזויות לשנים הקרובות או לאחר השלמת הפיתוח.
• העדיפו משקיעים שמכירים את התחום של הסטארט אפ שלכם, רפואי, טכנולוגי, סייבר וכו’. תמיד פעלו בשקיפות מלאה ודרשו הוגנות ויושר בתמורה, בכל מו”מ.
• אם יש לכם כמה מקורות מימון, השוו ביניהם וקחו בחשבון את היתרונות והחסרונות.
• בחתימה מול משקיעים, היעזרו ברואה חשבון או עורך דין המתמחים בהסכמים מסוג זה.