back to Blog

טיפים לקראת מפגש עם משקיעים בסטארט אפ

גיוס הון הוא אחד האתגרים המורכבים ביותר עבור כל סטארט אפ. מרבית היזמים אמנם מאמינים כמובן בכל ליבם ברעיון שהגו ובמוצר שהם מפתחים, אבל עם כל ההתלהבות לא תמיד יש להם את המיומנויות הנדרשות כדי לשכנע גורמים שונים להשקיע בהם סכומי כסף משמעותיים. בהתאם כל מפגש עם משקיעים פוטנציאליים הוא מצד אחד קרש קפיצה פוטנציאלי, ומצד שני אירוע מלחיץ מאוד עבור היזם שתולה בו תקוות רבות מאוד.
איך בכל זאת צולחים את המפגש בשלום ועם מקסימום סיכוי לגייס בזכותו את ההון הדרוש להמשך הפעילות?

הטיפים הבאים יעזרו לכם:

  1. לפנות למשקיעים פוטנציאליים “נכונים”
    אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשפר את סיכויי ההצלחה של תהליך גיוס הון היא לאתר את הגורמים שהיתכנות ההשקעה מצידם היא הגבוהה ביותר. אלה יכולים להיות אנג’לים, קבוצות משקיעים, קרנות הון סיכון ויש עוד אופציות – בכל מקרה חשוב למצוא את הקטגוריה הנכונה ביותר, ובתוך כל קטגוריה את המשקיעים הספציפיים שהמוצר/רעיון שלכם עשוי לדבר אליהם. כשיודעים מראש שיש היתכנות אמיתית להצלחה, מגיעים למפגש עם ביטחון עצמי רב יותר, והתוצאות בהתאם.
  2. ללמוד על כל משקיע ספציפי
    גיוס משקיעים
    הוא אמנות של ממש. בסופו של דבר אתם נדרשים לשכנע אדם ספציפי, או קבוצת אנשים, בפוטנציאל שלכם – ולשם כך נדרש קודם כל חיבור מוצלח ביניכם לבינם. ככל שתאספו מידע רב יותר על המשקיעים שאיתם אתם עומדים להיפגש, כך תוכלו למצוא יותר נקודות השקה איתם – גם שלכם וגם של המוצר. ככל שיש יותר נקודות השקעה, כך החיבור שנוצר הדוק יותר, וגדל הסיכוי לקבל את הכסף המיוחל (ולא רק: במקרים רבים משקיעים מביאים איתם גם ידע וקשרים יקרי ערך).
  3. לבנות פרזנטציה מנצחת
    הפרזנטציה שתציגו למשקיעים, או אם תרצו הפיץ’, חייבים להיות מדויקים וממוקדים. משקיעים הם אנשים עסוקים עם יכולת קליטת מידע גבוהה מאוד, ולכן נדרשת תמציתיות וענייניות. אם המשקיעים ירצו מידע נוסף, הם כבר ישאלו אתכם לגבי פרטים ספציפיים, ולכן אין טעם להלאות אותם מראש. בכל מקרה חשוב לבנות סיפור שמניע לפעולה – ואפילו להשתתף בסדנת סטוריטלינג או פעילות דומה כדי לשכלל את המיומנות הזו שלכם.
  4. נתונים מדויקים לגבי השימוש בכסף
    גיוס משקיעים מחייב חשיבה מראש על אופן השימוש בכסף. כשמישהו משקיע בכם, ובפרט כשמדובר על סכומים משמעותיים, הוא רוצה כמובן לדעת לאן מיועד הכסף שלו – כדי להבין האם אכן מדובר בהשקעה שתניב עבורו פירות. בנושא הזה נדרש פירוט רב וגם דיוק: ללא נתונים כספיים מלאים, הסיכוי לקבל את הכסף פוחת. בנוסף, כשאתם שולטים בנתונים המספריים, ושולפים אותם במהירות לכל שאלה או תהייה, אתם משדרים רושם רציני, וגם לכך יש כמובן השפעה חיובית על התנהלות המפגש.
  5. תרגול
    איתור משקיעים מתאימים וגיוסם הוא כאמור מיומנות שלא בהכרח נולדתם איתה. אפשר כמובן להשתפר תוך כדי תנועה – ורצוי לעשות זאת: גם ממפגש עם משקיעים שלא מוליד השקעה תוכלו ללמוד ולהגיע מוכנים טוב יותר למפגש הבא – אבל עוד יותר כדאי לתרגל על יבש. את התרגול אפשר לבצע עם צוות הסטארט אפ או עם חברים טובים, כשרצוי לבחור כאלה שיקשו עליכם, וכך יעזרו לכם לאתר את נקודות התורפה שזקוקות לחיזוק. ככל שתתרגלו יותר את אופן ההתנהלות שלכם במפגש, גם תגיעו אליו מוכנים יותר וגם תתנהלו עם ביטחון עצמי רב יותר, ולכן תגייסו את ההון הדרוש תוך זמן קצר ככל האפשר.