back to Blog

גיוס כספים מקרנות – גיוס כסף לעסק בדרך חכמה ואפקטיבית

עסקים רבים נזקקים מעת לעת להזרמת הון ועל כן משקיעים משאבים שונים ובראשם זמן ומחשבה למטרת גיוס כספים. אחת הדרכים בהן ניתן להשיג את הכספים להם זקוק העסק לשם המשך פעילותו השוטפת, התרחבות נדרשת, ביצוע עסקה בקנה מידה גדול במיוחד או לכל מטרה אחרת היא קרנות שונות. האופציה המוכרת ביותר בהקשר זה היא קרן הון סיכון שבדרך כלל משקיעה בסטארט-אפים בראשית דרכם, אולם קרנות אלה הן רק חלק קטן מהמגוון הרחב של הקרנות הפועלות בארץ והמשקיעות בעסקים בתחומים רבים.

מה ההבדל בין גיוס כספים מקרנות לבין גיוס משקיעים?

חשוב להדגיש כי גיוס כספים מקרנות עבור סטארטאפ, או גיוס כספים באופן כללי, שונה מהותית מחיפוש משקיעים.

אמנם ישנם משקיעים שמספקים לעסק אך ורק את סכום הכסף לו הוא זקוק (על מנת לקבל תשואה נאה עליו, כמובן) אולם במקרים רבים אחרים כשמדברים על איתור משקיעים לעסקים הכוונה היא למשקיעים שייכנסו כשותפים פעילים – בין אם באופן שוטף ובין אם כיועצים אסטרטגיים, כמנטורים או כדי שהקשרים שיש להם יפתחו דלתות חשובות עבור העסק. לעומת זאת, קרנות מספקות אך ורק כסף (כמובן שאנשי המקצוע המועסקים בקרנות השונות יכולים לספק עצה יקרת ערך או לתרום מנסיונם, אולם המהות של אותן קרנות הוא תמיכה כספית).

קרנות מדינה                                                                     

מדינת ישראל מפעילה מספר קרנות שמעמידות לרשות עסקים (קטנים וכן בינוניים) הון בגובה של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני ש”ח – בהתאם למחזור הפעילות של כל עסק.

קרנות אלה מעניקות הלוואות הן לעסקים שזה עתה הוקמו או נמצאים בשלבי תכנון, לעסקים הניצבים בפני התרחבות ממשית וכן כהון חוזר (לעסק שנמצא על מסלול של צמיחה אולם סובל מקושי בתזרים המזומנים).

לעסקים חדשים או קטנים (כלומר שמחזור הפעילות השנתי שלהם הוא עד 6.25 מיליון שקל) הקרן תלווה עד חצי מיליון ש”ח, ואילו עסקים גדולים יותר (בעלי מחזור של עד 100 מיליון ש”ח לשנה) יכולים לגייס מקרנות המדינה סכום המגיע לעד 8% מהמחזור השנתי שלהם.

גיוס כספים מקרנות מדינה הוא לעד 5 שנים, כשמתוכן 6 החודשים הראשונים הם חודשי גרייס (כלומר העסק מתחיל להחזיר את הכסף שקיבל רק לאחר חצי שנה).

תמורת סכומים אלה יש להציג בטחונות (נזילים) בגובה של עד 25% מהסכום שאושר, כשגובה הבטחונות המדויק משתנה בהתאם לאופי העסק.

קרנות ייעודיות

אופציה נוספת היא גיוס הון ראשוני מקרנות ייעודיות – למשל קרן התומכת ביזמים צעירים, קרן שמטרתה היא קידום העסקים במגזר הבדואי, קרן המבקשת לעודד פעילות עסקית בצפון הארץ, קרנות התומכות בעולים חדשים וכו’.

קרנות פרטיות

בנוסף פועלות בישראל קרנות פרטיות המשקיעות בעסקים כשמבחינת קרנות אלה הפרמטר המרכזי הוא צפי הרווחיות של העסק.

עסקים יציבים וחזקים ובעלי תוכנית עסקית מרשימה יוכלו לגייס כספים רבים מקרנות אלה ובנוסף לזכות ביחס אישי ותנאים אטרקטיביים יחסית.

איך לאתר קרנות שישקיעו בעסק שלכם?

מאחר שכל הגשת בקשה לגיוס כספים מקרנות מצריכה משאבים לא מבוטלים, כדאי להשקיע זמן ואנרגיות בתכנון מוקדם ולפנות לקרנות שהסיכוי כי הן אכן ישקיעו בעסק שלכם הוא הכי גדול.

כך, לדוגמה, אם אתם עולים חדשים כדאי במיוחד לפנות לקרן התומכת בעולים חדשים, ופרמטר נוסף לפיו כדאי למיין את הקרנות הפועלות בארץ הוא תחום הפעילות שלכם.

כמובן שגם גובה הריבית שגובה הקרן משמעותי מאוד, ועוד כדאי לקחת בחשבון שאנשי המקצוע של לאומי טק ישמחו לכוון אתכם אל הקרנות הרלוונטיות ביותר עבור תחום הפעילות של העסק שלכם.

גיוס כספים לסטארט אפ שלכם – הליך חשוב

כסף, טוען הפזמון המוכר מהמחזמר “קברט” – מסובב את העולם,ואכן זהו המצב, ובהתאם גיוס כספים הוא תהליך שכמעט כל עסק עובר בשלב כזה או אחר של התפתחותו, בין אם כדי לקרום עור וגידים, בין אם כדי להתפתח ובין אם כדי לצלוח משברים שונים.

כשם שהתחום של גיוס כספים לסטארט אפ, לעסק אחר, לעמותה ללא כוונת רווח או לכל גוף אחר הזקוק להזרמת מזומנים לשם פעילותו התפתח מאוד בשנים האחרונות, כך, באופן טבעי, התפתח גם התחום של השקעת כספים בעסקים, במיזמים, בארגונים חברתיים, במלכ”רים ובגופים אחרים – הן מטעמי פילנתרופיה, הן מתוך רצון להיות שותף בהקמתם של עסקים הנראים למשקיעים ככאלה שיהפכו את העולם למקום טוב יותר לחיות בו והן מתוך רצון לזכות בתשואה נאה על השקעה מושכלת.

ואם עסקים רבים רוצים לגייס כספים, ומשקיעים רבים רוצים להשקיע בעסקים, הרי שצצו גם לא מעט אנשי מקצוע העסוקים בשידוכים בין מי שזקוק להון לבין מי שיש באמתחתו משאב חיוני זה ובפרט מסייעים בכל הקשור לאיתור או גיוס משקיעים בסטארט אפ. גם אנשי המקצוע המיומנים העובדים בלאומי טק שמחים לסייע לעסקים שונים לגייס את סכום הכסף הדרוש להם וזאת מעבר להשקעה של לאומי טק עצמה.

מפתח ראשון לגיוס כספים מוצלח: התמקדות

בין אם מדובר בעמותה ללא כוונת רווח ובין אם זהו סטארט אפ שהגיע לשלב של גיוס כספים מקרנות, בכל מקרה חשוב מאוד להתמקד.

מיזמים חברתיים, למשל, נוהגים לפנות לאנשי עסקים פרטיים ואמידים במיוחד ו/או לקרנות פילנתרופיות. לכאורה כדאי להם לפנות לכמה שיותר בעלי הון וקרנות שכאלה, ובכך להגדיל את הסיכוי שמישהו מהם ייעתר לבקשה ויעניק להם את הכסף הדרוש להם, אולם בפועל שליחה חסרת הבחנה של בקשות לגיוס כספים דווקא מפחיתה את הסיכוי כי המהלך אכן יניב את התוצאות הרצויות.

הסיבה לכך היא שהקרנות הנ”ל מוצפות בבקשות להשקעה, ועל מנת שדווקא בקשה מסוימת תתקבל יש להשקיע לא מעט משאבים בבניית פנייה שמותאמת ספציפית לאותה קרן (או לבעל הון ספציפי) וכמובן שכדאי להשקיע גם בחקר שוק ולאתר קרנות או בעלי הון המזדהים עם המטרה שלשמה מגויסים הכספים (באופן דומה לסטארט אפ כדאי לפנות אל קרן הון סיכון המשקיעה בתחום הפעילות הרלוונטי, בשלב הספציפי בו נמצא הסטארט אפ וכו’).

מפתח שני לגיוס הון מוצלח: היתכנות

בין אם מדובר בגיוס כספים לעסק קטן שנמצא בשלב ההקמה, בין אם מדובר בגיוס הון לעסק גדול שמעוניין להתרחב עוד יותר ובין אם מדובר בגיוס משאב חיוני זה לעמותה המעוניינת בשינוי חברתי, בכל מקרה חשוב להציג למשקיעים הפוטנציאליים (בין אם מדובר במשקיעים פרטיים ובין אם בקרנות) תוכנית עסקית לסטארט אפ בצורה מפורטת במיוחד, ובפרט להדגיש את היתכנותה – כלומר להבטיח למשקיעים ודאות גבוהה ככל האפשר שהעסק או התכנית בהם הם עומדים להשקיע אכן ייצאו לפועל.

גיוס הון לסטארט אפדגשים חשובים

גיוס הון לטובת סטארט אפ חדש מצריך תשומת לב למספר דגשים ספציפיים.

ראשית, ברוב רובם של המקרים מוענקות למשקיעים מניות בחברה הצעירה ולעיתים גם זכויות ניהול שונות. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין בעל ניסיון ספציפי בגיוס כספים וחבירה אל משקיעים, כך שמייסדי הסטארט אפ ובעליו לא ימצאו עצמם עם הכסף אותו ביקשו – אבל בלי יכולת להקים את הסטארט אפ שתמיד חלמו עליו אלא מחויבים לדרישות שונות ומשונות של המשקיעים.

בנוסף מומלץ לבנות תוכנית עסקית של ממש שמציגה מודל כלכלי הנשען על הנחות סבירות, ואפילו זהירות, ומציג רווחים בטווח נראה לעין, ולא להתבסס על רעיון בלבד.

בכל מקרה חשוב לזכור כי גיוס כסף לעסק הוא תהליך שמחייב סבלנות, ולא לתת לעצמכם להתייאש אם קיבלתם תשובות שליליות, מה גם שגם אם נראה לכם שאין יותר אופציות תמיד ישנם עוד מקורות אפשריים להון הדרוש לכם. בנוסף, גיוס כסף לעסק צריך להתנהל מתוך מחשבה על ערך מוסף – איך לקבל לא רק כסף אלא גם ידע, קשרים וכל דבר אחר שיכול לתרום לצמיחה.