back to Blog

מגוון של פתרונות מימון לעסקים קטנים

עבור עסקים קטנים סוגיית המימון עשויה להיות קריטית במיוחד שכן ברוב המקרים אין להם עתודות מזומנים המאפשרות התרחבות או צליחת משבר כזה או אחר. החשיבות של מציאת מקורות מימון נאותים מתעצמת כשלבעל העסק אין יכולות גבוהות בכל הקשור אל גיוס כסף, ומאחר שבמקרים רבים עסקים קטנים הם עסקים של איש אחד, או לכל היותר צוות מצומצם, כדאי לדעת מהם המקורות השונים המספקים מימון לעסקים קטנים – ולדעת כיצד לנצל אותם בחוכמה.

מימון לעסקים קטנים ופתרונות אשראי חוץ בנקאיים

חברות רבות מציעות פתרונות מימון לעסקים קטנים – בין אם בדמות הלוואה, בין אם כאשראי ספקים ובין אם במסגרת שירות ניכיון שיקים.

לפתרון מימון זה יתרון משמעותי, והוא היכולת של העסק לזכות במימון הנחוץ לו מבלי לפגוע במסגרת האשראי בבנק, ובעצם להגדיל את היקף האשראי העומד לרשותו.

יחד עם זאת אסור לשכוח שני מוקשים הטמונים בבחירת דרך זו: ראשית, ברוב המקרים עלות פתרון מימון זה גבוהה (ביחס למקסום אפשרויות האשראי שמעניק הבנק), שכן מדובר באשראי “מסוכן” יותר; ושנית, על אף הפיתוי להגדיל את היקף המשאבים הכספיים העומדים לרשות העסק חשוב לזכור שחייב להיות כיסוי להתחייבויות. התחרות העזה בין החברות השונות המציעות פתרונות מימון לעסקים קטנים גורמת לחלק מהן להעניק אשראי ללא בדיקות קפדניות מספיק, ובסופו של דבר גם העסק שלא יצליח לפרוע את התחייבויותיו (שנעשו על סמך הערכות אופטימיות מדי ללא אחיזה במציאות) ישלם את המחיר.

הקרן לסיוע לעסקים בינוניים וקטנים

מדינת ישראל, באמצעות בנקים שנבחרו במכרז, מעניקה הלוואות לעסקים בינוניים וקטנים – הן למימון הקמת עסק חדש, הן כדי לאפשר התרחבות משמעותית לעסקים קיימים והן כדי לעזור לעסקים בעלי מודל עסקי איתן לצלוח תקופה שבה תזרים המזומנים נפגע מסיבה כזו או אחרת.

ישנם מספר מסלולי סיוע, כשעל העסקים להציג בטחונות וכמובן להחזיר את ההלוואה שניתנה להם (בתנאים טובים במיוחד, ובמשך עד 5 שנים כולל חצי שנת דחייה בתחילת ההחזרים).

יתרון חשוב במיוחד של פתרון מימון זה הוא שתחילה עובר העסק בדיקה מדוקדקת ע”י חברת ייעוץ פיננסי שהוסמכה לכך, כך שקבלת הסיוע היא גם הוכחה לכך שלעסק פוטנציאל הצלחה אמיתי וכי סיכוייו לעמוד בהחזרים גבוהים במיוחד.

חממות עסקיות

חממה עסקית היא יותר מעוד פתרון מימון לעסקים קטנים – היא דרך מצוינת להתפתח.

עסק שמתקבל לחממה זוכה הן להלוואה ו/או מענק, הן מעטפת לוגיסטית, הן לסיוע בתחומים נוספים (בפן המשפטי, בפן השיווקי ועוד) ובמקרים רבים גם נוצרים במסגרת החממה שיתופי פעולה מעצימים.

מספרן המצומצם יחסית של החממות העסקיות והצורך להתאים לחממה מבחינת תחום הפעילות מגביל את מספר העסקים הקטנים שיכולים ליהנות מהיתרונות הנ”ל.

מימון המונים

אופציה חדשה ומדוברת מאוד של מימון לעסקים מתחילים היא מימון המונים – Crowdfunding. בדרך זו בעל העסק מגייס את הכסף הדרוש לעסק שלו לא מגוף אחד אלא מאנשים פרטיים רבים, אותם הוא מצליח לרתום לטובת הגשמת החלום שעומד בבסיס העסק שלו, והיא מתאימה במיוחד לעסקים בשלב ההקמה (אם כי גם עסקים ותיקים יותר שרוצים לפתח מוצר חדש עשויים למצוא ב- Crowdfunding פיתרון אופטימלי לצורך שלהם במשאבים כספיים נוספים).

על חשיבותה של דרך זו, והפיכתה לאחד ממנועי הצמיחה החשובים בעולם העסקי של היום, ניתן ללמוד גם מה- Jobs Act שיזם נשיא ארה”ב ברק אובמה ב-2012, ואשר בין השאר מעודד את פתרון המימון הזה לעסקים קטנים.

יחד עם זאת חשוב להדגיש כי לכל עסק מתאימה דרך זו של גיוס כספים: לא קל לשכנע את ההמונים להשקיע את כספם (גם אם כל אדם בפני עצמו משקיע סכום צנוע למדי) דווקא בעסק שלכם, ולא פשוט להתבלט באתרים כמו קיקסטארטר, הדסטארט או מימונה שמציעים מבחר רחב מאוד של הזדמנויות להשקעה. שיווק העסק באתרים אלה חייב להיות יצירתי ובאופן כללי אופציה זו מתאימה למימון עסקים קטנים שמציעים מוצר ייחודי, מקורי ועם סקס אפיל שילהיב את הגולשים.