back to Blog

עבודה בסטארט אפ – מהם החסרונות ויתרונות שיש לקחת בחשבון

בפני אנשים בעלי כישורים ויכולת, בפני כאלה שכבר עשוי דבר או שניים בחיים בתחום המקצועי בענף ההייטק או הביוטק עומדת שאלה לא פשוטה. זה נכון, אגב, גם לכאלה שסיימו זה עתה את לימודיהם בתחום ההנדסה או מדעי המחשב. תמציתה של השאלה היא האם לחפש עבודה בסטארט אפ או שכדאי להעדיף משרה בחברה יציבה ובשלה. לשאלה זו יש כמובן היבטים לכאן ולכאן. כאשר לוקחים בחשבון את יתרונות העבודה בסטארט אפ לעמת החסרונות, קל הרבה יותר להבין איזו אפשרות מתאימה לכל אחד.

עבודה בסטארט אפ – כל היתרונות

לא הכל וורוד עבור מי שמצא עבודה בסטארט אפ ויש גם אי אילו חסרונות, אבל ראוי להתחיל ולפרט דווקא את היתרונות של בחירה בחברה מתחילה ובעלת פוטנציאל צמיחה.

1. הולכים על החלוםחברת סטארט אפ היא בראש ובראשונה דרך להגשים את החלום. רק בחברות מסוג זה יש אפשרות ליהנות מיתרונות מקצועיים לצד אפשרות להתעשרות בקנה מידה שהוא כמעט מעבר לכל דמיון. אולי לא כולם מצליחים בכך, אבל מי שכן – עשה את זה ובגדול.

2. מפתחים עולם חדש – עובדי סטארט אפ יזכו בסבירות הרבה יותר גבוה ליהנות מעבודה מאתגרת יותר מבחינה מקצועית. מי שרוצה לבצע פיתוח ברמה גבוהה, מי שרוצה לקחת חלק בתהליכים פורצי דרך עם ברק בעיניים ומי שלא רוצה עודף של בירוקרטיה – סטארט אפ הוא הדבר בשבילו.

3. יותר אוטונומיה – עבודה בסטארט אפ מאפשרת ליהנות בדרך כלל מיותר אוטונומיה לעומת חברות מבוססות. בעיקר בחברות הזנק קטנות או אפילו בינוניות, לכל עובד יותר חופש פעולה, יותר תחומי אחריות, יותר חופש ליזום, להוביל, לקדם.

4. אפשרות לקידום מהיר – יתרון נוסף נובע מהאפשרות לקידום מהיר. לעומת חברות מבוססות, שבהן כל תפקידי המפתח כבר מאוישים, אין כמו סטארט אפ בכדי לצמוח עם החברה, להתקדם במהירות ולקבל דריסת רגל בתפקידים בכירים בזמן קצר יחסית.

סטארט אפ – מהן החסרונות

עבודה במסגרת חברות סטארט אפ בישראל נושאת עימה לא רק יתרונות אלא גם חסרונות. למשל:

1. שכר נמוך (באופן יחסי) – המשכורת בחברות קטנות בתחילת דרכן לא יכולה להשתוות למה שמשלמים בחברות בשלות וידועות. הציפייה לבונוסים שמנים בעתיד עם אפשרות לאופציות ומניות אמנם מהווה פיצוי מסוים לגובה השכר, אבל לא לכולם זה מתאים.

2. וויתור על מקום עבודה יציב, עם מסלול קידום מסודר – יש אנשים שעבורם, מקום יציב, עם מסלול קידום מסודר וברור הוא בחירה שאין לה תחליף. העובדה שבסטארט אפ לא ניתן להבטיח עבודה למשך שנים ארוכות והעובדה שלא תמיד קיים מסלול קידום ברור לא תתאים לכל אחד.

3. מסגרת שעות תובענית – לפני שמחפשים עבודה ולפני שקוראים מודעות דרושים לסטארט אפ כדאי לקחת בחשבון שהדבר כרוך בשעות עבודה לרוב תובעניות יותר. כאשר יש פחות עובדים, כאשר הרצון והצורך להגיע לנקודות גמר בפרויקטים השונים לוחץ יותר, העובדים עשויים להידרש לתת יותר. יש להעיר שגם בחלק מהחברות המבוססות שעות העבודה עשויות להיות ארוכות.

4. לא כל הסטארט אפים מצליחים – כל מי שחולם על הצלחה גדולה צריך להבין שלא כל הסטארט אפים מצליחים ויש כאלו שסוגרים את שעריהם בלי להותיר חותם ובלי לפתח מוצר בר קיימא.

אז בואו נסכם

משקיעים ואנג’לים ממשיכים לבצע השקעות בסטארט אפ ועבודה במקום כזה בהחלט יכולה לספק עניין, אתגר, אפשרות לקידום מהיר ואפילו התעשרות פוטנציאלית. כאשר מבינים גם את הצד השני של המטבע, אפשר להחליט למי זה מתאים יותר ולמי זה מתאים פחות.