back to Blog

לסטארט אפ דרושים עובדים חרוצים

לכמעט כל סטארט אפ דרושים עובדים, וככל שהרעיון הראשוני קורם עור וגידים כך גדל מספר העובדים להם זקוק העסק הצעיר. גיוס עובדים לסטארט-אפים מחייב מיומנות מיוחדת וניסיון ספציפי נרחב, ובהתאם צצו בשנים האחרונות לא מעט חברות שמתמחות בכך, בין אם כחלק מהשמה בהייטק באופן כללי ובין אם עם התמקדות ספציפית במיוחד, בסטארט-אפים.

קודם כל אופי, אחר כך עובדים

השלב הראשון בפרסום מודעות דרושים לסטארט אפ הוא חשיבה מדוקדקת וזיהוי מדויק של ה- DNA של החברה שמן הסתם רק עושה את צעדיה הראשונים.

הבנת האופי של החברה קריטי, שכן רק לאחר שבעליה יודעים בדיוק מיהי ומהי, מהן מטרותיה ובאילו ערכים היא דוגלת, רק אז ניתן לגייס את העובדים המתאימים ביותר. כדאי לדעת שאנשי מקצוע מעולים בתחומי מדעי המחשב השונים ישנם לא מעט, אבל בסטארט אפ חשובה לא פחות מהמיומנות הטכנית גם האישיות.

האישיות חייבת לכלול הן תכונות כלליות המתאימות לעבודה בסטארט אפ ישראלי, שללא כל ספק הינה עבודה ייחודית, והן תכונות ספציפיות המתאימות לסטארט אפ הספציפי שעל הפרק וכאמור למטרותיו ולערכים על פיהם הוא פועל.

שימו דגש מיוחד על העובדים הראשונים שמגויסים

בהקשר זה כדאי לזכור שבלא מעט מקרים העובדים הראשונים שמצטרפים לסטארט אפ כזה או אחר הופכים לסוג של שותפים בחברה, וגם אם לא שווה בשווה עם בעלי המיזם הרי שהקושי לתגמל אותם בהווה (כפי שחברת הייטק מבוססת יכולה לעשות) מתורגם בדרך כלל לאחוזים בחברה כך שאם היא תצליח, כפי שכולם מקווים שיקרה, התגמול העתידי יפצה על הוויתור בהווה.

מאחר שהעובדים הראשונים הופכים כאמור לחלק בלתי נפרד מהחברה, מומלץ להקדיש תשומת לב מיוחדת לאיתור, סינון וגיוס עובדים אלה, שכן יש להם חלק מכריע בסיכויי ההצלחה של הסטארט אפ.

עבור סטארט אפ דרושים עובדים מסביב לשעון

במקרים רבים גיוס העובדים הראשון מתבצע כשהסטארט-אפים נכנסים לחממות טכנולוגיות, ובכל מקרה אין מנוס מלהודות כי עבודה בסטארט אפ היא עבודה מסביב לשעון – אבל גם אם לכאורה הדבר מובן מאליו הרי שמוטב להבהיר זאת היטב כבר במודעת הדרושים וכמובן שכבר בראיון הראשוני. חבל לבזבז זמן יקר על מי שאורח חייו או העדפותיו אינו מאפשר לו התמסרות מוחלטת לסטארט אפ ולהגשמת החלום העומד מאחוריו.

גיוס עובדים בהתאם לשלב בו נמצא הסטארט אפ

לכל סטארט אפ דרושים עובדים במגוון תפקידים כשכמובן ישנם הבדלים בין סטארט אפ לסטארט אפ בהתאם לתחום בו פועל כל אחד, אבל יש גם מכנה משותף נרחב למדי, ובעיקר התרחבות הדרגתית של צוות העובדים בהתאם לשלב בו נמצא הסטארט אפ ולגיוס ההון המתבצע במסגרתו.

כך, בתחילת הדרך, בשלב ה- Pre Seed, עובדים בסטארט אפ רק אנשי הליבה ובעיקר הליבה הטכנולוגית, כלומר המהנדסים שמנסים להפוך רעיון למוצר. לצידם מועסקים בחלק מהמקרים אנשי פיתוח עסקי, שהרי רעיונות ליזמות עסקית מחייבים חשיבה לא רק על הפן הטכנולוגי אלא גם על זה הפיננסי.

בשלב ה- Seed מצטרפים עוד מספר עובדים (לרוב מספר חד ספרתי), גם הם בתחומי הליבה של העסק.

בשלב הבא, הנקרא Round A ובו כבר ישנם משקיעים שמצטרפים לחברת ההזנק ומספקים לה הון חיוני, כבר ניתן להגדיל עוד יותר את מצבת העובדים ולצרף אנשי QA, מנהלי מוצר, מהנדסי אינטגרציה, תומכים טכניים, אנשי מכירות ועוד.

בכל מקרה חשוב בכל שלב להקפיד על 2 כללים: כל עובד שמגויס הוא אכן חיוני לעסק ואי אפשר בלעדיו, שכן מבחינת סטארט אפ דרושים עובדים שאכן יש להם עבודה ואין מקום לאבטלה סמויה (או גלויה); ולרשות החברה עומדים מספיק משאבים כספיים על מנת לשלם את שכרם של כל העובדים.