back to Blog

למה לצפות כשמתחילים עבודה בסטארט אפ?

חדר כושר צמוד לעמדת העבודה או שעות עבודה אינסופיות? אופציה להפוך למיליונר או הסתפקות במועט לטובת חלום שאולי יתגשם ואולי גם לא? אתגר מקצועי מרתק או עבודה סיזיפית שלא תמיד מניבה פירות? למה בעצם צריך לצפות כשמתחילים עבודה בסטארט אפ?

עולם הסטארט-אפים מושך אליו צעירים רבים ובעשור או שניים האחרונים מהווה את אחת האופציות העיקריות שאליהן נמשכים בוגרי אוניברסיטה, בוגרי צבא ובוגרי תיכון בעלי אינטליגנציה גבוהה. סדרת הטלוויזיה “מסודרים” (שעסקה כזכור ב- 4 צעירים שהקימו סטארט אפ ואז מכרו אותו בסכום עתק) וכמובן סיפורים דומים במציאות על עובדים שהחלו במרתף דחוס ולאחר כמה שנים של עבודה קשה התעשרו דרמטית יצרו לעולם הסטארט-אפ תדמית קורצת מאוד. גם החיבור בין יזמות עסקית לרעיונות מתקדמים, כשבעצם אין גבול לדמיון כשמדובר בתחום זה, תורם לתדמית החיובית במיוחד של עבודה בסטארט אפ – אבל חשוב לדעת שבניגוד לדמיון, שהוא אינסופי, במציאות ישנן גם מגבלות ויש גם חסרונות.

תנאים מפנקים או עבודה מסביב לשעון?

חברות הייטק אשר מחזרות אחרי עובדים (ובתחומים רבים בעולם המחשבים איש מקצוע איכותי הוא “מוצר” מבוקש מאוד ובהתאם יכול לבחור בין שלל אופציות) מציעות להם תנאים מפתים מאוד: חדר כושר צמוד, טורנירי סנוקר על שולחן יוקרתי, מקררים עמוסי כל טוב, שיעורי יוגה במהלך העבודה כדי לנקות את המוח ולאפשר כניסת רעיונות חדשים ועוד צ’ופרים מלהיבים (כרטיס טיסה וכניסה למופע מבוקש, בקבוק וויסקי בן מאה וכו’).

אבל סטארטאפים לא תמיד יכולים להרשות זאת לעצמם. מדובר בחברות שעדיין אין להן הכנסות אלא רק הכסף אותו גייסו מקרנות הון סיכון או משקיעים אחרים, ומאחר שהן אינן יכולות לדעת מתי יממשו את החלום הרי שאותם סכומי כסף אמורים להספיק להם לתקופה ארוכה ואי אפשר להשתמש בהם למותרות.

בנוסף, שעות העבודה בסטארט אפ עלולות להתארך, וכמעט בכל ראיון עם סטארטאפיסט אמיתי הוא מתאר תקופות של עבודה מסביב לשעון פשוטו כמשמעו. יחד עם זאת כדאי להדגיש שהתיאורים הם תמיד רומנטיים ועם עיניים נוצצות ואפילו מעט געגועים לאותם ימים, כך שעושה רושם שיש בכך קסם בלתי מבוטל.

אתגר מרתק

סוד הקסם של העבודה מסביב לשעון, ושל עבודה בסטארט אפ באופן כללי, הוא האתגר המקצועי המרתק והידיעה שבעצם בוראים דבר חדש, שעשוי לחולל מהפכה של ממש בעולם.

ישנם כמובן סטארט-אפים מפורסמים כמו ווייז או פייסבוק שאותם כולם מכירים, אבל כדאי לדעת שגם סטארט-אפ שפועל בתחום שלציבור הרחב אולי נראה אפרורי כמו רשתות תקשורת עדיין עשוי לשנות את העולם, ולהקנות תחושת סיפוק אדירה למי שעובד בו.

אבל גם מבחינה זו חשוב לזכור את הפער בין דימוי למציאות: סטארט-אפים מבטיחים, כולל כאלה שהתחילו מרעיון מבריק, לא מצליחים לצלוח את דרך החתחתים ולא מממשים את החלום. גם אם העובדים עצמם עושים עבודה מצוינת, הרי שישנם גם גורמים חיצוניים שונים, ובפרט גיוס הון שיספיק על מנת ליצור את הטכנולוגיה שתשנה את החיים של כולנו, כך שלצד ההזדמנות לסיפוק אדיר ותחושת ערך עצמי גבוהה מאוד, ישנו גם הסיכון לנפילה כואבת ולתסכול בשל תחושה כאילו התבזבזו כמה שנים טובות מהחיים (גם אם רצון להגשים חלום הוא אף פעם לא בזבוז).

להתעשרומהר

בני אדם רבים חולמים להתעשר, ומהר, אבל גם מבחינה זו עבודה בסטארט אפ היא מצד אחד הבטחה ומצד שני סיכון, ולא בכדי מושווים הסטארט-אפים למכרי הזהב של פעם: יש כאלה שנמצאים במקום הנכון בזמן הנכון, ובזכות האופציות (דבר שכמעט כל עובד בכל סטארט-אפ מקבל) מתעשרים – ויש כאלה שעובדים קשה מאוד תמורת משכורת מכובדת אך לא מעבר לכך.