back to Blog

רשימת קרנות הון סיכון בישראל – חברות הון סיכון בולטות

קרנות הון סיכון הן אחד האפיקים העיקריים אליהם פונה כל מי שנמצא בעיצומו של תהליך גיוס הון לסטארט אפ – ועל כן כדאי להכיר את רשימת הקרנות הפועלות בישראל ולכל הפחות את הבולטות שבהן.

פיטנגו

פיטנגו היא קרן הון סיכון גדולה ומוכרת במיוחד, שמאז הקמתה ב-1993 השקיעה סכום מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר ובסך הכל קרוב ל-200 חברות נעזרו בה לאורך השנים.

מייסדי הקרן הם רמי קליש, איש הייטק מוערך מאוד, וחמי פרס, בנו של נשיא המדינה לשעבר. פיטנגו משקיעה בסטארט אפים בשלבים שונים של התפתחותם, ושמה דגש על אלה המנסים לממש רעיון שמתאפיין לא רק בחדשנות טכנולוגית אלא גם בתרומה של ממש לאנושות.

קרן הון סיכון JVP

חברה בולטת נוספת בכל רשימת קרנות הון סיכון בישראל היא JVP, שמאחורי הקמתה עומד היזם וחבר הכנסת אראל מרגלית.

זוהי קרן ירושלמית שמחויבת לקידום הפן הטכנולוגי והחדשני בעיר שלעתים נדמה כי ההיסטוריה שלה משתלטת עליה, והיא זוכה להערכה רבה גם בעולם – ב-2012, למשל, הייתה JVP אחת מעשר קרנות הון הסיכון הטובות ביותר בעולם מבחינת שיעור ההחזר למי שהשקיע בה. הקרן גם מעורבת בכמה מהאקזיטים היותר גדולים בתולדות המדינה ובהם כרומטיס, CyOptics וכן XtremelO.

בנוסף להון שהיא מעניקה ליזמים וחברות הייטק מפעילה JVP שתי חממות טכנולוגיות, האחת בירושלים והשנייה בבאר שבע, בשיתוף פעולה עם אגף התקשוב בצה”ל ועם אוניברסיטת בן גוריון.

קרן Lightspeed

אופציה מומלצת נוספת לכל מי שנמצא בתהליך של גיוס כספים מקרנות היא Lightspeed Venture Partners, המתמחה בעיקר בתחום המחשוב בענן ובתשתיות מחשב ארגוניות. אחד השותפים בה הוא דוד גוסרסקי, דמות בולטת בעולם הון הסיכון הישראלי, והמלצתו ליזמים היא להעז לחלום וכן לסרב להצעות רכש בשלב מוקדם מדי.

מאגמה

קרן הון הסיכון מאגמה הוקמה כבר בשנת 1999 ובין ההשקעות הבולטות שלה ניתן לציין את ווייז ואת Onavo שנמכרה לפייסבוק.

אחד היתרונות הבולטים של קרן זו – שבשנת 2014 כלל הפורטופוליו שלה חברות בשווי כולל של חצי מיליארד דולר – הוא הליווי הצמוד שמעניקים אנשי המקצוע שלה ליזמים החל מהשלבים הראשוניים של בניית המודל העסקי ועד לביסוסה של חברה גדולה ויציבה, כולל בשלבי גיוס הון ממשקיעים בהמשך הדרך.

ג’נסיס

אחת מקרנות הון הסיכון הוותיקות ביותר בארץ – כבר ב-1996 היא החלה לסייע ליזמים שנזקקו להון וידע כדי לממש חלומות.

ג’נסיס מתמחה בהשקעות בסטארט אפים בשלב ה-Seed וכן במיזמים הנמצאים בסבב ההשקעה הראשון שלהם, והיא נחשבת לאחת הקרנות המשתלמות ביותר למשקיעים שכן התשואות שהיא מניבה גבוהות מהממוצע בתחום.

גרוב ונצ’רס (Grove Ventures)

גרוב ונצ’רס משקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים בעלי טכנולוגית ייחודיות, במטרה להצמיח את החברות הישראליות הבאות שיובילו את השוק בתחומן. הקרן הינה הקרן מהמובילות בישראל בהשקעות בטכנולוגיות פורצות דרך וקשות לחיקוי (Deep Tech) בשווקים המצויים על סף מהפכה דיגטלית, הקרן מתמקדת במיזמים בחזית הטכנולוגיה. גרוב ונצ’רס הוקמה על ידי היזם דב מורן (ממציא הדיסק-און-קי) ומשקיע הון סיכון. השותפים הנוספים בקרן הם סיגלית קלימובסקי, לוטן לבקוביץ’ ועמרי גרין.

אלף

עוד חברה בולטת בכל רשימת קרנות הון סיכון בישראל היא אלף (Aleph), שבין ההשקעות שלה ניתן לציין את Wix ואת Conduit. מאחורי הצלחת אלף עומדים אדן שוחט ומייקל אייזנברג, אחד השותפים בקרן הון הסיכון בנצ’מרק.

בנצ’מרק וקרנות בינלאומיות נוספות

בנצ’מרק היא קרן הון סיכון בינלאומית גדולה שהשקיעה לאורך השנים האחרונות עשרות מיליוני דולרים גם במיזמים ישראלים.

במקביל לקרן זו פועלות בישראל עוד קרנות בינלאומיות רבות, ובהן סקוור פג קפיטל האוסטרלית, סקויה, חברת AltalR שמפעילה פלטפורמה מיוחדת המנגישה אפשרויות השקעה למשקיעים פרטיים (ואגב, אחד המשקיעים הבולטים בה הוא איש העסקים המפורסם רומן אברמוביץ’) ועוד.

רשימת קרנות הון סיכון בישראל – אופציות בולטות נוספות

ישנן כמובן עוד קרנות הון סיכון רבות, גדולות כקטנות (ואגב, אלה הקטנות, הנקראות גם מיקרו קרנות, הפכו בשנים האחרונות למחוזרות מאוד). ביניהן ניתן לציין את אוורגרין, גיזה, ורטקס, אינפיניטי, טרה ונצ’ר פרטנרס ועוד.

בכל מקרה חשוב לזכור כי חברות הון סיכון חדשות צצות כל הזמן, שכן מדובר בתחום שלא מפסיק להתפתח ולמשוך אליו אנשים חדשים, שמבינים כי בדרך זו – של הקמת חברות הון סיכון – ניתן ליהנות הן מתשואות מרשימות, הן מתרומה של ממש לקדמה הטכנולוגית והן מעניין ואתגר משמעותיים. בהתאם מומלץ להתעדכן באופן שוטף לגבי קרנות הון סיכון.