back to Blog

רשות החדשנות בישראל

בזכות רשות החדשנות יכולה המדינה לסייע ליזמים, לחברות ולארגונים טכנולוגיים, ולאפשר להם לממש את הפוטנציאל. זה לא מגיע בחלל ריק, משום שמאז החלה המפכה התעשייתית הפך מרכיב החדשנות למקור מרכזי של צמיחה ושגשוג. חוסנה הנוכחי של החברה בישראל נשען במידה רבה על פיתוחים טכנולוגיים, יוזמה והתחדשות, פעם אחר פעם. האומה שפעם גידלה תפוזים מגדלת כיום יזמים טכנולוגיים. בשורות הבאות נתאר מהי הרשות החשובה הזאת, מהו התפקיד המשמעותי שהיא נושאת על כתפיה וכיצד אתם, כיזמים בתחום ההייטק, יכולים להיעזר בה.


מאיפה הכל התחיל ואיך התבססה רשות החדשנות


הרשות הינה גוף עצמאי שמרכז מבחינה לאומית את התמיכות והסיוע שניתנים לגופים פרטיים, חברות ויזמים פרטיים. היא מקבלת בקשות לתמיכה ומסייעת בצורה של חממות ובדרכים אחרות. מה שהיום נקרא ‘רשות החדשנות’ הישראלית היה מוכר בעבר כלשכת המדען הראשי. בתחילת הדרך, תמך המדען הראשי במחקר ופיתוח שהתרכז בגופים ממשלתיים. עם הזמן, הגיעה ההכרה כי יש להפנות את תשומת הלב לקידום הפיתוח והחדשנות, בראייה של ייצור תעשייתי וקידום הייצוא. השלב הבא התממש בחקיקה שהגדירה כיצד המדינה תתמוך במחקר ופיתוח של טכנולוגיות. כשהחלה העלייה הגדולה מברית המועצות נוסדו חממות טכנולוגיות. הן עדיין פועלות אך כיום הן מתנהלות לא רק בתור חממות טכנולוגיות רשות החדשנות אלא גם בתור גופים פרטיים למחצה שמושכים יזמים וגם בעלי הון (משקיעים פרטיים).


אילו תפקידים חשובים נושאת הרשות


לאורך הדרך ועד היום נושאת הרשות תפקידים חשובים, הן לפרט והן לכלל החברה. אחד מנושאי הליבה המרכזיים היה הפיכת חממות טכנולוגיות בישראל לבית גידול מרהיב לחברות הייטק ויוזמות טכנולוגיות מהשורה הראשונה בעולם. תפקידי הרשות שאותן היא ממלאת בהצלחה כוללים:

  1. עידוד ותמיכה בענף ההייטק, הן במימון והן במתן תנאים נלווים ולוגיסטיקה.
  2. ייזום וקידום שיתופי פעולה בין גורמים שונים, עסקיים, יזמיים ואקדמיים.
  3. סיוע לחברות ישראליות, טכנולוגיות או טכנולוגיות למחצה, לפרוץ לשווקים בחו”ל.
  4. תמיכה במחקרים שנועדו להביא לפריצות דרך טכנולוגיות, של מוצרים ושירותים בעלי פוטנציאל הצלחה בארץ ובעיקר מעבר לים.
  5. עידוד הייצוא ותמיכה בייצוא של טכנולוגיות ומוצרים טכנולוגיים מסוגים שונים.

לאילו יזמים או עסקים מסייעת הרשות


לרשות ניתן להגיש פניות לקבלת תמיכה במגוון מסלולים. ככלל, יזמים ועסקים בכל תחומי החדשנות מוצאים פה אוזן קשבת, ליווי וקידום של פרויקטים שונים. למשל, יזמי הייטק בעלי רעיון, שזקוקים לסיוע בגיוס הון ראשוני או זקוקים להון לשלבים של שיווק ומכירות לאחר פיתוח. ניתנת תמיכה לחברות חדשות בתחום הטכנולוגיה וכן לחברות בעלות ניסיון מסוים, שרוצות להתרחב. תמיכה ביזמים הפונים לנישה הציבורית חברתית או כאלה שיכולים לסייע בשיפור תעסוקה ואפשרויות חדשות בכל מה שקשור עם תעשיות עתירות ידע.


איך נעזרים ברשות החדשנות


אם אתם שואלים את עצמכם או אחרים איך להקים סטארט אפ, רשות החדשנות יכולה להיות מקום טוב לפנות אליו. באתר האינטרנט של הרשות ניתן לגשת למסמכים שבהם ממלאים בקשה רשמית לקבלת סיוע. מכיוון שישנם מסלולים מגוונים, ליזמים ולאנשי עסקים, לחברות וליצואנים, יש לבדוק היטב מהם הטפסים הרלוונטיים בשבילכם.


שימו לב לתנאים השונים המעודכנים נכון להיום ולהגיש כנדרש. ניתן להגיש בקשות מפורטות, הכוללות סעיפי הוצאה שונים ואף תקציב מסודר שיאפשר לכם להגשים את החלום ולהפוך את הרעיון שלכם למציאות. לאחר הרשמה והעברת בקשה ניתן להתעדכן באתר בסטטוס הטיפול. חשוב לציין כי הרשות מסייעת גם באמצעות מתן תמריצים שונים (לפי חוק האנג’לים) וזהו נדבך נוסף שבו ממנפים את ההייטק בישראל.