back to Blog

רשימת חממות טכנולוגיות בישראל – כך תמצאו חממה טכנולוגית

כל מי שאי פעם התנסה בתהליך של גיוס כסף לסטארט אפ יודע עד כמה התהליך מורכב ובמקרים רבים אף מתסכל. בנוסף, לא רק הון כספי מהווה תנאי הכרחי להצלחתם של מיזמים טכנולוגיים אלא גם ידע, ניסיון, מעטפת שיווקית, תמיכה משפטית ואפילו לפן האדמיניסטרטיבי השפעה בלתי מבוטלת על סיכויי ההצלחה של סטארט אפים. חממות טכנולוגיות הן גופים שמעניקים למיזם, שמן הסתם נמצא בראשית דרכו וזקוק לכל עזרה, את כל הנ”ל: כסף (בין 2 ל-3.5 מיליון ש”ח), תמיכה מקצועית משמעותית מבחינה לוגיסטית, שיווקית, משפטית וטכנולוגית וכן הזדמנות ליצירת שיתופי פעולה מעצימים.

בסך הכל פועלות בארץ – וחשוב להדגיש כי מושם דגש רב על פריסה ארצית ובפרט על מיקום חממות בפריפריה (שגם נהנות מתנאים מועדפים) – כ-20 חממות טכנולוגיות. המפעילים נבחרים במכרזים עליהם אמון המדען הראשי של משרד הכלכלה, כשאחת לכמה שנים משתנים בעלי החממות (שמהווים שותפים מלאים לדרך עבור בעלי הסטארט אפים המתקבלים אליהם, במקרים רבים גם אחרי תום תקופת השהות בחממה – תקופה בת שנתיים עד שלוש).

החממות החדשות של קיץ 2015

הדוגמה האחרונה להתעדכנות המתמדת של רשימת חממות טכנולוגיות בישראל התרחשה בקיץ 2015, כשלרשימה הצטרפו 3 חממות חדשות.

חממה אחת מופעלת בנפת עכו, ועל כן מהווה חממה בתנאי פריפריה. מפעילת חממה זו היא קבוצת טרנדליינס שמפעילה עוד חממה (במשגב הסמוכה). החממה החדשה תתמקד במיזמים חדשים בתחום המכשור הרפואי, אחד התחומים היותר מבטיחים ומסקרנים בעת האחרונה.

חממה חדשה שנייה פועלת בחיפה – וליתר דיוק בפארק מדעי החיים בעיר הכרמל. חממה זו מתמקדת בחברות שמפתחות טכנולוגיות חדשות בתחום הרפואה הדיגיטלית, ומי שמפעיל את החממה הם בית החולים רמב”ם, קרן הון סיכון פיטנגו (אחת המובילות בארץ), חברת IBM וחברת מדטרוניק.

גם החממה השלישית שנבחרה במכרז האחרון פועלת בצפון – בקצרין שברמת הגולן. חממה טכנולוגית זו מנוהלת אף היא על ידי מספר גופים שחברו יחדיו כדי ליצור סינרגיה מנצחת: תב מדיקל, מיקאל, נקסט נורת’ ופז עתיד פרויקטים – שביחד נקראים קבוצת גליל טק ונצ’רס. החממה תתמקד במספר תחומים: ביו-טכנולוגיה, תוכנה, מכשור רפואי ואינטרנט.

הבחירה בשלוש חממות צפוניות אינה מקרית, ולדברי אבי חסון, המדען הראשי של משרד הכלכלה, היא נועדה להעניק תמיכה לתנופת ההתפתחות של התעסוקה באזור בעל ההשפעה החשובה על כלכלת המדינה.

רשימת חממות טכנולוגיות בישראל בתנאי פריפריה

כאמור אחת המטרות של הקמת החממות הטכנולוגיות היא תמיכה בפריפריה, ובהתאם רשימת חממות טכנולוגיות בישראל כוללת עוד 7 חממות פריפריה: אינקוביט שפועלת בפארק ההיי-טק של באר שבע ומתמקדת בסייבר, קלינטק ומכשור רפואי; JVP סייבר לאבס שפועלת אף היא בבירת הנגב וכפי שניתן להבין משמה מתמקדת בסייבר; NGT שפועלת בנצרת עילית ומתמקדת בטכנולוגיות רפואיות, מכשור רפואי וביו-פארמה; טרהלאב ונצ’רס מיוקנעם שמתמקדת בקלינטק; טרנדליינס אגטק מגוש עציון שמתמקדת באגריטק; אינסנטיב ששוכנת בקמפוס של אוניברסיטת אריאל ואשר מתמקדת במכשור רפואי מתקדם; ואלון מדטק ונצ’רס מיוקנעם שמתמקדת בטכנולוגיות רפואיות.

מובייל, ניו מדיה, קלינטק ועוד

מאפיין נוסף של רשימת חממות טכנולוגיות בישראל, לצד הפריסה הגיאוגרפית, הוא המגוון הרחב של התחומים בהם מתמקדות החממות השונות.

כך למשל ישנן חממות טכנולוגיות בישראל שמתמקדות בניו מדיה (נילסן אינובייט בקיסריה, “אקספלור. דרים. דיסקובר” ביוקנעם ו”ודה טיים חדשנות” שברמת החייל בתל אביב), אחרות מתמקדות בפוד טק, כלומר טכנולוגיות בשירות תעשיות המזון (דה קיטשן שפועלת באשדוד) ועוד תחומים הם טכנולוגיות מידע (חממת קסניה ואן ליר שבקמפוס אוניברסיטה העברית בירושלים) וביו פארמה.

עוד כדאי לדעת שתהליך הכניסה אל חממה טכנולוגית מהיר יחסית ויעיל מאוד – עניין של מספר חודשים – וזאת בגלל שמבחינת המדען הראשי חממות טכנולוגיות הן אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של תחום ההיי-טק בישראל.

כמו כן מבחינת המדען הראשי חממות, ובפרט אלה שבתנאי פריפריה, מחזקות לא רק את הכלכלה אלא גם החברה בכללותה, ועל כן המאמץ לאפשר לסטארט-אפים מתאימים לאתר את החממה שהכי מתאימה לצרכים שלהם ולאופי שלהם, ולאחר מכן להשתלב בה בצורה המיטבית.

יחד עם זאת חשוב לזכור שגם אם בחממה מתרחשת הבשלה משמעותית והשבחה של ממש, עדיין נדרשים מאמצים רבים מצד אנשי הסטארט-אפ לאחר היציאה מהחממה – ובהחלט אין לנוח על זרי הדפנה לאחר שמתקבלים לחממה אלא יש לעבוד קשה מאוד כדי למצות את היתרונות של פרק הזמן הייחודי הזה.