back to Blog

רעיונות לסטארט אפים מצליחים

כמעט כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שיש לו המון רעיונות לסטארט אפים. למעשה, מאז פרוץ המושג סטארט אפ לחיינו בשלהי המאה הקודמת, להרבה אנשים יש הרבה רעיונות, ולפעמים נדמה שכל בעיה שקיימת בעולמנו, קטנה כגדולה, מהותית או שולית, מתורגמת לרעיון לסטארט אפ – אבל כמובן שהדרך מרעיון אל סטארט אפ שקורם עור וגידים ומצליח ארוכה וכוללת לא מעט מהמורות ומכשולים.

איך  יודעים שהרעיון טוב?

במקרים רבים, אנשים שיש להם רעיונות לסטארט אפים לא ששים לשתף אותם, אפילו לא עם אנשים קרובים להם, וזאת מחשש שהרעיון יגיע לידיים הלא נכונות, ויועתק מהם בטרם פיתחו אותו – אבל המדיניות הזו של ההסתרה היא טעות: דווקא שיתוף אנשים ברעיון, או לפחות בחלקו, יסייע לכם להבין עד כמה הרעיון טוב ועד כמה גבוה הסיכוי שהוא אכן יהפוך לעסק משגשג.

בנוסף מומלץ לנסות לחפש אם מישהו אחר אי שם בעולם מנסה או ניסה לפתח רעיון דומה. יכול להיות שתגלו שרעיון דומה מאוד לשלכם ואולי אפילו זהה כבר פותח, או שמא הנסיונות לפתחו כשלו (וגם להבין מדוע קרה הדבר ואם אתם יכולים להצליח במקום בו אחרים נכשלו).

דרך נוספת לקבל מושג עד כמה הרעיון מוצלח היא לחפש מימון לעסקים שיהיה מבוסס על הרעיון: בין אם תפנו לקרן הון סיכון, בין אם למשקיעים פרטיים, בין אם לחממה טכנולוגית או למאיץ ובין אם בכלל תבקשו הלוואה מהבנק – בכל מקרה התשובה שתקבלו תלויה באופן טבעי באיכות הרעיון שלכם.

למרות כל הנ”ל חשוב להדגיש: ההיסטוריה מלאה ברעיונות של סטארטאפים שהיו מצוינים ולמרות זאת נדחו על ידי לא מעט גורמים וגם נתקלו בפידבקים שליליים מהסביבה, וגם ההיפך, כלומר רעיונות לא טובים שגורמים רבים התלהבו מהם, קורה לא פעם – כך שבכל מקרה אין ודאות, ואם אתם מאמינים ברעיונות שלכם, אולי כדאי לדבוק באינטואיציה ולנסות להפוך אותם לעסק מצליח.

בדיקת היתכנות טכנולוגית וכלכלית

שלב חשוב נוסף בדרך מרעיונות לסטארט אפים הוא בדיקת ההיתכנות הטכנולוגית וכן הפוטנציאל הכלכלי.

לגבי ההיתכנות הטכנולוגית הדבר ברור: גם הרעיון המופלא ביותר, אם אין דרך לתרגם אותו למוצר אמין, אין בו טעם. גם בדיקת ההיתכנות העסקית והכדאיות הכלכלית הגיונית, שהרי גם רעיונות שיהפכו את העולם להרבה יותר טוב חייבים להוות בסיס לעסק רווחי, שכן בעולם של ימינו לכל יזם יהיה קשה עד בלתי אפשרי לבצע גיוס כספים לסטארט אפ שאין לו מודל עסקי בר קיימא.

מפתח להצלחה: צוות איכותי לפיתוח רעיונות לסטארט אפים

גם לרעיונות מצוינים שישימים מבחינה טכנולוגית וכדאיים בהיבט הכלכלי אף אחד לא מבטיח שאפשר להפוך אותם לסטארט אפ מצליח.

אחד המפתחות העיקריים בדרך מרעיונות לסטארט אפים הוא גיוס צוות איכותי לפיתוח הראשוני, אבל הבעיה היא שלא קל למצוא אנשי מקצוע איכותיים שיאמינו ברעיונות הראשוניים ובמידה מסוימת אף יהמרו עליהם (שכן אם הם לא יתממשו, הרי שהעבודה באותו סטארט אפ לא תניב את הרווחים המיוחלים).

בהתאם, כל פרסום מודעת דרושים לסטארט אפ הוא שלב רב חשיבות וכדאי מאוד לבצע אותו באופן מושכל. אפשר לנסות לפתות את אנשי המקצוע שיחברו אל הוגה הרעיון בשלב הראשוני ויעזרו לו לפתח את הרעיון כמו גם להתחיל לתרגם אותו למוצר נטול תקלות באתגר של ממש, בעניין רב וכמובן באחוזים בסטארט אפ המתהווה – ובכל מקרה חשוב לסנן היטב את המועמדים, ובעיקר לתת עדיפות למי שמסוגל להאמין ברעיון שלכם בדיוק כמוכם ואולי אף יותר.