back to Blog

ניהול עסקי בסטארטאפ

להקים מיזם טכנולוגי זה מרגש, אך אסור לתת להתרגשות להוביל לביצוע צעדים מוטעים. כבר מהרגע הראשון, צריך לעבוד כמה שיותר בצורה מסודרת ומחושבת. הבדל מרכזי בין עסקים שנכשלים ובין אלה שמצליחים נובע מצורת הניהול. ניהול עסקי ויזמות שמתבצעים בצורה נאותה מתבססים על אלמנטים רבים כמו בחינת מתחרים, הכרת פתרונות הקיימים בשוק, זיהוי צרכי לקוחות, זיהוי פלחי לקוחות, שיתופי פעולה, מציאת משקיעים ועוד. נסביר להלן עד כמה חשוב הניהול העסקי, כבר מהרגע שבו מייסדים ומקימים סטארטפ חדש.


ניהול עסקי מביא השקעות ומשקיעים


זה אף פעם לא בושה ללמוד דברים חדשים בעסקים. מי שרואה את עצמו כיזם בנשמה לא תמיד “שוחה” בטבעיות בהיבטים ניהוליים או עסקיים שוטפים, כך שזה די טבעי ללמוד ממקורות מידע שונים, להתייעץ עם יזמים או לקחת קורס יזמות עסקית. חשוב להבין שסטארט אפ שפועל מן ההתחלה בצורה נאותה ועם ניהול עסקי מסודר ייטיב לגייס כספים ומשקיעים. אנג’לים וקרנות הון סיכון מעדיפים באופן מובהק להשקיע בסטארטאפים שבהם היזמים יודעים מה הם עושים, מחושבים, מתוכננים, מגיעים עם תוכנית עסקית ולא רק רוצים לפרוץ על בסיס רעיון או חזון וללא מנוע צמיחה ממשיים.


למצוא רעיון ולבדוק אותו מכל הכיוונים


התשובה הקצרה לשאלה איך מקימים סטארט אפ היא – למצוא רעיון מצוין. אבל ניהול עסקי ראוי לשמו לא מסתפק ברעיון, משום שהעולם מלא רעיונות ורק חלק קטן מהם מוצלחים באמת או מצליחים בסופו של דבר. ניהול עסקי כמו שצריך לוקח את הרעיון הגולמי ובודק אותו מכל הכיוונים. זאת אומרת שצריך לבדוק שזה באמת רעיון חדש ולא מבזבזים זמן על פיתוח של רעיון שמישהו אחר כבר

השקיע בו. בדיקה זאת אומרת גם לבדוק שאין רישום פטנטים דומים ורישום של פטנט על מנת שלא יבוא מישהו מחר או מחרתיים וישתמש באותו רעיון או באותם העקרונות. ובנוסף, חשוב לבדוק מההתחלה שאפשר לפתח בעזרת הרעיון הזה מוצר או שירות רווחיים. אף אחד לא ישקיע כסף בסטארט אפ עבור רעיון, שאין לו שוק או שלא ניתן ליצור בו שוק של לקוחות משלמים.


ניהול פיננסי, אי אפשר בלעדיו


ברגע שיזם מצליח לעניין משקיעים, זאת אומרת שהסטארט אפ עבר מכשול מאוד מרכזי. בדרך לשם יש צורך לגבש את הרעיון, להיפגש עם המון משקיעים, להכין מצגות, ניתוחים ומספרים. אבל השקעה בסטארט אפ זה צעד אחד מיני רבים, בניהול פיננסי של כל עסק. ניהול עסקי מתבסס על תוכנית עסקית טובה, שהולכת ביחד עם התנהלות תקציבית.


צריך להיערך נכון לאורך כל שלבי הפיתוח ולדעת בכל שלב, כמה כסף צריכים להשקיע ובאילו סעיפים תקציב צריך להזרים סכומים כאלה ואחרים. אם לא מתנהלים בצורה טובה, אפשר לגלות כי באמצע הדרך התקציב נגמר. לא מעט מיזמים טכנולוגיים טובים על הנייר קרסו כתוצאה מכך. הניהול הפיננסי יכול להגדיר מראש לוחות זמנים גם לגיוסי הון עתידיים. לדוגמא, ניתן להגדיר שההון שגויס בשלב הנוכחי נועד לפיתוח ולאחר מכן יהיה צורך לגייס משקיע נוסף לצורך שיווק. כאשר כל הדברים הללו מוגדרים מראש, משיגים וודאות.


הגדרת סמכויות ותפקידים


פן נוסף של ניהול עסקי ראוי לשמו בסטארט אפ מתבסס על הגדרת סמכויות ותפקידים. לדוגמא, כאשר חותמים על הסכם עם משקיע, צריך להבהיר מראש האם מדובר במשקיע שקט או במשקיע פעיל. כמו כן, חשוב שיוגדרו הסמכויות והתפקידים של אנשי הפיתוח, מנהלים, מהנדסים וכל יתר העוסקים במלאכה. מתוך הגדרות תפקיד וסמכויות גוזרים גם את התגמולים השוטפים והבונוסים.