back to Blog

מחפשים משקיעים סטארט אפ? כך תשכנעו אותם להשקיע בכם

בשלב שבו אתם מחפשים משקיעים סטארט אפ, אתם עשויים להיות מאוהבים ברעיון מדהים ש”תפס” אתכם. יכול להיות שאתם בטוחים שעם רעיון כזה, המשקיעים יעמדו אצלכם בתור ורק ירצו לקחת חלק במיזם שלכם. אבל חשוב שתקחו בחשבון שמשקיעים רציניים יהיו מנוסים מספיק בכדי לא להסתנוור מרעיון, טוב ככל שיהיה. משקיעים מנוסים נתקלו בלא מעט סטארט אפים שנראו נהדר על הנייר אבל נכשלו עוד לפני שהפיתוח הסתיים. כיזמים, עומדת בפניכם משימה מאתגרת שתחרוץ את גורם הרעיון שלכם. המשימה פשוטה להגדרה, אך מחייבת מיקוד במטרה: לשכנע את המשקיעים לבחור בכם, להשקיע בכם.


אמנות השכנוע – כל מילה חשובה


משקיעי סטארט אפ נפגשים באין ספור יזמים עם ברק בעיניים. לוח הזמנים והיומן שלהם מלאים בפגישות עם יזמים שרק מחפשים לפרוץ. למעשה, לא מעט יזמים כבר יכולים להציג הצלחות בסטארט אפים קודמים כך שמי שמתכנן את הפריצה הראשונה שלו צריך להבין שהתחרות גדולה. וכאשר התחרות גדולה, יש משמעות לכל מילה. המשפט הלא נכון או התשובה המגומגמת לשאלה בלתי צפויה עלולים לגרום למשקיע פוטנציאלי לעבור לפגישה הבאה, עם היזם הבא בתור. לכן, עוד לפני שתתייצבו מול משקיע או קבוצת משקיעים, אתם צריכים לדעת בדיוק מה אתם הולכים להגיד. יחד עם זאת, אתם צריכים גם להתכונן לענות על שאלות ולא רק לדקלם דף מסרים.


הכר את מהשקיע ולמה זה חשוב


ניתן לזהות כמה קבוצות שונות של משקיעים סטארט אפ. חלק מהמשקיעים מעוניינים לקחת חלק פעיל בניהול. חלק מהמשקיעים מעוניין לקבל החלטות או להביא ניסיון מסוים, ערך מוסף בתחום הקשרים העסקים, ידע ניהולי או שיווקי. אולם ישנם משקיעים שמבחינתם הם מביאים את הכסף ורוצים שמישהו אחר יביא את המאה אחוזים של הניהול ואת הפיתוח. במידת האפשר, עשו שיעורי בית ונסו לאתר פרטים אודות המשקיע או המשקיעים שעימם אתם נפגשים. בזקו באילו סוגי סטארט אפים הם השקיעו, מה האג’נדה שלהם. וגם בפגישה עצמה, אל תתחילו “לירות” הסברים או לשווק את הרעיונות או צוות הפיתוח שלכם, לפני שהבנתם מה בעצם רוצה הצד השני. כשאתם מבינים מה המשקיעים רוצים, איזה סוג של תוכנית השקעה הם מציעים ואיך הם רואים את עתיד המיזם, אז יגיע התור שלכם. רק אז, התקשורת והצגת הדברים יהיו הרבה יותר נכונים עבור שני הצדדים.


התמקדו בחוזקות שלכם, לא רק ברעיון


לפני שאתם מתחילים בתהליך המורכב והחשוב של גיוס משקיעים פרטיים בדקו היטב מהם החוזקות שלכם. את החוזקות והיתרונות שלכם תוכלו להעביר במצגת למשקיע, מעבר לרעיון המהפכני שלכם. לדוגמא, אם צוות הפיתוח שלכם מגובש וכבר שיתף פעולה בפיתוחים קודמים, ציינו זאת. זוהי נקודת חוזק שיכולה לאפשר לכם להתקדם מהר יותר, להביא תוצאות בפרק זמן מקוצר. אם אתם יודעים שהביקוש למוצר שלכם קיים ואין לכם מתחרים שמציעים כיום מוצרים דומים, הדגישו זאת. אך חשוב לא להתהדר בנוצות שלא באמת קיימות. משקיעים סטארט אפ יזהו מהר מאוד את ההבדל שבין עובדות לבין שאיפות. במידת האפשר, עשו שימוש בנתונים, בסטטיסטיקה במספרים.


גודל השוק, אתם חייבים לדעת מהו


נניח שאתם נפגשים עם נציג של קרן הון סיכון. או שאולי אתם מגיעים לאנג’ל שמוכן להשקיע ברעיונות פחות בשלים. בכל הקשור עם גיוס כספים מקרנות או משקיעים בעלי כיסים עמוקים, אתם חייבים להציג את גודל השוק. במילים אחרות, גם אם קשה לכם בשלב זה להעריך את סך ההכנסות לחמש השנים הקרובות, תצטרכו לכל הפחות להגדיר למי אתם פונים. תצטרכו להציג עובדות ומספרים, של כמות המשתמשים האפשריים. סטארט אפ שפונה לשוק גדול דיו יעניין כמעט כל סוג של משקיע. רק במידה וקיים שוק גדול ורווחי, משקיע יהיה מוכן להעמיד את כספו בפני יזם וצוות פיתוח שיפתחו מוצר מתאים.


הגיעו עם לוחות זמנים חזויים


אף אחד לא משקיע לשם שמיים. משקיעים סטארט אפ רוצים להרוויח כסף, למקסם את התשואה עבור השקעתם. אבל הם לא רוצים אך ורק לראות כיצד שווי ההשקעה גדל. הם רוצים להבין, מוקדם ככל האפשר, בתוך כמה זמן הרעיון שלכם, הפיתוח וההתבגרות של הסטארט אפ יאפשרו להוציא מוצר לשוק. כלומר, עליכם מוטלת החובה להראות למשקיעים נתונים לא רק של גודל השוק אלא גם את לוח הזמנים של הפיתוח. עליכם לדעת מתי תוכלו לצאת עם גרסה ראשונית של אפליקציה או מתי יהיה מוכן האב טיפוס. עליכם לדעת להעריך בצורה טובה מתי הרעיון שלכם יוכל להתחיל להניב הכנסות. עליכם לדעת להעריך מתי תוכלו לשאוף להגיע לנקודת האיזון ולרווחיות.


הציגו תוכנית עסקית מקיפה וברורה להבנה


בכל פגישה עם משקיעים, חשוב לעגן את הרעיון ואת החזון לנתונים ובמיוחד, לתוכנית עסקית. מציאת משקיעים לסטארט אפ זה דבר אחד, רתימתם לחלום שלכם זה דבר אחר. משקיעים אוהבים לדבר “ביזנס”. הורידו את הרעיונות שלכם למציאות באמצעות מושגים קלים להבנה. ערכו תוכנית עסקית מקיפה כדי שהמשקיעים יוכלו להבין מה נדרש מהם ומהי התשואה הצפויה. על מנת לסבר את האוזן, השתמשו במצגות צבעוניות מפורטות והיו מוכנים לענות על שאלות נוספות. במידה וצוות פיתוח כבר החל לגבש תוכניות עבודה או שהגעתם לאבני דרך בפיתוח, הרחיבו על כך. בנוסף, שאפו להציג מוצר פעיל, אפילו בגרסה הראשונית, כמה שיותר מהר. מבחינת המשקיע, הערך המוסף של צעד כזה הינו עצום.