back to Blog

האם מימון לעסקים מתחילים נבדל במימון לעסקים וותיקים?

כל תלמיד וסטודנט למנהל עסקים יודע לומר שיש הבדלים משמעותיים מאוד בין עסקים מתחילים לבין עסקים וותיקים. עסקים חדשים צריכים זמן כדי להתבסס ולהבשיל ואילו עסקים וותיקים חייבים לנקוט בצעדים שונים, לרבות ניהוליים כדי להישאר רלוונטיים. אך מה לגבי מימון? האם מימון לעסקים מתחילים נבדל ממימון לעסקים שאינם מתחילים, כלומר עסקים וותיקים? ואם יש הבדלים, מהם ומהי המשמעות שלהם?

מימון לעסקים מתחילים – צריך להאמין בעסק

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר, שמבדילים בין מימון לעסקים מתחילים לבין מימון של עסקים וותיקים נובע מכך שלעסק המתחיל אין היסטוריה עסקית. עסק חדש כמוהו כתינוק שעתידו עדיין לא ברור. טרם ידוע האם התינוק יהיה פיקח או חסר מעוף, נוטה אחר פינוקים או חרוץ ושקדן. כך גם לגבי עסק חדש – לא ברור האם הוא יצליח ואיזה נתח שוק הוא יצליח לתפוס לעצמו. אך מה הקשר בין הדברים הללו לבין מימון? הקשר קיים והוא הדוק במיוחד.

בין אם מבקשים לגייס כסף בהלוואה מהבנק (שיטה מסורתית) ובין אם בוחרים בשיטות חדשניות יותר כדוגמת גיוס כספים באינטרנט, חייבים לשכנע את הצד המשקיע להאמין בעסק. לפני שמשקיע, בנק, גורם פרטי או קרן השקעות יסכימו להשקיע בעסק חדש שמתחיל את דרכו צריך לגרום להם להאמין בעתידו של העסק. כאשר מדובר בעסק וותיק – ההיסטוריה העסקית, הדוחות הכספיים, מספר הלקוחות ואיכותם המוכחת של המנהלים מדברים בעד עצמם.

מימון ללא בטחונות

הבדל נוסף הקשור בעולם המימון ומבדיל בין עסקים מתחילים לבין עסקים וותיקים נשען על המונח “בטחונות”. עסקים מסורתיים כגון תחום ה”לואו טק” שיש להם כבר בסיס פעילות ניכר יכולים בקלות לגייס מימון בנקאי בזכות היכולת שלהם לספק בטחונות. בעל מפעל יכול לשעבד מכונות או מבנה לטובת קבלת אשראי. עסק מתחיל? לרוב הוא זקוק למימון כדי להתחיל פעילות, לשכור משרד, ציוד, עובדים. יש כאן קושי להמציא בטחונות ולכן דרושה גישה מימונית שונה בתכלית.

מה עושים בעלי סטארט אפ, למשל, שלא יכולים לגייס מימון בנקאי? הם מגייסים הון ללא בטחונות. הם מחפשים משקיעים בסטארט אפ, אנשים שמזרימים הון לצורך התנעת העסק ובתמורה לכך מקצים מניות ולעיתים גם אופציות. משקיעים כאלה לא מחפשים בטחונות שכן הם הופכים לחלק מהרכב הבעלים של העסק. האם זה טוב יותר ממימון בנקאי? האם זה רע יותר? לא זה ולא זה. זוהי פשוט דרך אחרת, שמתאימה לעסקים מתחילים שרוצים להתקדם.

נדרש מימון נרחב

הבדל חשוב נוסף שניתן להצביע עליו כאשר מדובר בעסקים מתחילים מענף ההייטק, מלבד גיוס משקיעים, הינו הצורך בגיוס הון באופן רציף ומתמשך ולעיתים בסדרי גודל נרחבים. אם עסקים וותיקים לא בהכרח נדרשים לגידול ניכר בצרכי המימון באופן שגרתי, הרי שסטארט אפ שכבר סיים את שלבי הפיתוח עשוי להזדקק למימון בסכומי עתק. לעיתים המימון הזה נדרש להפיכת אב טיפוס למוצר שימוש ולעיתים המימון נדרש כדי לפרוץ לשווקי חו”ל או כדי לקדם מהלכי שיווק ניכרים.

עסק שכבר מזמן עבר את השאלה “איך להתחיל סטארט אפ” וכעת רוצה להגיע לבשלות מלאה יוכל לנקוט במהלכי מימון שונים. אלה יכולים להיות למשל הנפקה בורסאית. אלה יכולים להיות למשל דילול המניות והוספת משקיעים חדשים. ואם מדובר בסטארט אפ או בעסק חדש ויש צורך בפתרונות מימון חלופיים? ניתן לפנות במקרה זה למקור חשוב שנקרא הלוואות בערבות מדינה. יש מסלולים המיועדים לעסקים בהקמה ואילו מסלולים אחרים מיועדים לעסקים וותיקים.