back to Blog

פיזור סיכונים נכון בהשקעה

רק מעט מאוד השקעות מגיעות ללא סיכון. השקעות ללא סיכון כלל (מה שמכונה, השקעה חסרת סיכון) מגיעות עם תשואה נמוכה באופן מתסכל. לעומת זאת, כאשר מזרימים כסף להשקעה יותר מסוכנת, הציפייה היא שהיא גם תניב תשואה גבוהה בהתאם.


כחלק מ”משחק ההשקעות” בכל הזירות העסקיות, נהוג לבצע פיזור סיכונים. בצורה כזאת, מורידים את הסיכון תוך חתירה לתשואה טובה, גם אם היא לא הכי גבוהה האפשרית. אם אתם מעוניינים להיכנס להשקעות בסטארט אפ, חשוב לדעת כי גם פה – פיזור סיכונים נכון הוא משימה אפשרית.


פיזור השקעות קטנות בסטארט אפים רבים


אף אחד לא באמת יודע איזה סטארט אפ היום יהיה ה”וויז” הבא, ה”אפל” הבא או ה”צ’קפוינט” הבאה. יחד עם זאת, אנשים תמיד ירצו למצוא את החברות הנכונות. אז איך אפשר באמת להצליח? פיזור סיכונים נכון זאת אומרת לא השקעה בסטארט אפ אחד. מה שכן צריך לעשות זה לבצע פיזור בין כמה וכמה מיזמים שונים. אם יש לכם לצורך הדוגמא מיליון דולר להשקיע, תכלו להפנות אותם לא ליזם אחד אלא לחלק את המיליון לכמה חלקים ולהזרים אותם ליזמים שונים. חלק מהסטארט אפים לא יצליחו. אבל מספיק ששניים יצליחו במידה מתונה או שאחד יהיה הצלחה ענקית, כדי שהתוצאות יצדיקו את המהלך.


השקעה בתחום שמבינים


דרך טובה נוספת שיכולה לאפשר לכם לפזר סיכונים בצורה טובה היא להזרים כסף, לא לכל מיני סטארט אפים בכל מיני תחומים אלא להתרכז בתחום מסוים שבו אתם יותר מבינים. גם בתעשיית קרנות הון סיכון יש קרנות שפועלות כך. כלומר, הן לא רק משקיעות בהרבה מאוד מיזמים בעת ובעונה אחת. במקביל, הן פועלות אך ורק בגזרה מסוימת. לדוגמא, קרנות שפועלות בתחום הפארמה, או קרנות שפועלות בתחום הפינטק. כמובן, שלא תמיד אפשר להבין את התחום שבו משקיעים לעומק, אבל ככל שיש יותר ידע, זה מוריד בצורה מובהקת את הסיכון.


להשקיע בעקבות משקיעים מוצלחים


אם אתה (או את) רואים בעצמכם משקיע לעסק, אבל אתם גם צריכים שיטה נוספת לפיזור סיכונים, תוכלו להשתמש בעוד רעיון. נניח שאין לכם ידע בכלל בסטארט אפ או בהייטק. אולי אין לכם רצון להיות משקיעים פעילים ואתם רוצים להזרים כסף כדי שיעבוד בשבילכם. אתם יכולים לפזר את ההשקעה בין כמה סטארט אפים, אבל לבחור רק כאלה שבהם נמצאים משקיעים נוספים. אם יש לכם אפשרות להשקיע בחברה טכנולוגית או סטארט אפ שבין המשקיעים שלהם יש “משקיעים סדרתיים” עם הצלחות בעבר, אתם “רוכבים” על הידע של אחרים. סביר להניח שהמשקיעים המנוסים עשו לא מעט בדיקות היתכנות ושאלו די הרבה שאלות, לפני החליטו במי ובמה להשקיע.


טיפים חשובים ממשקיעים מנוסים


בתחום של גיוס משקיעים לסטארט אפ אפשר למצוא הרבה מאוד טיפים למשקיעים מתחילים. קבלו עוד כמה טיפים ממשקיעים מנוסים:

  1. אם אתם יותר שונאי סיכון, עדיף לכם להזרים חלק מהכסף להשקעות סולידיות.
  2. אם אתם פחות מפחדים מסיכונים, ותוכלו לישון בלילה גם אם חלק גדול מההשקעה נמצא בסיכון, הרכב ההשקעות יכול לכלול פחות השקעות סולידיות ויותר השקעות מסוכנות.
  3. לעולם אל תשקיעו כספים שאם תפסידו תימצאו בסכנה של פשיטת רגל.
  4. כשאתם מחפשים מידע על סטארט אפ מעניין, נסו לבדוק האם משקיעים אחרים נרתעו מהשקעה ואם כן – למה.
  5. תמיד בדקו איך היזמים מתכוונים להרוויח. בדקו שאת הרעיון אפשר “לתרגם” להכנסות ובדקו בתוך כמה זמן צפוי להסתיים הפיתוח.