back to Blog

מתי כדאי להקים סטארט אפ?

שואלים את עצמכם איך להקים סטארט אפ? יש לכם רעיון מהפכני? אם כן, זה בדיוק המקום בשבילכם. לאומי טק שמח להיות לצידכם.

ישראל היא בירת ההייטק, המון חברות זנק צמחו כאן בשנים האחרונות. למעשה, רק בחצי השנה הראשונה של 2021, חברות הסטארט אפ גייסו מעל ל-300 מיליארד דולר.

יזמים צעירים או ותיקים? חושבים שגם לכם יש את מה שדרוש כדי להקים חברת סטארט אפ מצליחה? רוצים לדעת הכל על התהליך? הגעתם למקום הנכון.

במאמר הזה נדבר על שני נושאים חשובים: מהו הזמן האידיאלי להקים סטארט אפ, ואיך עובד התהליך.

מתי כדאי להקים חברת סטארט אפ?

לכולנו יש רעיונות טובים, גם כאלה שיכולים לשנות את החיים של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. אבל רק מעטים מהרעיונות הטובים מתממשים והופכים למציאות, למוצר מוחשי. ולפעמים, כל ההבדל טמון בהחלטה של האדם. באומץ לעשות את הצעד, לעזוב את הכל ולפתוח בקריירת יזמות טכנולוגית.

אנחנו לא חושבים שאפשר לתת תשובה חד משמעית לשאלה מהו הזמן האידיאלי לעשות את הצעד. כשמדובר בסטארט אפים, דבר אחד נכון- אין תזמון נכון. לפעמים זה עניין של הרגשה.

אבל יש גם נתונים שמגובים במחקר. מקובל לחשוב נגיד שבכל מה שקשור לחברות טכנולוגיות ליזמים צעירים יש יתרון, אבל הדבר הוכח כשגוי.

ובכלל, התפיסה הכללית בעולם היא שיזמים צעירים מצליחים יותר מיזמים מבוגרים. התפיסה הזו גם הובילה את מייסדPAYPAL  לתת בכל שנה מענק על סך מאה אלף דולר ליזמים צעירים מתחת לגיל עשרים ושלוש.

מחקרים הוכיחו דווקא את ההפך. כי אחד הנתונים שחשוב לקחת בחשבון הוא הניסיון. ממחקר שנערך בארצות הברית עולה שהיזמים שהקימו את החברות הכי מצליחות עשו את זה סמוך לגיל ארבעים. ודווקא כשמדובר בחברות טכנולוגיות- ארבעים וחמש. אבל לא רק זה- עולה מהמחקר כי הסיכוי של יזם בן עשרים וחמש להצליח נמוך פי שתיים מזה של יזם בגיל ארבעים.

תוצאות המחקרים דוחפות אותנו להסיק שהניסיון של היזם הוותיק יכול להועיל לו בכמה תחומים: תהליך הקמת החברה, פיתוח המוצר, יצירת הקשרים העסקיים, ובנוסף גם בתהליך גיוס כספים.

וככל שהסיכויים לצלוח את השלבים האלה עולים, כך גדל גם הסיכוי של הצלחת המיזם.

ועם זאת, חשוב לציין שהדברים כאן מוצגים רק על קצה המזלג, ובכל מקרה- כל מקרה לגופו. לא תמיד כדאי להמתין עם רעיון שנים לפני שאתם מקימים חברה. הכל עניין של תחושה, יכול להיות שאתם מחזיקים ברעיון חדשי וישים שיכול לשנות את החיים של כולנו על פני הכדור.

אסור לנו לשכוח שמארק צוקרברג ייסד את פייסבוק בגיל 19.

תהליך הקמת סטארט אפ

אז אחרי שלקחתם בחשבון את כל השיקולים, החלטתם ללכת על זה. כנראה שהרעיון שלכם נותן לכם תחושה פנימית חזקה, ועכשיו אתם רוצים לדעת איך מקימים סטארט אפ מאפס.

השלבים הבאים יכולים להביא את הרעיון שלכם לידי מימוש. כרגע כל מה שיש בידיכם זה רעיון התחלתי. לאורך הדרך, יכול להיות שהוא יתברר כלא רלוונטי וירד מהפרק, ואם לא הוא יתחיל לקבל צורה.

בהנחה שהרעיון שלכם “ישרוד” את כל השלבים, לא רק שהרעיון יהפוך למוחשי, אלא גם לטוב יותר. והשלבים האלה יסללו עבורכם את הדרך.

השלב הראשון שיש לגשת אליו הוא שלב המחקר. הרעיון הוא להעלות שאלות קריטיות שיקבעו האם הרעיון שלכם ישים. מחקר שוק, מחקר מתחרים, מוצרים דומים לזה שאתם רוצים לייצר, אופציה לרישום פטנט, הבעיה שהוא פותר ללקוח הפוטנציאלי, היתרונות והחסרונות, מודל SWOT, הגדרת הפרסונה השיווקית הספציפית, וקביעת פוטנציאל הרווח.

השלב השני הוא תכנון האסטרטגיה וכתיבת התוכנית העסקית. מה הייחוד של המוצר? על איזה צורך הוא עונה? ואיך ניתן לתרגם אותו לכסף? שבו על המודל העסקי ואסטרטגיית השיווק. חשוב לציין שזה אחד השלבים הכי חשובים, כשיגיע הזמן לעבור לשלב הפיתוח אתם תתקרבו לשלב גיוס הכספים- בשביל זה צריך תוכנית עסקית מא’ עד ת’.

מיד אחר כך גשו לבנות צוות מנצח. אתם לא יכולים לעשות הכל לבד, הסיכוי להצליח ביחד עם צוות גדול יותר. גייסו לחברה את אנשי המקצוע הרלוונטיים שחולקים איתכם את אותו חזון בנוגע למוצר. שכל אחד יעשה את מה שהוא טוב בו- זה המפתח.

תכנון ופיתוח- עבדו עם הצוות כדי לזקק את הרעיון, ולתכנן את המוצר. אם אתם זקוקים למימון לפני הפיתוח תוכלו לפנות למעגל הקרוב, או להתחיל לחפש כבר משקיעים.

אם יש באפשרותכם רשמו פטנט על המוצר.

והשלב האחרון- גיוס משקיעים. זה תהליך שאמור לקחת בערך חצי שנה. חשוב שתחפשו את המשקיע האידיאלי, זה שיבין את הערך שטמון במוצר שלכם ויוכל לתרום לנסיקתו. המשקיע יכול להיות אנג’ל (משקיע פרטי), קרן הון סיכון, קרן גידור ועוד.

לאומי טק הוא הבית של לא מעט חברות סטארט אפ. אנחנו מלווים אותן ומספקים שירותי בנקאות שמותאמים אישית לחברה. אם תרצו, אנחנו כאן בשבילכם!

תוכלו לקבל באתר שלנו עוד מידע. בהצלחה בדרך!