back to Blog

אילו משקיעים פרטיים בישראל קיימים לפיתוח עסק חדש?

כדי לפתח עסק חדש עומדים לרשות היזם או הבעלים כמה וכמה אפשרויות למימון. אפשרות אחת, היא לפנות כמובן אל הבנק מתוך כוונה לקבל הלוואה עסקית. האם זה יתאים לעסק שזקוק לסכומים מאוד ניכרים ואין לו יכולת להעמיד בטחונות? בדרך כלל התשובה שלילית. אפשרות נוספת היא לפנות לגורמי מימון בעלי מעורבות ממשלתית, ואלה הן כל מיני צורות של חממות טכנולוגיות. לא לכל עסק זה יתאים וגם המקומות ליזמים יחסית מוגבלים. גם הסכומים עשויים להיות בלתי מספקים. אז מה עושים? מי שהתמזל מזלו יוכל לעשות שימוש בהון עצמי שקיים ברשותו אבל יש דרך נוספת והיא – פנייה למשקיע פרטי. כעת, עולה השאלה – אילו משקיעים פרטיים בישראל יכולים לסייע לפיתוח עסק חדש? את אתם יזמים בנשמה – כדאי להכיר כמה שיותר אפשרויות שיוכלו להוביל גם אתכם ואת העסק שלכם להשגת המטרה, רווחה ושגשוג.

משקיעים פרטיים בישראל – חברים ובני משפחה

לפני נדבר על משקיעים פרטיים בישראל בהקשר של גורמים שיש להם נגישות להון ניכר, כדאי לדעת שלא תמיד יש צורך דווקא בכך. הרבה מאוד מיזמים עסקיים, לרבות חברות הזנק והייטק, החלו את דרכם באמצעות גיוס הון ממשקיעים קטנים. משקיעים כאלה בדרך כלל לא יהיו משקיעים בהגדרה המילונית של המושג אלא אנשים שמתוך היכרות עם היזם מוכנים להשקיע בו כסף.

האם זה פתרון מושלם, שתמיד יתאים? לא בהכרח. יש לשם לב – משקיעים פרטיים כאלה, שיהיו בדרך כלל מתוך המעגל הקרוב של בעל העסק, חברים, שכנים, בני משפחה, חברים ללימודים, בדרך כלל יכולים להזרים סכום יחסית קטן. אין זה סכום שיכול לסייע להרבה יותר מאשר גיוס צוות פיתוח, התחלת עבודה על רעיון ולפעמים גם פיתוח אב טיפול או אלגוריתם ראשוני. בדרך כלל, יש צורך בהמשך הדרך בפניה למשקיעים נוספים, מקצועיים. כאלה שיכולים להזרים סכומים הרבה יותר משמעותיים.

מלאכי ההייטק – אנג’לים

איך אפשר באמת להוביל חברת סטארט אפ לכדי התבססות? אילו עוד משקיעים מהסוג הפרטי יכולים לעזור לפיתוח עסקי? סוג נוסף של בעלי עניין שיכולים לסייע בהזרמת מימון לעסקים נקרא אנג’ל. משקיע כזה בדרך כלל יהיה בעל ידע קודם בהשקעות והוא בדרך כלל מוכן לסכן סכום יחסית משמעותי כאשר מדובר בעסק שהוא מאמין בו. היכרות עם משקיע כזה לא תהיה מוקדמת ושני הצדדים, היזם ובעל ההון יצרכו להכיר זה את זה, לבצע ליבון צרכים, להבין מהי התמורה שכל צד נותן ורק כאשר קיימת הבנה והדברים מוסכמים – אפשר להמשיך לשלב הבא, השקעה והנעת העסק קדימה.

קרנות של משקיעים

אם אתם עורכים בימים אלה חיפוש משקיעים, תוכלו לפנות לגורמים נוספים. במיוחד כאשר נחוץ מימון בקנה מידה מאוד משמעותי, עדיף לפנות לקבוצות משקיעים או לקרנות הון סיכון. קרנות וקבוצות של משקיעים יתאימו כאשר לא מדובר בעסק בשלביו הראשוניים. כאן, המטרה היא להוביל את העסק שכבר יש לו סיכויי הצלחה ניכרים וגם תוכנית עסקית ברורה, לכדי מיצוי הפוטנציאל.

יש קבוצות של משקיעים בסטארט אפ שיהיו מוכנים להשקיע למשל בעסק שרוצה להרחיב את מעגל הלקוחות הקיים. יש משקיעים גדולים שיהיו מוכנים להשקיע רק במסגרת מה שנקרא “סיבובי גיוס הון”. סיבוב גיוס שני או שלישי, שנועדו להזרים לעסק כסף כדאי לעבור לייצור המוני, לבצע התאמות במוצר או באפליקציה. לעיתים, ההזרמות נועדו להתניע מהלכים של שיווק או פרסום ואפילו צעד מקדים לקראת הנפקה גדולה באחת מבורסות העולם.