back to Blog

חיפוש משקיעים לאפליקציה חדשה

אם בתחילת עידן ההיי-טק – בסך הכל לפני 15-20 שנה – להמון אנשים היו המון רעיונות לסטארט אפים הרי שבשנים האחרונות נדמה כי פרצי היצירתיות מופנים לעבר אפיק ספציפי: פיתוח אפליקציות.

קל להבין את המגמה, שהרי האפליקציות הן חלק משמעותי בחיים של כולנו ועל כן קל לייחס להן פוטנציאל גבוה במיוחד של רווחים. גם מכירת ווייז, אחת האפליקציות היותר מפורסמות שנולדו בישראל, לגוגל תמורת כמיליארד דולר, והאפליקציה המפורסמת לא פחות, הקנדי קראש, שהחברה שפיתחה אותה, קינג הבריטית, נמכרה ב-5.9 מיליארד דולר, מושכות רבים וטובים אל שוק האפליקציות – אבל כדאי לדעת שגם בתחום זה רבים הכשלונות מההצלחות, וכי חיפוש משקיעים הוא תהליך לא פשוט כלל וכלל.

סכומים נמוכים, משקיעים הססנים

מצד אחד בתחום האפליקציות הסכומים הנדרשים על מנת לממש רעיון ולהפוך אותו לאפליקציה עובדת וכמובן לא רק עובדת אלא גם כזו שנחשפת לעיניים רבות ככל האפשר אינם גבוהים. מצד שני, הקושי ליצור הכנסות לטווח ארוך, ולמעשה עוד קודם לכן הקושי לגבש מודל עסקי בשל העובדה שמבחינה כלכלית תחום האפליקציות טרם נחקר דיו, גורם למשקיעים להסס גם אם בניגוד למשל לאופציה של השקעות בסטארט אפ “רגיל” הסכומים נמוכים משמעותית.

מסיבה זו חיפוש משקיעים לאפליקציות הוא אתגר מורכב.

למה צריך להשקיע בחיפוש משקיעים?

הוצאות הפיתוח על אפליקציות יחסית נמוכות, לא נדרשות טכנולוגיות מורכבות ויקרות, אין צורך בכוח אדם, וגם פרק הזמן הנדרש לשם פיתוח יישומון (כך קבעה האקדמיה ללשון כי יש לקרוא לאפליקציה בעברית) אינו ממושך – כך שבמקרים רבים יכול אדם להגיע לאפליקציה עובדת היטב גם על סמך משאבים כספיים מצומצמים מאוד וללא גיוסי הון ממקורות חיצוניים.

אולם ישנן גם אפליקציות מורכבות יותר שהן פרי פיתוח של צוות שלם, ובמקרים אלה יש צורך במקום לעבוד בו, נדרשת השקעה בהון אנושי ולעתים גם בציוד או ברכישת ידע מסוים – ובמקרים אלה כבר אין מנוס מתהליך חיפוש משקיעים.

מקרים אחרים בהם נדרש הון מסוים הם כשהאפליקציה אמנם עובדת, אבל למפתח אין את המשאבים על מנת לשווק אותה באופן אפקטיבי. בהקשר זה כדאי לזכור כי  בחנות האפליקציות לאנדרואיד, למשל, היו כבר ב-2013 למעלה מ-800,000 יישומונים – כך שהתחרות על תשומת ליבם של בעלי הסמארטפונים קשה ומחייבת השקעה בלתי מבוטלת.

מי משקיע בארץ באפליקציות?

עפ”י נתונים של חברת גוגל משנת 2013, 4 מכל 5 אפליקציות פותחו ושווקו במימון עצמי בלבד. למפתחי האפליקציות שכן זכו לתמיכה כספית המקור העיקרי היה אנג’לים, וגם קרנות הון סיכון תמכו בכמה יישומונים מבטיחים במיוחד. מקורות נוספים של גיוס כספים לפרוייקטים מעין אלה היו אקסלרטורים וכן תחרויות נושאות פרסים ומלגות שונות.

כמה מפתחי אפליקציות פועלים בישראל וכמה כסף מכניסות האפליקציות?

עפ”י אותם נתונים של חברת גוגל, שכאמור נכונים ל-2013 אולם משקפים תמונת מצב של הנעשה בישראל בתחום האפליקציות, פועלים בארץ בין 2,500 ל-3,000 מפתחים. מבין האפליקציות שפותחו 30% כלל לא רשמו הכנסות, ורק 15% הכניסו יותר מ-10,000 דולר. מבחינת מספר ההורדות, פחות מ-10% הגיעו ליותר מחצי מיליון הורדות.

2 מכל 3 מפתחי אפליקציות, אגב, כלל לא ידעו להעריך מה תהיינה ההוצאות שלהם על השגת משתמשים כך שייווצר בסיס איתן (בין אם של מי שמוכנים לשלם עבור הורדת האפליקציה ובין אם של מסת משתמשים כך שניתן יהיה למכור בה פרסומות) – ובהחלט מומלץ גם אם פיתוח אפליקציה הוא תהליך פשוט יחסית להקדיש גם זמן לפיתוח מודל עסקי נאות.