back to Blog

מהן חברות הון סיכון

חברות הון סיכון – או כפי שהן נקראות בדרך כלל, קרנות הון סיכון – הן אחת הדרכים העיקריות של סטארטאפים בכל תחום לגייס את הכסף הנדרש לשם פעילותו בשלב שבו עדיין אין מכירות, או שהן עדיין לא הגיעו לרמה מספקת. עפ”י הערכות שונות אחראיות חברות הון הסיכון הישראליות לכשליש מסך ההשקעות בסטארטאפים בשלבים השונים של חייהם, ואם לוקחים בחשבון שברבעון הראשון של שנת 2015 עמד הסך הכולל של גיוס כספים של חברות הייטק על 994 מיליון דולר וכי ב-2014 כולה גייסו חברות אלה כמעט 3.5 מיליארד דולר, הרי שקל להבין עד כמה משמעותיים הסכומים שמשקיעות אותן חברות בעולם ההייטק הישראלי.

החברות הבולטות בתחום

שלוש קרנות הון הסיכון הישראליות הבולטות ביותר בזמן האחרון הן JVP, פיטנגו ומאגמה, כשלצידן פועלות כמובן עוד שלל חברות הון סיכון.

את JVP (ראשי תיבות של Jerusalem Venture Capital) הקים אראל מרגלית, לימים ח”כ מטעם מפלגת העבודה, עוד בשנת 1993. לאורך שנות פעילותה תמכה JVP במיזמים רבים ובין השאר סייעה לסייברארק ו-Qliktech להגיע להנפקה מוצלחת בנאסד”ק, ולשורה ארוכה של חברות ובהן פרסייס, ויריאנט, מגניפייר, XtremlO ו- CyOptics להגיע לאקזיטים מרשימים. הקרן עצמה דורגה ב-2010 כאחת משלוש קרנות הון הסיכון הטובות ביותר באירופה ואראל מרגלית זכה להערכה יוצאת דופן, כשב-2005 נבחר ע”י פורבס לרשימת 50 אנשי ההון סיכון הטובים ביותר בעולם ולטוב ביותר מחוץ לארה”ב.

בשנת 2014 השקיעה JVP, שמפעילה גם שתי חממות טכנולוגיות בישראל, האחת בב”ש (בתחום הסייבר) והשנייה בירושלים, בעשר חברות חדשות מבחינתה.

את פיטנגו ייסדו (גם כן ב-1993) חמי פרס (בנו של נשיא המדינה לשעבר) ורמי קאליש. הקרן השקיעה מאז הקמתה במצטבר 1.6 מיליארד דולר בשורה ארוכה של חברות וסטארטאפים וגם היא סייעה לכמה וכמה חברות – ובהן anobit, traiana ו- optinol – להגיע לאקזיטים מרשימים. ב-2014 היא השקיעה ב-9 חברות חדשות, ובתחילת 2015 השקיעה בסטארט אפ מבטיח במיוחד בתחום התחבורה העירונית, Via שמו, אשר מפתח מערכת המאפשרת לכל בעל רכב לאסוף נוסעים המעוניינים להגיע ליעדים שממילא נמצאים בדרכו, כך שהוא לא יתעכב יותר מ-10 דקות בדרך ליעד ואילו הנוסעים יזכו לנסיעה נוחה במחיר נוח, כשבנוסף תסייע המערכת להקל על העומס הרב שמאפיין מטרופולינים רבים בעולם.

עוד קרן שהשקיעה ב-9 חברות חדשות ב-2014 היא מאגמה, ובסך הכל רשמו בשנה זו חברות הון סיכון ישראליות השקעות ראשונות ב-128 חברות, וזאת לעומת השקעות ראשונות ב-155 חברות שרשמו קרנות הון סיכון זרות.

קרנות הון סיכון זרות                           

לצד חברות הון סיכון ישראליות פועלות כאמור שלל קרנות זרות, שהבינו זה מכבר כי עולם ההייטק הישראלי הוא בעל פוטנציאל עצום. דוגמה לכך היא קרן אוסטרלית ששמה Square Peg Capital, שהודיעה בתחילת 2015 כי תשקיע בחברות של סטארטאפים ישראלים 150 מיליון דולר (במשך 3-5 שנים). עד עתה השקיעה הקרן, שהחלה לפעול ב-2012, בחברות אוסטרליות, ועוד כדאי לציין כי סקוור פג אינה מתנהלת במתכונת של חברת הון סיכון סטנדרטית שכן היא אינה מגייסת כסף מגופים מוסדיים אלא משקיעה את הכסף הפרטי של היזמים ואנשי העסקים שהקימו אותה, ועל כן נהנית מגמישות מרבית.

חברות הון סיכון זרות בולטות אחרות הן SG האמריקאית שב-2013 ביצעה לא פחות מ-11 השקעות ראשוניות בחברות ישראליות, וקרן אמריקאית נוספת בשם Wadi Ventures. גם פונטיפקס, המתמחה בהשקעות בחברות מדיקל, היא חברת הון סיכון זרה פעילה מאוד בארץ.