back to Blog

כיצד תמצאו משקיעים לסטארט אפ שישקיעו דווקא בכם

לאחרונה התבשרנו על עוד חברה ישראלית (הפעם נוירודרם) שביצעה אקזיט מוצלח. במקביל, לא מעט מיזמים וסטארט אפים אחרים מצליחים להתקדם רחוק מאור הזרקורים ולפתח אפליקציות וטכנולוגיות חדשות שישמשו רבים מאתנו בשנים הקרובות. אם אתם נמצאים בתחילת הדרך, מלאי רעיונות ושאיפות אבל עדיין בלי כסף להתנעת המיזם אתם בוודאי שואלים את עצמכם כיצד מוצאים משקיעים לסטארט אפ. יש כמה דרכים שיכולים לסייע לכם למצוא את המשקיעים ולא פחות חשוב – יסייעו לשכנע אותם להשקיע דווקא בכם.

השקעה בשלב הרעיון

לפני שמתחילים לחפש משקיעים לסטארט אפ חשוב להבין שישנם סוגים שונים של משקיעים. אם מבזבזים הרבה אנרגיה ופונים למשקיעים הלא נכונים, התוצאה היא מפח נפש ואכזבה. בדיוק כפי שחשוב להתכונן נכון לקראת מפגש עם משקיע, כך חשוב לא פחות לפנות למשקיעים שקיים סיכוי גדול שיהיו מוכנים להשקיע בסטארט אפ שלכם.

אם הסטארט אפ שלכם מצוי ממש בתחילת הדרך, אם יש לכם בעיקר רעיון והרבה תשוקה, אל תטרחו בכלל לפנות למשקיעים גדולים. משקיעים מוסדיים רק לעיתים נדירות בכלל יבחנו לעומק רעיון של יזם המגיע אליהם ללא התקדמות שמעבר לשלב ה-seed. גם אג’לים מנוסים, שיהיו מוכנים להשקיע סכומים די גבוהים (אך כמובן לא כמו קרנות הון סיכון) בדרך כלל יעדיפו להשקיע במימון סטארט אפ שכבר יצא לדרך ועבר כברת דרך נכבדה.

כאשר נמצאים ממש בשלב התחלתי, משקיעים לסטארט אפ יבואו בדרך כלל מתוך המעגל הקרוב אל היזם. זה צריך להיות גורם שמכיר את היזם ומאמין בו. בשלב הראשוני, נהוג לפנות לחברים ולבני משפחה ואולי להרחיב את החיפוש אחר משקיעים למעגל הרחוק יותר, חברים של חברים. שכנוע משקיעים כאלה להשקיע בכם לא מבוסס על מצגות מתוחכמות או שרטוטים מפורטים. כדאי לתאר את הרעיון בקווים כלליים ולהסביר, אם אפשר, מהו התוצר הסופי במונחים שווים לכל נפש.

חממות, מאיצים, אנג’לים וקרנות

לעומת משקיעים לסטארט אפ שמגיעים רק על סמך היכרות אישית עם היזם, ישנם משקיעים מקצועיים שהקו המנחה אותם שונה. את המשקיעים היותר מקצועיים, אלה שמוכנים להזרים כסף גדול, ניתן לאתר במגוון דרכים. דרך אחת הינה להשתמש ברשימות של משקיעים. משקיעים מקצועיים מפורסמים ברשימות שונות שבהן עשוי להיות מצוין לא רק שם המשקיע אלא גם באיזה סוג של סטארט אפ הוא מעוניין להשקיע. יש כאלה שמעדיפים להשקיע באפליקציות. יש משקיעים שמוכנים להשקיע אך ורק במזימי פינטק ויש כאלה שהעיניים שלהם נשואות לאנרגיה ירוקה, מובייל או ביוטק.

חשוב שתשימו לב שאתם פונים למשקיע שהסטארט אפ שלכם באמת יוכל לעניין אותו. אחרת, זה בזבוז זמן גם בשבילכם וגם בשבילו. גם חממה טכנולוגית או אקסלרטור יכולים להיות גורם שיזרים לכם את הכסף הדרוש להמשך הפעילות. מלבד רשימות משקיעים, ניתן לפנות גם לקרנות השקעה ואף למשקיעים מוסדיים, כאשר הסטארט אפ שלכם כבר עבר שניים או שלושה שלבים בדרך למעלה. כמו כן, מעת לעת מתקיימים כנסים מקצועיים וימי עיון אליהם מגיעים רבים מהתעשייה, יזמים ומשקיעים גם יחד. שווה לחפש ולהגיע.

חשוב להגיע מוכנים

לא משנה היכן אתם פוגשים משקיעים לסטארט אפ, תמיד חיוני להגיע למפגש מוכנים. במיוחד כאשר נפגשים עם משקיעים מקצועיים, חשוב לדעת מה לומר ולהישאר ממוקדים. לא כדאי לדבר רק במונחי חזון אלא לספר מיהם הלקוחות הפוטנציאליים של הסטארט אפ, אילו יישומים הוא יציע להם, מהו הערך המוסף לעומת מוצרים הקיימים בשוק. אם ניתן לכמת הכנסות צפויות במונחים כספיים, זה בהחלט יכול לסייע.