back to Blog

איך להשקיע בסטארט אפ?

בשנתיים האחרונות נוספו יותר מעשרה סטארט אפים שנוסדו בישראל למועדון הנחשק של מיליארד הדולר (חדי קרן). אין ספק שלהשקיע במה שיהפוך לימים להיות חד קרן זה חלום רטוב של כל משקיע, אבל השאלה היא, איך באמת מצליחים עם ההשקעה.


האם להיות הראשון שמשקיע


חברות סטארט אפ ישראליות נמצאות בשיא הגיוסים, אפילו בתקופה שבה ענפים אחרים מדווחים על שפל בהכנסות. אין ספק כי השקעות בסטארט אפ יכולות להיות רווחיות ומשתלמות, אבל צריך לזכור עוד עובדה. לא כל סטארט אפ מצליח ולא צריך להתייחס לכל יזם כאילו הוא היחיד שנמצא בסביבה. לא חסרים סטארט אפים שמחפשים משקיעים ולכן, חשוב לכם לדעת איך באמת צריך להשקיע.


דבר חשוב שכדאי לזכור זה שברגע שאתם שומעים על סטארט אפ ישראלי מעניין, עליכם לבדוק באיזה שלב הוא נמצא. סטארט אפים מחפשים משקיעים בשלבים שונים (שנקראים סבבי גיוס). למעשה, עליכם להחליט מראש האם אתם רוצים להיות מאלה שמשקיעים ראשונים או מאלה שמצטרפים מאוחר יותר ואז מדובר למעשה בחברה יותר בוגרת. אם אתם חסרי ניסיון קודם בהשקעות או שאתם לא מאוד בקיאים בהיבטים טכניים או בניתוחי כדאיות של תוכניות עסקיות, עדיף שלא להיות הראשונים שמשקיעים. הצטרפות למשקיעים קיימים עשויה להקטין את הסיכון, אם עושים זאת נכון.


בדקו את הרקע של היזמים


אפשר להגדיר את משקיעי הסטארט אפ המתמידים בתור אנשים שהולכים אחרי חזון. אם גם אתם כאלה, אם גם אתם רואים את עצמכם בתור טיפוסים אשר משקיעים ברעיונות, זיכרו כי הרעיון מאוד חשוב, אך חשוב גם מה שיש ברקע שלו. תמיד בדקו ולמדו על הרקע של היזמים. יזמים טכנולוגיים מוצלחים בעלי רקע קודם של הצלחות הופכים את ההשקעה לבעלת פוטנציאל מאוד מעניין. יחד עם זאת, כדי לוודא שמדובר בהשקעה טובה חשוב לבדוק ולברר מהי התוכנית העסקית, איך היזמים מתכוונים להפוך את הפיתוח, הרעיון או ההמצאה למזומנים. גם הרעיון הטוב ביותר בעולם לא יהיה מתאים להשקעה, אם אי אפשר להפוך אותו למכירות.


קראו בעיון את הסכם המשקיעים


משקיעים בעלי ניסיון מסבירים כי טוב ויפה שיש סיכומים בעל פה, אבל כל מה שמסכמים בעל פה כמו רשום על קרח. משקיעים לעסקים שרוצים להבטיח את עצמם חייבים לחתום מול היזמים על הסכם משקיעים או הסכם מייסדים. מכיוון שמירב הסיכון נלקח על ידי המשקיע והוא זה שמזרים את הכסף, הוא צריך לקבל בתמורה נתח משמעותי מהבעלות. כמו כן, חשוב שיוגדר מה יקרה בסבבי הגיוס הבאים. מקובל כי למשקיעים הראשונים יש זכות להזרים סכומים נוספים ורק לאחר מכן, אפשר להוסיף משקיעים נוספים במידת הצורך.


טיפים חשובים למשקיע המתלבט


כמשקיעים מתלבטים, תוכלו להיעזר בעוד כמה טיפים קצרים ויעילים:

  1. היו מעודכנים לגבי התחומים החמים בהייטק.
  2. תמיד עדיף להשקיע בדבר הבא ולא בפיתוח של רעיון שרוכב על טרנד שכבר קיים ומיצה את עצמו.
  3. אחד התחומים המבטיחים כיום הוא סייבר שכן איומי סייבר הולכים ועולים מדרגה כל הזמן.
  4. תחום הגיימינג גם הוא נמצא בשיא של כל הזמנים והוא שואב השקעות עתק.
  5. סטארט אפים בתחום אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות ירוקות זוכים לתמיכות ממשלתיות.
  6. שקלו פיזור השקעות בין כמה סטארט אפים. אמנם במקרה של אקזיט תקבלו רק חלק מהפירות אך יחד עם זאת, אתם מקטינים את הסיכונים.
  7. אם מצאתם סטארט אפ שאליו הצטרף משקיע עתיר ניסיון, זוהי נקודת זכות חזקה בזכות הצטרפות להשקעה.