back to Blog

העצמת סטארטאפים עם קרן הון סיכון כרמל

קרן הון סיכון כרמל היא אחת הקרנות הגדולות, האיכותיות והמוערכות בארץ. היא הוקמה בשנת 2000 וזקפה לזכותה מאז כמה וכמה הצלחות מרשימות, מנהלת למעלה מ- 600 מיליון דולר, השותפים הבולטים בה הם שלמה דוברת ואבי זאבי והיא מתמקדת בהשקעות במיזמים בראשית הדרך וזאת מתוך רצון ליצור שותפות אמתית (אם כי לא פוסלת השקעה בסטארט אפ בשלב מתקדם יותר).

שלמה דוברת ואבי זאביערכו של ניסיון

עוד בשנת 1982, בימים בהם המונח כמו הקמת חברת סטארט אפ לא היה מוכר כלל בארץ, ייסד שלמה דוברת יחד עם עודד פלג ושאול שני חברת טכנולוגיה פורצת דרך בשם עוש”פ, שעסקה בתחום הרובוטיקה והונפקה ב- 1985 בנאסד”ק תמורת 6 מיליון דולר. הנפקה מוצלחת נוספת בנאסד”ק הנזקפת לזכותו של שלמה דוברת היא טקנומטיקס – חברה שפיתחה תוכנה מתקדמת לניהול ייצור.

בשנת 1999 הקים דוברת, יחד עם אביו (אהרון ז”ל, ממקימי קונצרן “כלל” ואחד ממנהליו בתקופת השיא שלו) ושותפים נוספים ובהם איש העסקים המוערך והמנוסה אבי זאבי, את קבוצת “ויולה” שבמסגרת פועלת גם קרן הון סיכון כרמל.

הניסיון הנרחב והמגוון של דוברת וזאבי נחשב כגורם העיקרי להצלחתה של כרמל ונצ’רס, והדוגמה הטובה ביותר היא שיקומה של ECI: החברה, שהתמקדה בפיתוח וייצור מערכות אלקטרוניות שונות, נקלעה בראשית המאה ה- 21 לקשיים (בעקבות התנפצות בועת ההיי-טק) ונאלצה למכור חלקים נרחבים מליבת פעילותה ולפטר מאות עובדים. לאחר ששלמה דוברת נכנס לתמונה החלה החברה להשתקם, חזרה להרוויח ובשנת 2007 נמכרה בשווי של 1.2 מיליארד דולר (!)

קרן הון סיכון כרמלהישגים מרשימים ומעורבות פעילה

בשנת 2012 דורגה קרן הון סיכון כרמל כקרן הפעילה ביותר בארץ, וזאת בזכות לא פחות מ- 11 השקעות חדשות – כך על פי מחקר של חברת IVC.

בשנים 2009 ו- 2010 נבחרה כרמל ונצ’רס כקרן הון הסיכון הטובה ביותר על ידי יזמים ובעלי סטארט אפים, שמכירים על בשרם את הקשיים הייחודיים בהם נתקל כל מי שעסקיו הם גיוס כספים מקרנות ויודעים להעריך את מי שלא רק מספק את הכסף הנדרש אלא גם מעניק יחס הוגן (הן במסגרת הסכם ההשקעה והן קודם לכן, במהלך בדיקות הכדאיות) וכן ערך מוסף של ממש. גם יחסי האנוש של ראשי קרן הון סיכון כרמל זכו להערכה מצד היזמים ומנהלי הסטארט אפים באותו סקר שערך עיתון “גלובס”: אבי זאבי נבחר כ”שותף המוערך ביותר בקרנות הון סיכון” ושלמה דוברת דורג במקום השני (יחד עם שני שותפים בקרן הון הסיכון ג’נסיס, אדי שלו וג’ונתן סאקס).

מאפיין נוסף של קרן הון סיכון כרמל הוא המעורבות הרבה שלה בחברות בהן היא משקיעה. דוגמה אחת לכך היא כאמור ECI, ששוקמה על ידי כרמל ונצ’רס, וישנן דוגמאות נוספות, שכן ה”אני מאמין” של הקרן היא לתרום מהניסיון שלה בכמה וכמה מישורים:

גיוס הון אנושי – כשמדברים על גיוס הון לסטארט אפים מתכוונים בעיקר לכסף, אבל המשאב האנושי חשוב לא פחות, ואנשי קרן הון סיכון כרמל מסייעים ליזמים לגייס כשרונות שיכולים לתרום לסטארט אפ.

השבחת הרעיון – בכרמל ונצ’רס מאמינים כי מי שרוצה באמת להצליח חייב לפתור בעיה מהותית ואמיתית ולהיות הראשון או מקסימום השני בתחום. לשם כך הם מאתגרים את היזמים להשקיע עוד ועוד מחשבה ויצירתיות כדי להגיע לרעיונות הטובים ביותר שיש.

דילוג על מהמורות – הניסיון הרב שנצבר בכרמל מאפשר לאנשיה לסייע ליזמים בראשית דרכם להימנע מנפילה לבורות רווחים בתחום, ובאופן כללי לגבש אסטרטגיה מנצחת בכל שלב ושלב. גם אנשי לאומי טק אמונים על ייעוץ יקר ערך ליזמים בראשית דרכם, בדרך אל ההצלחה המיוחלת.