back to Blog

פתרון מהפכני לכל מי שמתקשה עם חיפוש משקיע לעסק

זה לא דבר פשוט, למצוא ולהכניס משקיע לעסק. כל מי שמתאמץ ומקים עסק ובונה אותו בעשר אצבעות, חושב על רעיון, מגייס עובדים, מחפש פתרונות פרסום, גם מרגיש מחויב לעסק שלו עשרים וארבע שעות ביממה. בתהליך של חיפוש משקיע לעסק, אנשים בדרך כלל לא מחפשים רק מישהו עם “כיסים עמוקים”. בעלי עסקים שחושבים קדימה רוצים משקיע שבמידה מסוימת ירגיש כמו שותף. הגישה הנוכחית מעמידה בקדמת הבמה את המשקיעים שמביאים איתם ערך מוסף ראוי לציון. בימים אלה, שבהם אין זה דבר קל למצוא משקיע לעסק חדש, יזמים וותיקים מעלים רעיון מהפכני. רעיון שמתאים הן לעסקים חדשים בכלל והן לסטארט אפים בפרט.


דרך חדשה לחיפוש משקיע לעסק


מציאת משקיעים מחייבת השקעה של לא מעט זמן ומאמץ מצידו של בעל העסק או יזם של סטארט אפ. בתקופה כזאת, שבה משקיעים מביעים חששות להשקיע ביזמים צעירים, ישנה דרך חדשה וטובה, לשכנע אותם להשקיע את הכסף דווקא בכם. הדרך הזאת אינה מחליפה צעדים חשובים כגון הכנת תוכנית עסקית או הגדרת מתווה להתרחבות עסקית בעתיד. הדרך הזאת פשוט באה ואומרת למשקיע שאנו מבינים את החשש שלו מפני סיכונים ומציעים פתרון לכך. הדרך החדשה הזאת בעצם מציעה מתווה המבוסס על שנים או שלושה שלבים. בשלב הראשון, המשקיע מזרים את כספו בתהליך מהיר במיוחד לאחר הגדרת תנאי מימון של הלוואה. בשלב השני העסק מתחיל לעבוד (אם מדובר בסטארט אפ, אז מדובר בהאצת תהליך הפיתוח). בשלב השלישי, במידה והעסק מתרומם בצורה הנאותה, מבצעים החלפה של מודל המימון. כלומר, במקום להמשיך עם ההלוואה ובמקום להתחיל עם תהליך חדש של חיפוש משקיע לעסק לצורך התרחבות, עושים משהו אחר. מחליפים את ההלוואה בהסכם של שיתוף פעולה. מי שעד כה היה בתוך נעליים של מלווה נכנס כעת כמשקיע. אין צורך לשכנע בשלב זה את המשקיע משום שהוא כבר מכיר את העסק. הוא כבר הספיק ללמוד “תוך כדי תנועה” שהעסק מצליח או שיש לו פוטנציאל אמיתי להתקדם הלאה.


למי מתאים הפתרון המהפכני הזה


לא לכל חברה ולא לכל עסק יתאים פתרון המימון הזה, המבוסס על מודל תחת שלבי כזה, של מעבר מהלוואה להשקעה. באופן כללי, דרך כזאת נחשבת למתאימה מאוד בתור מימון סטארטאפ. זהו רעיון שכבר הוכיח את עצמו הלכה למעשה, אפילו בכמה בכמה חברות גדולות (מחו”ל) שהתקשו לגייס כסף בשלב הסיד. במקרים כאלה, ברגע שהסטארט אפ הולך ומבשיל והוא כבר הגיע לשלב של פיתוח ונושא עיניים לסבב גיוס נוסף, שמים על השולחן את האופציה לביטול ההלוואה. ברגע שהמשקיע שהוא גם מלווה רוצה לממש את האופציה להפוך למשקיע על תקן של שותף, מיישמים זאת על פי מודל שנקבע מראש. המודל הזה יכול להחליף את כל ההלוואה או את חלקה.


מהם היתרונות החשובים


אפשר להצביע על כמה יתרונות חשובים מאוד לכל הצדדים בפתרון המהפכני הזה. למשל:
• אם חיפוש משקיע לעסק בדרך הרגילה לא נושא תוצאות, אפשר להציע את מודל ההלוואה תחילה.
• מימון מהיר, כלומר הרבה יותר פשוט לנסח הסכם הלוואה ולהעביר את הכסף מאשר חתימה על הסכם מייסדים מול משקיע פיננסי.
• עבור משקיע, הוא נוטל הרבה פחות סיכון. גם אם הסטארט אפ לא יתרומם, הרי הוא עדיין זכאי לקבל את סכום השקעתו (קרן וריבית).
• אם הסטארט אפ מתקדם בהצלחה, לא צריך לחפש משקיעים חדשים. הלווה הוא בעצם “משקיע מן המוכן”.