back to Blog

על מימון סטארטאפים ולקיחת הלוואות בנקאיות

חברת סטארטאפ, או בשמה העברי חברת הזנק, הינה חברה חדשה יחסית שנפתחה במטרה להצליח לייצר מוצר או רעיון מסוים וחדשני. רוב הסטארטאפים הינם בתחום ההייטק. חברות סטארטאפ ממומנות בעיקר באמצעות קרן השקעות פרטית (הון סיכון), קרן זו מנוהלת ע”י מועצת מנהלים והם אלו שמחליטים באיזו חברה כדאי להשקיע. השקעה שכזו נחשבת להון סיכון מכיוון שהשקעה שכזו אינה וודאית ונתונה לסיכון רב במידה והסטארטאפ נכשל ולא מצליח. מצד שני ניתן להרוויח סכום נכבד במידה והחברה כן מצליחה. מימון נוסף לחברות הזנק אפשרי באמצעות מימון של משקיעים פרטיים. מדובר במשקיע אחד שברשותו הון עצמי גדול והוא יכול ומסוגל להשקיע סכום התחלתי בחברה לצורך הקמתה, החזקת עובדים, השכרת משרדים, קניית ציוד ועוד. במקרה זה המשקיע הפרטי הופך להיות שותף לחברה ומקבל אחוז מסוים מסך ההכנסות של החברה.

הלוואות בנקאיות

הלוואות בנקאיות הן הלוואות שניתנות על ידי בנקים שונים. שיטה זו של קבלת כסף מהבנק הינה שיטה נפוצה בקרב חברות ואנשים פרטיים. הלוואה בנקאית ניתנת במהירות וללא זמן המתנה. לרוב ההלוואות ניתנות על ידי הבנק לכל מטרה, כמובן שדבר זה נתון לסכום המבוקש ולמצב הכלכלי של המבקש. ישנם עסקים רבים המעוניינים לפתוח עסק קטן או חברת הזנק וזקוקים למימון התחלתי כדי להניע את החברה. לצורך כך הם נעזרים במימון על ידי הבנק כדי לקבל מימון ראשוני להקמת העסק. חוץ מעסקים ישנם גם אנשים פרטיים הזקוקים לסכום כסף באופן מיידי, כמו מישהו שנוסע לעבודה כל יום עם הרכב שלו ויום אחד הרכב התקלקל וכעת הוא חייב לקנות רכב חדש כדי לנסוע לעבודה ולהתפרנס. הדרך הפשוטה והמירה ביותר עבורו כדי לגייס את סכום הכסף הזה היא לגשת לבנק ולבקש הלוואה. כמובן שכל אחד הניגש לקחת הלוואה בנקאית, אם זה עסק או אדם פרטי, חשוב שיבדוק את התנאים לקבלת ההלוואה- כמו ריבית, גובה ההחזר החודשי, ערבויות ובטחונות ועוד.

הלוואות חברתיות

הלוואות חברתיות, או בשמה השני “הלוואות המונים”, הינה אפשרות של קבלת הלוואה מאדם פרטי ולא בנק או גוף עסקי אחר. ההלוואות החברתיות ניתנות בין אדם פרטי אחד לאדם פרטי אחר באמצעות האינטרנט כאשר יש גורם שלישי, לרוב מדובר בגוף פיננסי כלשהו, המחבר ביניהם. ההלוואות החברתיות הינן אנונימיות ומתבצעות בין אנשים זרים לחלוטין. תפקיד הגורם השלישי הוא לבדוק את המצב הכלכלי של הלווה והאם הוא יוכל לעמוד בהחזרים החודשיים ללווה. במידה וכן, החיבור נוצר והכסף מועבר. כאשר המלווה מעביר את הכסף ללווה הוא מקבל ריבית גבוהה על הכסף שלו ואילו המלווה מקבל ריבית נמוכה על ההלוואה שהוא לקח. הגורם השלישי המקשר בין השניים מקבל עמלה מהחיבור שיצר בין המלווה ללווה.