back to Blog

מיהו מנהל פיתוח עסקי ומה הם תפקידיו?

הבדל חשוב בין עסקים קטנים לגדולים ניכר בהיבט הניהולי, מבחינה איכותית וגם מבחינה כמותית. בעסקים קטנים, לא נדיר שישנו בעל סמכות אחד ויחיד המוגדרת כמנהל. לעומת זאת, בארגונים גדולים, ישנה שכבה ניהולית שלימה, הכוללת מנהלים בעלי הגדרות תפקיד שונות, בעיקר משלימות אך לעיתים חופפות. הפעם נבקש לשים את האצבע על אחד התפקידים החשובים והמעניינים בארגונים עסקיים מודרניים – מנהל פיתוח עסקי. נסביר על תפקידו של מנהל זה, היתרונות שהוא מביא והאחריות שמוטלים על כתפיו וחשיבותו עבור העסק.


המנהל שחושב ורואה רחוק וקדימה


מנהל הפיתוח העסקי נושא באחריות עמוקה עבור עסקים שתכלית קיומם היא לא רק פעילות שוטפת יום יומית אלא גם התפתחות. פיתוח על בסיס חזון עתידי, זיהוי הזדמנויות על רקע שינויים והתפתחויות טכנולוגיות ואחרות. כלומר, תפקיד כזה מחייב את הנושא בו לחשוב ברמה האסטרטגית, לזהות אפשרויות להזניק את העסק באמצעות מגוון רחב של דרכים (שעל חלקן נצביע בהמשך).


הגדרת התפקיד המדויקת עשויה להיות שונה ברמה ההצהרתית בעסקים שונים, אך לרוב יהיה קשר עמוק בין ניהול עסקי ויזמות. לדוגמא, אם מנהל מכירות הינו בעל תפקיד שנועד לטפל במכירות השוטפות בהווה או בעתיד הקרוב, מנהל הפיתוח העסקי יחפש ויוביל דרכים לפתח מוצרים חדשים או שיתופי פעולה עסקיים, שיגדילו את מלאי המוצרים והטכנולוגיות של העסק. כלומר, בסופו של דבר הוא ייצר מנועי צמיחה והגדלת המכירות בעתיד יותר מההווה. אפשר לומר כי תפקידו ויתרונו של המנהל בכך שהוא לא מתעסק בניהול השוטף היום יומי. במקום להיות טרוד בניהול שוטף, הוא יכול להביט על העסק ועל סביבתו הקרובה והרחוקה, ממבט על. במידה מסוימת, הוא צריך להיות בעל נקודת מבט של גנרל או מצביא, ולא של מפקד שטח.


איך מנהל פיתוח עסקי מפתח את העסק


עבור עסק שהתברך במנהל פיתוח עסקי טוב, קיימת יכולת להתרומם הרבה יותר גבוה. כמו כל מנהל מוצלח, גם מנהל עסקי טוב צריך להיות מצויד בכושר מנהיגות, יכולת רטורית, מוטיבציה גבוהה. יחד עם זאת, הוא צריך להיות אדם שרואה את הדברים בצורה עמוקה ומעמיקה ולא נותן להיבטים טפלים להפריע לו בדרך להשגת פיתוח העסק ברמות שונות. עליו להיות בעל יכולת לעורר אמון, יכולת שיתוף פעולה אך גם הבנה עמוקה בטכנולוגיה ובחדשנות.


את פיתוח העסק יוביל מנהל פיתוח עסקי באין ספור דרכים, שלא תמיד תואמות במדויק להגדרת תפקיד מצומצמת, כזאת או אחרת. לדוגמא, ישנם עסקים שבהם מנהל הפיתוח בעיקר יחפש ניצנים של טכנולוגיות חדשות, שאותן כדאי ואפשר לפתח. ישנם עסקים שבהם מנהל הפיתוח העסקי יחפש שווקים חדשים או מגמות חדשות בביקוש למוצרים. בעסקים גדולים, זהו המנהל שיכול להוביל קדימה תהליכים של רכישת חברות, שיתופי פעולה עסקיים אסטרטגיים, השקעות בקרנות הון סיכון או השקעות בסטארט אפים מבטיחים.


שיפור האיכות העסקית


מנהל הפיתוח העסקי לא חייב להיות מנותק מהארגון ברמת הניהול השוטפת. לא תמיד הוא ייסע לכנסים, ייפגש עם משקיעים, ינסה לאתר מיזמים חדשים. ברמה השוטפת, עשוי מנהל הפיתוח העסקי לקחת חלק חשוב בשיפור האיכות העסקית של העסק, מבפנים. בזכות בקיאות בחדשנות ניהולית ובזכות היותו בעל נקודת מבט “מלמעלה”, הוא יכול לזהות נקודות חולשה שבהן לא מספיקים לטפל מנהלים אחרים, כגון מנהלי רכש, תפעול, לוגיסטיקה או שיווק. את שיפור האיכות העסקית אפשר להשיג על ידי שימוש בכלים שונים, כלי מדידה ומחקר, איסוף נתונים, הרצת מודלים וייזום שיתופי פעולה עם גורמים מרכזיים בארגון העסקי.