back to Blog

הקשר בין לימודי הייטק להצלחה של סטארט אפ

רבים מבין אלה שנמצאים בעיצומם של לימודי הייטק חולמים על הקמת סטארט אפ – אבל האם חובה ללמוד בצורה מסודרת באחת המכללות המציעות לימודי מחשבים שונים כדי להצליח להקים סטארט אפים? האם למי שבוחר באפיק לימודים שבסופו תואר ראשון ישנה עדיפות על פני מי שבחר בלימודי תעודה? ומה בעצם באמת חשוב ללמוד לפני שמקימים חברת סטארט אפ?

האם ניתן להגיע לתפקידים בכירים בלי לימודי הייטק?

לאחר שנים רבות של סטארט אפים ואקזיטים כבר ניתן לקבל תמונת מצב מפורטת למדי לגבי היזמים שמקימים את העסקים החדשניים הנ”ל – ובעיקר להבין דבר אחד: ישנם כמובן לא מעט קווי דמיון בין יזמים בעולם ההייטק, אבל קשה מאוד למצוא מכנה משותף מבחינת ההשכלה.

גיל שוויד, מי שהביא לעולם את ענקית האבטחה המקוונת צ’קפוינט, למד מדעי המחשב באוניברסיטה העברית (כבר בהיותו תלמיד תיכון, אגב); מריוס נכט, שותפו של שוויד בהקמת החברה המצליחה, למד פיזיקה ומתמטיקה במסגרת התואר הראשון אבל את התואר השני כבר עשה בתחומים קרובים עוד יותר למחשבים (הנדסת חשמל ומערכות תקשורת); גם אורני פטרושקה, מי שאחראי לאקזיט הגדול ביותר בתולדות המדינה (4.7 מיליארד דולר, בשנת 2000) עם כרומטיס, למד הנדסת חשמל (בטכניון); אפי ארזי, מי שאחראי לאחד העסקים הראשונים בעולם ההייטק הישראלי, סאיטקס, התגייס לצה”ל בגיל 16.5 וכלל לא השלים בגרויות אולם התקבל ללימודי תואר ראשון (בהנדסת אלקטרוניקה) באוניברסיטה היוקרתית MIT (וסיים את הלימודים בהצטיינות יתרה); דמות בולטת אחרת בעולם ההייטק הישראלי, דוידי גילה, ניסה להתקבל ללימודי משפטים ולא הצליח; ורן הר נבו, מי שאחראי לעוד סטארט אפ שביצע אקזיט מוצלח (5min, שנמכר ל- AOL), שירת כנווט קרב, עבד במקומון תל אביבי ובפרויקטים שונים באפריקה (במסגרת התעשייה האווירית) – ואז הקים יחד עם שני חברים את 5min, בלי שום רקע של לימודי הייטק או משהו דומה, ובסופו של דבר אף כיהן מספר שנים בתפקיד בכיר ב- AOL.

מה צריך כדי להפוך סטארט אפ לסיפור הצלחה?

המסקנה ברורה: אפשר להקים סטארט אפים גם ללא לימודי הייטק, ואפילו ללא לימודים אקדמאיים בכלל, אם כי השכלה גבוהה בתחום המחשבים, החשמל, האלקטרוניקה או תחומים משיקים (מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה וכו’) בהחלט עשויה להגדיל את סיכויי ההצלחה של החברה הצעירה, שבאופן טבעי ניצבת בפני אתגרים רבים.

באופן כללי ניתן לומר כי אין נוסחת קסם המבטיחה הצלחה של סטארט אפ, וגם מי שמנתח סיפורי הצלחה רבים יתקשה לנסח רשימת מרכיבים שאם מסמנים עליהם וי, ההצלחה מובטחת.

יחד עם זאת לצד רעיון פורץ דרך שעונה על צורך אמיתי של בני אדם רבים (דוגמת ווייז, או צ’קפוינט וגם ICQ בזמנו), ישנה כמובן חשיבות גם לידע שבאמתחתם של מקימי חברת סטארט אפ- אם למשל מייסד החברה לא למד בצורה מסודרת שום דבר שקשור למחשבים, כדאי מאוד שחבריו לצוות יהיו בעלי ידע עדכני, גם כדי לבחון בצורה מושכלת את היתכנותו של הרעיון וגם כדי להוציא אותו אל הפועל.

אילו לימודים מומלצים למי שרוצה להקים חברת הייטק?

למי שרוצה להקים חברת הייטק לא בהכרח כדאי לפנות אל לימודי הייטק: אם תחום העניין שלו הוא ביולוגיה, דווקא תואר ראשון בענף מרתק זה עשוי להוליד בעתיד חברת הייטק משגשגת (כשאת הידע הנדרש במחשבים וכו’ יספקו שותפים אחרים בחברה).

מצד שני, קורסים או לימודים מקיפים יותר שבהם נצבר ידע במחשבים עשויים לקצר את הדרך כשישנו רעיון מוצלח באמת ולסייע לחברה הצעירה לדלג מעל מהמורות שונות.