back to Blog

השקעה בחברות סטארט אפ – מגמות בולטות ב-2018

אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של ישראל בת ה-70 הוא עולם ההיי-טק, שמהווה גם את אחת הסיבות העיקריות לגאווה לאומית. סטארט אפים מבטיחים רבים מוקמים מדי שבוע, וכדאי להכיר את המגמות העכשוויות הבולטות של השקעות בחברות אלה.

לגעת בכוכבים

מגמה מובהקת אחת של השקעה בחברות סטארט אפ היא העניין הרב שמעוררים מיזמים שטמונה בהם הבטחה לגעת בכוכבים ולכבוש את החלל. סטארט אפ ישראלי מסקרן אחד הוא Effective Space, שמתמקד בטיפול בלוויינים בזמן שהותם בחלל כך שניתן יהיה להאריך את תוחלת החיים שלהם ואת אפשרויות השימוש בהם. סטארט אפ אחר, שגייס בתחילת 2018 כ-6 מיליון דולר, הוא NSLComm שעוסק בפיתוח לוויינים זעירים עבור תקשורת בנפח גבוה, ושבין המשקיעים בו ניתן לציין את ליברטי, את קרן קוקפיט ואת JVP. העניין הישראלי בחלל חלק ממגמה כלל עולמית, כשמי שמתווה את הדרך הוא אילון מאסק עם חברת SpaceX שלו, שגייסה בתחילת 2018 עוד כ-500 מיליון דולר בדרך אל היעדים השאפתניים ומציתי הדמיון שלה, תיירות בחלל והתיישבות במאדים.

ארה”ב אאוט, אסיה אין

מגמה כלל עולמית בולטת נוספת היא מקור ההשקעות. אם בעבר מרבית המשקיעים בסטארט אפים הגיעו מארה”ב, הרי שכיום השקעה בחברות סטארט אפ היא קונספט פופולרי מאוד באסיה: לפני כ-10 שנים, 75% ממימון הסטארט אפים היה כסף אמריקאי, ואילו כיום החלק של המשקיעים האמריקאיים בהון הגלובלי בתחום זה הוא רק כ-45%. במקביל גדל החלק של המשקיעים האסיאתיים מכ-5% לקרוב ל-40%. אחד השחקנים הגדולים במיוחד בתחום היא אנט פייננשל, שצמחה בתוך קבוצת עלי באבא, וכיום השווי שלה הוא כ-150 מיליארד דולר.

אוניברסיטת תל אביב נכנסת לתמונה

החל מאפריל 2018, גם אוניברסיטת תל אביב משקיעים בסטארט אפ. האוניברסיטה, שאמונה באופן כללי על חדשנות, הכריזה כי קרן הון הסיכון שלה תיקרא טאו ונצ’רס והיא תשקיע בסטארט אפים שנמצאים בשלבי פיתוח מוקדמים. היקף ההשקעות – 20 מיליון דולר, שגויסו ממשקיעים הן מהארץ והן מהעולם ובפרט יפן וסינגפור (וכן ארה”ב וקנדה). טאו ונצ’רס תפעל במשך 7 שנים, כשהשאיפה היא ללוות 8 מיזמים בכל שנה ב-4 שנות הפעילות הראשונות. הקרן, שבראשה עומד נמרוד כהן, תציע ליזמים גם חללי עבודה במתחם סמוך לאוניברסיטת תל אביב, כמו גם גישה למאגרי המידע ולמעבדות של המוסד האקדמי. מודל של השקעה בחברות סטארט אפ על-ידי אוניברסיטה כבר קיים בעולם, באוניברסיטאות מובילות כמו סטנפורד ו-MIT.

ההיי-טק הישראלי נכנס לאופנה

האופנה, וליתר דיוק השילוב בין טכנולוגיות חדשניות למוצרי הלבשה והנעלה, הוא תחום שעתיד למשוך אליו משקיעים רבים. דוגמה אחת לכך היא הרכישה של הסטארט אפ הישראלי אינברטקס ע”י חברת הענק נייקי. אינברטקס, שגייסה השקעות בסכום של כ-2 מיליון דולר ב-2017, מתמחה בראייה ממוחשבת ומציעה פתרונות אפקטיביים להתאמה מושלמת של בגדים ונעליים לכל אדם על בסיס טכנולוגיית 3D. באמצעות האפליקציה של הסטארט אפ ניתן לסרוק את כפות הרגליים (עם הסמארטפון) ולקבל מיד את המידה הנכונה של הנעליים – וכך לרכוש אותם באינטרנט.

התחומים שבהם סטארט אפים ישראלים יחוללו מהפכה

על-פי מומחים, השקעה בחברות סטארט אפ ישראליות תתמקד בתחומים כמו רפואה דיגיטלית (שמות בולטים הם אינטנסיקס, דריו וזברה מדיקל), צפייה במשדרי ספורט (למשל חברת HEED וגם WSC), טעינה אלחוטית לסמארטפונים ופינטק (חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד גייסה השקעות בסכום של 120 מיליון דולר, ב-Colu הושקעו 30 מיליון דולר ואילו פאגאיה, שמתמקדת בהלוואות P2P גייסה 75 מיליון דולר).