back to Blog

עד כמה השקעה בחברות סטארט אפ יכולה להיות משתלמת?

בעבר הלא רחוק, הציבור הרחב נרתע מאוד מהשקעות בבורסה. עם הזמן, הצטרפו גם אנשים מן השורה לשוק ההון בכדי ליהנות מתשואות שעולות בהרבה על תשואות מהשקעות סולידיות יותר. תהליך דומה ניתן לראות בהשקעות טכנולוגיות. השקעה בחברות סטארט אפ, שעד לא מזמן דיברה בעיקר אל אנשים מתוך התעשייה ואל משקיעים מקצוענים משנה פניה. עוד ועוד אנשים מקרב הציבור הרחב רוצים להצטרף ולקחת חלק בסיפורי ההצלחה המגוונים. השאלה היא עד כמה השקעה מסוג זה יכולה להיות משתלמת?

השקעה בחברות סטארט אפ והעיתוי

חשוב להבהיר כי על השאלה ששאלנו לעיל, דהיינו עד כמה השקעה בחברות סטארט אפ יכולה להיות משתלמת קשה מאוד לענות. למעשה זו שאלה טריקית משום שכל סטארט אפ הוא עולם מלא. אך מה שתמיד נכון, וכל מי שמנסה לבצע גיוס כסף לסטארט אפ יעיד על כך, זה הקשר שבין עיתוי ההשקעה לבין התמורה שמקבלים בסופו של דבר. ככלל, ככל שמשקיעים בשלב מוקדם יותר, כך יעלה ערכו של כל שקל שהזרים המשקיע בשעה שהסטארט אפ יבשיל או במידה ויתבצע בהמשך אקזיט. אך לכל מטבע יש שני צדדים ואת זה חייבים להבהיר. השקעה בחברות סטארט אפ רחוקה מלהניב רווח בטוח. רק אחוז לא גדול מבין חברות ההזנק מצליח בגדול ואין זה נדיר כי ההשקעה יורדת לטמיון. זו בדיוק הסיבה כי חיפוש משקיעים זה תורה בפני עצמה ו”קליק” בין יזם לבין משקיע הינו בעל משמעות לא קטנה בקבלת החלטות השקעה.

סטארט אפ בישראל ואקזיטים – תמונת מצב

על מנת לסבר את האוזן ולהבין על מה באמת מדובר כאשר עולה על הפרק השקעה בחברות סטארט אפ, כדאי להציג את תמונת המצב העדכנית בנושא. בשנה שעברה, סך כל האקזיטים שהניבו מכירות של סטארט אפים מישראל לבדה הניבו סכום עתק של יותר מ-22 מיליארד דולרים. קל מאוד לזכור שמות של עסקאות מובילות, כדוגמת עסקת מובילאיי שנמכרה עבור יותר מ-15 מיליארד דולרים אבל התמונה רחבה הרבה יותר מכך. על פי ההערכות, מעל ל-100 אקזיטים מוצלחים נרשמו ב-2017 וכל מי שביצע השקעה בחברות הללו זכה לתשואה שלא אפשרית בשום מקום אחר. הערכות נוספות מגלות כי בשנים האחרונות, בכל שנה יצאו מישראל בין 100 ל-150 עסקאות אקזיט בשיתוף חברות בין לאומיות.

בדיקת כדאיות וקרנות להשקעה

בכל פעם שמתבצע גיוס הון לסטארט אפ בסכומים משמעותיים, אתם יכולים להיות בטוחים שנעשתה בדיקת כדאיות מקדימה. האם הבדיקה הזאת מבטיחה הצלחה? לא בהכרח, אבל הבדיקה משפרת מאוד את סיכויי המשקיע לשים את כספו בכיוון הנכון. עבור משקיעים קטנים, ממש כמו עבור משקיעים גדולים, עומדת האפשרות לבצע פיזור סיכונים. השקעה במספר סטארט אפים במקביל מעלה באופן ניכר ביותר את סיכויי ההצלחה ודי בכך כי סטארט אפ אחד שבו השקעתם יצליח וגם אתם – הצלחתם בגדול.

דרך השקעה מקובלת הינה באמצעות קרנות השקעה. יש לשים לב כי יש משקיעים וקרנות שמעדיפים לפנות לתחומים מסוימים. למשל, יש קרנות שישקיעו אך ורק במיזמים טכנולוגיים בתחום הבינה המלאכותית. יש כאלה שישקיעו אך ורק בפיתוחים רפואיים ויש שיעדיפו להשקיע בחדשנות פיננסית (פינטק). יש קרנות השקעה סגורות, שרק בודדים יכולים להצטרף אליהן אך יש בנמצא גם קרנות השקעה שמזמינות את הציבור הרחב להיות חלק מ”סל” המשקיעים. כדאי ללמוד את אופי הקרנות וסוגי ההשקעות במידה ורוצים להצטרף ולהיות חלק מהצלחת הסטארט אפ בארץ ובעולם.