back to Blog

השקעה בסטארט אפ – הפריחה של ה-AI

אחת המגמות המובהקות בעולם הסטארט אפ הישראלי ב-2018 הייתה ריבוי החברות שעוסקות בבינה מלאכותית. זוהי כמובן מגמה טבעית – בכל העולם ה-AI מלהיב את הדמיון ומייצר עוד ועוד רעיונות שחלקם זוכים ליישום ומשנים את המציאות שלנו ללא היכר. בהתאם כשמחפשים השקעה בסטארט אפ, כדאי לבדוק מה חדש בכל הנוגע לבינה מלאכותית.

הזינוק ב-2018 והמשך הצמיחה ב-2019

שנת 2018 האירה פנים לחברות ההיי-טק הישראליות. בסך הכל גויס למטרות שונות בתחום זה סכום של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר – עלייה של 28% בהשוואה לשנה שקדמה לה ובסך הכל גיוס כספים לסטארט אפ הפך למשימה קלה יותר בזכות העניין הרב שמעורר ההיי-טק הישראלי.
גם ברבעון הראשון של 2019 נמשכה מגמה חיובית ומשמחת זו, ובפרט נרשמו השקעות רבות בחברות שמתמקדות בבינה מלאכותית. בסך הכל גויסו קרוב ל-600 מיליון דולר ב-3 חודשים, וזאת בהשוואה לכ-370 מיליון דולר “בלבד” ברבעון המקביל ב-2018. גם מבחינת מספר החברות נרשם גידול משמעותי – מ-30 ל-51. השקעה בסטארט אפ שעוסק ב-AI היוותה אופציה מבוקשת בלי קשר לשלב שבו נמצא המיזם – ההשקעות היו רבות גם בסבבים המוקדמים וגם בסבבים המאוחרים.
מבחינת מספר החברות הזינוק חד במיוחד: מקצת יותר מ-500 ב-2014 לכ-1,150 ב-2018, כלומר יותר מכפליים.

ההשקעה של צוקרברג ובזוס

כל השקעה בסטארט אפ כחול לבן מעוררת שמחה ועניין, ובפרט כך הדבר כשהמשקיעים הם לא אחרים מאשר מארק צוקרברג, מי שברא את פייסבוק, וג’ף בזוס, האדם העשיר ביותר בתבל ומי שיצר את אימפריית המכירות אמזון.
החברה שבה השקיעו בזוס וצוקרברג – לא ישירות כמובן אלא באמצעות קרן השקעות שהשניים שותפים לה יחד עם עוד דמויות מובילות אחרות בעולם ההיי-טק – היא AVIAN. זהו סטארט אפ ישראלי שפיתח דרך יעילה במיוחד לניתוח מכירות של סוכנויות נסיעות וחברות תעופה, על בסיס בינה מלאכותית. היקף גיוס ההון מהקרן שנקראת Village Global ומגופים נוספים עמד על מיליון דולר, ולדברי היזמים שעומדים מאחורי AVIAN המערכת שלהם תשדרג במידה ניכרת את הממשק בין סוכנויות נסיעות וחברות תעופה לבין מפיצי הכרטיסים והאתרים הרבים שבהם כולנו רוכשים כרטיסי טיסה.

הסטארט אפ שמבטיח בינה מלאכותית חכמה יותר

בעולם שבו לבינה מלאכותית ישנה חשיבות שהולכת וגדלה בקצב מסחרר, אך טבעי הוא שיתבצע גם פיתוח סטארט אפ במטרה להאיץ את קצב הלמידה של בינות מלאכותיות.
הסטארט אפ שמפתח את הפלטפורמה הנ”ל נקרא Run:AI והוא החל לפעול ב-2018. מי שהובילה סבב השקעה בסטארט אפ מבטיח זה היא קרן בשם S Capital וגם TLV Partners הייתה שותפה לגיוס ההון בסך 13 מיליון דולר שנועד לאפשר המשך פיתוח וכן שיווק ברחבי העולם.
הדרך שבה Run:AI משביחה בינות מלאכותיות כוללת שימוש בתוכנה כדי ליצור וירטואליזציה שחוסכת צורך בחומרות יקרות. בהקשר זה כדאי לזכור שתשתיות המחשוב העוצמתיות הן גם יקרות מאוד וכי יצירת הבינה המלאכותית והעשרתה הם תהליכים ממושכים. המודלים המתמטיים המתקדמים שפיתחו אנשי Run:AI חוסכים זמן, חוסכים כסף ומאפשרים להשלים בהצלחה משימות מורכבות וכבדות במינימום משאבים.

אקזיטים ביותר ממיליארד דולר

השקעה בסטארט אפ עשויה להיות משתלמת מאוד כשהמיזם מצליח ונמכר בסכום גבוה. ב-2018 נמכרו 3 חברות AI ישראליות בסכום כולל של למעלה ממיליארד דולר – הוכחה חד-משמעית הן למרכזיות הבינה המלאכותית והן לאיכות ההיי-טק הישראלי.
החברות הן נוטרינו שנרכשה ע”י מדטרוניק בסכום של 100 מיליון דולר, BriefCam שנקנתה ע”י קאנון ב-90 מיליון דולר ודאטורמה ששווי השוק שלה על סמך עסקת הענק עם סיילספורס הוא לא פחות מ-850 מיליון דולר.