back to Blog

איך מקימים סטראט אפ ללא השקעה חיצונית

אין ספק שהחברה בה אנו חיים עוברת בעשורים האחרונים שינויים מרחיקי לכת, כאשר אחד מהם הוא השינוי ב”מקצוע האידיאלי”. אמהות רוצות שהבן שלהן יהיה רופא או עורך דין או שיצטרף לשוק ההיי טק הנחשק, יעסוק בפיתוח אפליקציות ויעשה אקזיט. החלום החדש גורס כי על מנת לפרוץ כל מה שצריך לעשות זה למצוא רעיון טוב ומשקיעים עשירים, אך האם זו הדרך היחידה והאם זאת בכלל הדרך הנכונה?

למה לא כדאי לרדוף אחרי משקיעים

רדיפה אחר משקיעים היא החלק הפחות נחמד של הקמת סטארט אפ ולכן רבים שאינם יודעים איך מתחילים סטארט אפ ללא משקיעים פונים מייד לקבלת כסף ממישהו על מנת לפתח רעיון שמלהיב אותם אמנם נשמע כמו הפנטזיה של רוב האנשים, אך זה ממש לא פשוט כפי שזה נשמע. בתור התחלה, לרוב מי שנותן מכספו מצפה לתמורה, בין אם זה עמידה בהוראות מונחתות, זכות וטו או אפילו מניות או זכויות שליטה בחברה העתידה לקום. אין זה מצב אידאלי לסכן את הזכות למישהו אחר עוד בטרם הוקם העסק והחל לקרום עור וגידים. החיפוש אחר מימון יכול לעלות לא רק במאמצים ובסכנה לאבד את חופש הפעולה אלא גם בכסף בעצמו. כן כן, לפני שהחברה או האפליקציה שתרצו לפתח זכתה אפילו למענק אחד, יצטרך המפתח להשקיע מכספו האישי על מנת למצוא את המשקיעים הנכונים, וגם אז עדיין לא מובטח לו שהם ימצאו, בטח שלא עד מהרה ואין לדעת מראש איזו תקופת זמן תידרש עבור תהליך החיפוש. מחקרים מוכיחים כי רק כ-10% מהסטארט-אפים מצליחים למצוא משקיעים.

הצד החיובי

למרות החששות והקושי ההתחלתיים, ליצירת סטארט-אפ מאפס ללא תמיכת משקיעים חיצוניים יש יתרונות רבים. בראש ובראשונה, אושרו האישי של מייסד הסטארט אפ יהיה גדול יותר כאשר הלחץ מגורמים חיצוניים הוא נמוך יותר, וכך גם המוטיבציה שלו לגדול, ללמוד ולהתקדם. גם החברה החדשה בעצמה תהיה בריאה יותר, מכיוון והיא תתפתח בקצב שנכון לה, ותלמד כיצד לפעול עצמאית ובלא תלות בכסף שהיא אינה מייצרת מהכנסות.

גם מנהלי החברה, בהנחה שיש מספר שותפים כמו ברוב הסטארט-אפים, יוכלו להיות קרובים יותר ולפעול בשיתוף פעולה ובהבנה רחבה יותר, הרי אין דבר שמחבר בני אדם יותר מאשר לקיחת סיכונים משותפים שיכולים להשפיע על כלל השותפים באותה מידה.

אז איך מתחילים?

בעזרת השקעה אישית ראשונית, איתור פרטנרים נכונים, כאלה הערוכים לעבודה קשה ולהשקעה ממרצם ומזמנם, הרבה סבלנות ובעיקר ההבנה שייקח זמן עד שתתחילו לקבל משכורת קבועה מהחברה החדשה. אם האפליקציה או המוצר נחשבים לייחודיים ומגניבים או כאלו שמתאימים לאוכלוסיות גדולות, אפשר ורצוי לשקול אופציות של מימון המונים. חשוב להביא את המוצר לכדי שלמות ופשטות ככל שניתן לפני שנותנים לשוק להגיד את דברו. לאחר שהמוצר יוצא לשוק אפשר להוסיף ולשכלל, אותו תוך כדי תנועה, אך בשלב הראשון של פיתוח אפליקציה או מוצר רצוי לא להתפרע.