back to Blog

במי כדאי לכם להיעזר בהכנת הסכם מייסדים לסטארט אפ שלכם?

הצלחתו של סטארט אפ נשענת לא רק על רעיון טוב אלא גם על צוות איכותי ובמילים אחרות – על ההון האנושי. אפשר להקים סטארט אפ שמאחוריו עומד הרעיון הטוב ביותר, אולם אם היזמים לא יחברו צוות מנצח, סיכויי המיזם להתרומם אינם גדולים. במידה ומקימים חברת הזנק שנשענת על כמה שותפים בעלי תכונות משלימות, סיכויי ההצלחה והיכולת לגייס משקיעים עולים פלאים. כאשר מחליטים שותפים לעבור משלב הרעיון לשלב היישום, כאשר רוצים להתחיל לפעול, חשוב לחתום על הסכם מייסדים לסטארט אפ. למרות שלא מדובר במסמך התאגדות חיוני מבחינה משפטית (בשונה מתקנות של חברה בע”מ, למשל), לא כדאי להתייחס להסכם זה בקלות ראש. זהו הסכם חשוב וכדאי להיעזר באנשי מקצוע בניסוחו.

כל מי שחושב על יזמות עסקית צריך לשמור על יצירתיות, דמיון ומעוף, במיוחד בעולם הטכנולוגיה. ניסוח הסכמים וחוזים משפטיים וחתימה על הסכמי מייסדים מחייבים ידע מסוג שונה וכלים משפטיים. כדי למנוע בהמשך אי הבנות ובעיות שונות כדאי להפנים – ליווי של עורך דין מקצועי איננו פריבילגיה כי אם עניין עקרוני וחשוב.

הסכם מייסדים לסטארט אפ – עקרונות חשובים

כמו כל הסכם או חוזה, גם הסכם מייסדים שעליו חותמים השותפים הינו מסמך מחייב מבחינה משפטית. בין היתר, הסכם מייסדים לסטארט אפ קובע האם כל אחד מהמייסדים יכול במקביל לעיסוקו כמייסד לעסוק גם בתפקיד אחד, שיכול להשפיע על אותה שותפות. מצד אחד, קיים חופש העיסוק שמקובל לראות בו זכות לגיטימית. מצד שני, זכותם של כלל המייסדים למנוע מכל אחד להתחרות באופן ישיר או להעביר סודות מסחריים שיפגעו בסטארט אפ. משום כך, אחד העקרונות חשובים ביותר של ההסכם הוא לשים סייגים לחופש העיסוק בנושאים אחרים וכן לטפל בנושאים עקרוניים מבחינת שמירה על סודיות. בלשון משפטית, מכונים עקרונות חשובים אלה בשם “סודיות ואי תחרות”.

עקרון חשוב נוסף שאליו יש להתייחס בהסכם המייסדים הוא חלוקת העבודה והתגמולים בין המייסדים. לא מספיקות הסכמות שבעל פה ולמען המיזם כולו ויחסי העבודה והניהול התקינים, חשוב שכל הדברים החשובים יהיו מוסכמים, מנוסחים וכתובים. בסופו של דבר, פיתוח סטארט אפ יצליח ככל שחלוקת העבודה בין המייסדים תהיה טובה יותר והגדרות התפקיד יהיו ברורות יותר. ליווי מקצועי של אדם הבקיא במסמכים משפטיים והסכמים מסחריים הוא פשוט מחויב המציאות.

עורך דין וידע טכנולוגי

יש עורכי דין רבים שבקיאים בכל מיני מסמכים משפטיים כגון ניסוח תקנוני חברות והסכמים שונים בין בעלי מניות. כאשר מדובר בהקמת חברות סטארט אפ בישראל, לא מספיק לפנות לעורך דין שיש לו ידע כללי בעולם המסחרי ובדיני חוזים. כדאי שאותו עורך דין שאליו פונים יהיה אדם בעל ידע ייחודי בתחום ההייטק והטכנולוגיה. חשוב שאותו עורך דין יהיה בר סמכא והבנה של המשמעות הכבירה שיש להסכם המייסדים לא רק על יחסי העבודה בין המייסדים עצמם. להסכמים משפטיים חתומים יש לא מעט השפעה על הניהול השוטף וכן על היכולת לצרף בהמשך משקיעים, אנג’לים וקרנות הון סיכון.

יזמים ואנשי הייטק שימצאו עורך דין סטארט אפ שמבין מצד אחד בכל אותם העניינים המשפטיים ומצד שני מבין את הייחודיות של חברות טכנולוגיה וסטארט אפ חוסכים לעצמם הרבה כאב ראש בהמשך הדרך. מי שמחפש קיצורי דרך וממהר לחתום על הסכם מייסדים ללא ליווי משפטי עשוי לגלות בהמשך קשיים בלתי מבוטלים בין המייסדים. מתי זה בדיוק יקרה? בדיוק בזמן הכי לא נוח והכי משמעותי עבור החברה, כשמתחילים לראות הצלחה, לפני הנפקה.