back to Blog

איך לדעת אם אנחנו בכיוון של פיתוח סטארט אפ מצליח?

מאות רבות של חברות סטארט אפ מוקמות בישראל מדי שנה, אך רק חלק קטן מהן באמת מצליחות להתבסס. מיעוט זעיר עוד יותר מצליח להפוך להצלחה פנומנלית, ברמה ישראלית ולעיתים אפילו בינלאומית. פיתוח סטארט אפ ובפרט אחד שיזכה להצלחה הוא משימה לא פשוטה בכלל. עם זאת, מסתבר שיש כמה סימנים שיכולים להראות מתי נמצאים בדרך הנכונה להצלחה.

פיתוח סטארט אפ חדשני

כדי להצליח במשימה שנקראת פיתוח סטארט אפ איכותי ומצליח חשוב למצוא רעיון מקורי או לכל הפחות חדשני. בעולם רווי מבחינה טכנולוגית, כאשר יזמים רבים כל כך מנסים להצליח ולפתח את הדבר הבא, הדבר האחרון שיוביל להצלחה הוא “עוד מאותו דבר”. אך האם המשמעות היא שאי אפשר להצליח במקום שבו גם אחרים הצליחו? התשובה מורכבת למדי.

כאשר סטארט אפ כזה או אחר זכה להצלחה בפיתוח טכנולוגי, באפליקציה מתוחכמת, בהצגה של אלגוריתם משוכלל, אין זאת אומרת שהתחום הזה חסום. במידה וניתן להוסיף ולשכלל את הרעיון, במידה ויש נישה ממוקדת שמצריכה התייחסות משל עצמה, במידה וניתן להוציא לאור פטנט עם ערך מוסף – גם זו יכולה בהחלט להיות הדרך אל ההצלחה.

מודל עסקי המניב רווחים

כאשר בוחנים חברות סטארט אפ ישראליות מצליחות, יש מכנה משותף שמשותף כמעט לכולן. כל החברות הללו, למעט יוצאי מהכלל בודדים, חשבו כמעט מתחילת הדרך על אפשרות להפוך את הרעיון לרווחים. רעיונות טובים – לא חסרים, אך כאשר הללו אינם מגובים במודלים עסקיים מבוססים היטב, ההצלחה בהחלט לא תתקרב.

כיום, אפילו האפשרות למצוא רעיון טוב שיירכש בהמשך על ידי חברות גדולות כבר איננו פשוט כמו פעם. חברות גדולות וגם קרנות הון סיכון או משקיעים מסוג אנג’לים יעדיפו לבחור סטארט אפ שגיבש לעצמו מודל עסקי ברור. מה יכול לכלול מודל עסקי מוצלח? מודל כזה יכול להתבסס על כמה היבטים:

– קהל יעד או צרכנים – סטארט אפ שרוצה לפתח טכנולוגיה רפואית צריך לבדוק שטכנולוגיה חדשה שכזאת תזכה לביקוש. מי שמפתח אפליקציה חדשה לבדיקת ביצועי מניות, צריך לבדוק שיהיה מי שמוכן לשלם עבורה כסף או שצפויות לה הורדות במספר גדול במיוחד.

– מדול הצגת רווחים – רווחים יכולים לנבוע לא רק מצד רוכשים או צרכנים. לעיתים המודל יהיה התבססות על הכנסות פרסום. על כל פנים, חשוב להעריך בתוך כמה זמן צפוי הפיתוח להניב רווחים והאם ניתן לצפות לזרם הכנסות קבוע.

– זמן פיתוח – חשוב לבדוק מתחילת הדרך מה צפוי להיות זמן הפיתוח, מתי צפוי להיות מוצג לפחות של אב הטיפוס או גרסאות ראשוניות לשימוש. כאשר זמן הפיתוח ניתן לחיזוי וכאשר הוא תואם את היכולת לגייס את ההון הנדרש לצרכי מחקר ופיתוח – מדובר בסטארט אפ שנמצא בכיוון הנכון.

מצליחים לעניין משקיעים

אז ברור שצריך רעיון טוב, צריך לבדוק שיש ביקוש או שניתן יהיה ליצור ביקוש עתידי למוצר או לטכנולוגיה חדשה. אך האם זה מספיק בכדי להתחיל סטארט אפ מוצלח? השאלה איך מתחילים סטארט אפ מבוססת על רעיון וחזון אך לא פחות מכך – גם על היכולת לעניין משקיעים.

מרבית המשקיעים בתחום אינם חובבנים. מרבית המשקיעים יסכנו את כספם רק לאחר ששוכנעו שהרעיון שהוצג להם הוא ישים וגם יכול להניב רווחים. הצלחתם לעורר עניין בקרב משקיע פרטי או קבוצת משקיעים? המצגת שהכנתם זכתה להצלחה ויש לכם גיבוי פיננסי מובטח? אנו סבורים שזהו כיום הסימן הטוב ביותר לכך שהסטארט אפ שלכם מתקדם היטב וסיכויו להצליח בהחלט טובים.