back to Blog

הקמת סטארט אפ רפואי

החיבור בין הייטק לבין רפואה הוא תחום רב פוטנציאל שלא רק מסעיר את הדמיון אלא גם מהווה מקור להזדמנויות אמיתיות, שכן למרות ההתפתחות המרשימה בשנים האחרונות עדיין מדובר בקרקע בתולית למדי שטרם נחקרה לעומק.

עוד כדאי לזכור שהמין האנושי נאבק בשורה ארוכה של מחלות, כשהארכת תוחלת החיים ובעיקר הפיכתם לבריאים יותר ופשוטים יותר היא אתגר מתמיד – סיבה מצוינת נוספת להשקיע בסטארט אפים בתחומי הרפואה.

הקשיים הייחודיים של סטארט אפים בתחום הרפואה

כל יזם חייב לצלוח מסלול מכשולים של ממש בדרך למימוש החלום: כך, למשל, השלב המתיש של גיוס הון ראשוני לסטארט אפ, צירוף משקיעים לעסק במידת הצורך, התהליך הסיזיפי של ניכוש תקלות ובאגים בדרך למוצר שעובד ללא דופי, שיווק הרעיון או המוצר וכו’ – אבל כשמדובר בסטארט אפ רפואי מתווספת מהמורה משמעותית במיוחד, והיא ההכרח לקבל אישור לשווק את המוצר על ידי הגופים האמונים על רגולציה בתחום (ובפרט ה- FDA, מנהל המזון והתרופות של ארה”ב).

הדרך לקבלת אישורים רלוונטיים מה- FDA ושאר גופי רגולציה עוברת דרך ניסויים שעשויים להיות מורכבים וכמובן חייבים לעמוד בתנאים רבים על מנת שהתוצאות יהיו קבילות – וזהו בהחלט פרמטר שיש לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך.

מה תרצו לצלם, את המעי הדק או המעי הגס?

שתי דוגמאות של סטארט אפ ישראלי בעל פוטנציאל גדול במיוחד הן Given Imaging ו- Check Cap, שתי חברות שמפתחות מוצר דומה – קפסולה שמאפשרת לצלם את המעי, כשזו של גיבן אימג’ינג מצלמת את המעי הדק וזו של צ’ק קאפ את המעי הגס.

בשני המקרים מדובר במוצר שעד לפני שנים לא רבות היה נתפש כחלק מסרט מדע בדיוני וכיום הוא כבר מציאות קיימת (הקפסולה של גיבן אימג’ינג כבר קיבלה את אישור ה- FDA) שתקל על רופאים לאבחן מחלות ובעיות הקשורות לדרכי העיכול וכמובן תאפשר טיפולים אפקטיביים במיוחד באותן מחלות ומצוקות.

אבחון סרטן באמצעות בדיקת דם פשוטה

דוגמה אחרת של סטארט אפ רפואי רב פוטנציאל היא Savicell. אם החברה שבראשה עומד גיורא דווידוביץ תצליח להגיע למטרה שהציבה לעצמה – בדיקת דם פשוטה שתאבחן סרטן – הרי שמדובר בלא פחות ממהפכה דרמטית בעולם הרפואה ובמוצר שקהל היעד שלו הוא אינסופי כמעט בהתחשב בכך שנכון להיום אחד מכל 2 או 3 אנשים יחלה בסוג כזה או אחר של סרטן במהלך חייו.

העיקרון על פיו פועלת בדיקת הדם שפיתח סטארט אפ רפואי מבטיח זה הינו פשוט: במקום לחפש אינדיקציות לתאים סרטניים בגוף, מחפשים אחר פעילות רלוונטית של המערכת החיסונית (כלומר במקום לחפש “פושעים” בודקים אם ה”שוטרים” מבצעים פעילות שחורגת מהשגרה כאינדיקציה לכך שבוצע “פשע”). ניסויים קליניים ראשוניים כבר התבצעו בהצלחה אולם חשוב להדגיש כי הדרך אל בדיקת הדם המהפכנית עדיין ארוכה.

חממות המתמחות בחיבור בין סטארט אפ לרפואה

הפוטנציאל העצום של סטארט אפים רפואיים באשר הם לא נעלם מעיני המדען הראשי של משרד הכלכלה, הגוף האחראי על מתן זכיונות לחממות טכנולוגיות – ובהתאם ישנן כמה וכמה חממות שכאלה המתמחות בתחומי מדעי החיים והטכנולוגיות הרפואיות ומעניקות בית חם וקרש קפיצה מעולה לכל סטארט אפ רפואי בעל רעיון פורץ דרך והיתכנות עסקית אמיתית.

בין החממות הנ”ל: אביטל פארמה פייפליינס שביקנעם המתמחה בסטארט אפים בתחום מדעי החיים, אלון מדטק ונצ’רס הפועלת גם היא ביקנעם ומתמחה במכשור רפואי (בעל חממה זו הוא ד”ר שמעון אקהויז, מראשוני תעשיית הייטק בארץ ואחד האנג’לים המוערכים בתחום), רד ביומד אקסלרייטור (של יהודה זיסאפל, גם הוא אחד מהאבות המייסדים של עולם ההייטק בישראל לאחר שהקים עם אחיו זוהר את רד בינת) וטרנדליינס מדיקל ששוכנת בגוש משגב שבגליל.