back to Blog

מה זה משקיע אנג׳ל (Angel)?

אחד המושגים המדוברים ביותר בתחום הסטארט אפים, ובפרט כשמחפשים משקיעים הוא אנג’ל – Angel. לא בכדי נבחר המונח מלאך כדי לתאר את המשקיעים הפרטיים שחוברים למיזמים לרוב כבר בתחילת הדרך, ותורמים להם הרבה יותר מ”רק” כסף. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט לגבי אנג’לים, השלבים שבהם נכון לפנות אליהם, דרך ההתנהלות המומלצת מולם ועוד – כך שתוכלו לדעת האם גם אתם יכולים להיעזר במלאך.


מיהם האנג’לים?


אנג’ל הוא אדם פרטי שבוחר להשקיע מכספו הפרטי בסטארט אפ. בתמורה לאותה השקעה בסטארט אפ, מקבל האנג’ל אחוזים בחברה. בחלק מהמקרים הוא המשקיע היחיד באותה נקודת זמן ובמקרים אחרים הוא מוביל קבוצת משקיעים שמצטרפת אליו, בעיקר מתוך אמונה ביכולת שלו לזהות פוטנציאל אמיתי של סטארט אפ. בהתאם מיזם שמגייס אנג’ל מקבל ממנו לא רק סכום כסף משמעותי אלא גם סוג של חותמת לגבי סיכויי ההצלחה.


באיזה שלב כדאי לחפש אנג’ל?


אחד המפתחות העיקריים של איתור משקיעים נכונים הוא התאמת אופי המשקיע לשלב שבו נמצא הסטארט אפ. במקרה של אנג’לים, הפנייה אליהם נעשית במרבית המקרים בשלב ה-Pre Seed או בשלב ה-Seed. כלומר, לאחר שכבר מוצו מקורות ההכנסה העצמיים (כספים של המייסדים, קרובי משפחה וכו’) ועוד לפני שלתמונה נכנסות קרנות הון סיכון או גופים דומים.


כמה כסף אפשר לקבל מאנג’ל?


משקיע אנג’ל מספק כאמור לחברות הזנק לא רק כסף, אבל גם כך עולה באופן טבעי השאלה מהו הסכום שאותו ניתן לגייס בדרך זו. לפי נתונים מארה”ב ההשקעה הממוצעת של האנג’לים עומדת על כמה מאות אלפי דולרים, וגם בארץ המצב דומה. בכל מקרה סכום ההשקעה מותאם כמובן למאפיינים הספציפיים של כל סטארט אפ, לשלב המדויק שבו הוא נמצא מבחינת הפיתוח, לשוק שאליו הוא מכוון ולפרמטרים רבים נוספים.


איך אנג’לים מקבלים החלטות?


על-מנת לשפר את סיכויי הצלחת המהלך, כלומר לשכנע את האנג’ל שכדאי לו להשקיע כסף דווקא בכם, כדאי להכיר אותו. בארץ ישנם כמה עשרות אנג’לים, ולכל אחד אישיות אחרת והעדפות משלו, ולכן ההמלצה העקרונית היא פשוט להכין שיעורי בית ולהבין מה קוסם לאותו אנג’ל ספציפי שאתם פונים אליו.


בנוסף, מאחר שבמקרים רבים אנג’לים משקיעים ברעיונות ולא במוצר שכבר עובד, ישנה השפעה משמעותית לאינטראקציה הבין-אישית שנוצרת בין האנג’ל לבין אנשי הסטארט אפ. אנג’לים מנוסים מייחסים משקל של ממש לאינטואיציה שלהם, ובודקים לעומק את האישיות של הסטארט אפיסט שנמצא מולם כדי להעריך את היכולת שלו להוביל את המיזם בדרך שיש בה גם לא מעט מכשולים. אישיות כמובן אי אפשר לבנות במיוחד לקראת שיחה עם אנג’ל, אבל כן כדאי להתאמן בהצגת המהות של הסטארט אפ בתוך דקה אחת בלבד (כשיש היתכנות אמיתית וקהל יעד אמיתי, דקה היא די והותר זמן כדי להסביר למה ההשקעה בכם תשתלם לאנג’ל).


לאילו אנג’לים כדאי לפנות, ואיך?

הפנייה הראשונית לאנג’לים פוטנציאליים היא במייל, וחשוב לוודא שהפנייה היא אישית ותמציתית. מי שכבר השקיעו בכמה עשרות סטארט אפים ובחנו עוד כמה מאות יודעים לזהות מיד את הערך האמיתי של כל מיזם, ואמונים גם על הפרדה בין עיקר לטפל ולכן העמסת פרטים מיותרים רק תפגע בסיכוי שלכם להגיע לפגישה עם אותו אנג’ל.


המלצה חשובה נוספת: התרומה של אותם משקיעים לעסקים בתחילת הדרך היא הרבה יותר מכסף. הידע והקשרים שיש לכל אנג’ל עשויים לספק תועלת עצומה, ולכן כדאי לפנות לאנג’לים שיש להם נקודות השקה עם התחום הספציפי שבו פועל הסטארט אפ שלכם.