back to Blog

מדריך לקרנות הון סיכון

יזמים מתחילים בתחומי הטכנולוגיה, הפינטק, הפיתוחים הרפואיים או האפליקציות המתוחכמות, צריכים ללמוד כמה שיותר לעומק וכמה שיותר מהר מהי קרן הון סיכון. המדריך שלהלן יסביר כל מה שחשוב לדעת: מהם היתרונות ומהם הסיכונים, מהי קרן הון סיכון עם ערך מוסף ואילו קרנות נחשבות לפופולריות בישראל.

ההון הגדול של הסטארט אפ

בנקים וחברות אשראי נחשבים לשמרנים מדי, ולכן הם לא נוטים להכניס השקעות משמעותיות לחברות סטארט אפ וליזמים. אז כאשר אתם רוצים לדעת בקיצור מה זה קרן הון סיכון, אז התשובה היא כזאת: מדובר במקור העיקרי של ההון, שמאפשר להוביל סטארט אפים להצלחה. מכאן מגיעות ההשקעות העיקריות. הסיבה שקרנות הללו נקראת הון סיכון נובעת מכך שרמת הסיכון נחשבת יחסית לגבוהה, אבל כאשר משיגים תוצאות טובות, הרווח עצום. מרבית הסטארט אפים נכשלים וההון שהושקע בהן נמחק אבל מעט חברות הטכנולוגיה שמגיעות לבשלות מכניסות רווח עצום לקרנות. זו הסיבה שהמודל הזה עובד לאורך שנים והוא ממשיך לעבור גם כשתנאי השוק משתנים והטכנולוגיות מתקדמות בקצב מואץ מתמיד.

למי מיועדות קרנות הון סיכון

בעבר ניתן היה למצוא קרנות הון סיכון שהסכימו להשקיע ביזמים מבלי לבדוק לעומק את התוכנית העסקית ומבלי להתערב יותר מדי בניהול השוטף. כיום הדברים השתנו. קרנות הון סיכון מיועדות בראש ובראשונה לסטארט אפים שכבר התחילו להתקדם בכוחות עצמם. הקרנות מצפות שאת גיוס ההון הראשוני ואת תהליך הפיתוח הראשוני ובדיקות כלכליות ואחרות יבצע היזם. רק כאשר הכיוון די ברור ודי מגובש, אפשר יהיה לעניין את מנהלי הקרן. יזמים בעלי היסטוריה מוכחת של הצלחות או אלה שהקפידו לעבוד מההתחלה עם מודל עסקי ברור, הינם בעלי סיכוי טוב יותר להגיע לשיתוף פעולה פורה עם קרן הון שתסכים לממן אותם.

מהם היתרונות של קרן הון סיכון

עבור יזם, לקרן הון סיכון יש יתרונות מגוונים (לצד חסרונות מסוימים). למשל:

  1. מימון בסכומים משמעותיים – הקרנות הללו, בניגוד למשקיעים קטנים יחסית, מזרימות הרבה מאוד כסף לסטארט אפ שהן מאמינות בו. כלומר, לאחר שנחתם הסכם, אין צורך לחפש מקורות מימון אחרים.
  2. ראש שקט להתרכז בפיתוח לאורך זמן – קרנות הון סיכון מבינות שפיתוחים טכנולוגיים לוקחים זמן. מכיוון שהן משקיעות סכומים ניכרים, הן מאפשרות ליזמים ולצוות הפיתוח לעבוד בראש שקט, בהתאם לתוכנית שהוסדרה מראש.
  3. קשרים – חלק מקרנות הון הסיכון מספקות ערך מוסף ליזמים בצורה של קשרים משמעותיים. הקשרים הללו יכולים להזניק את הסטארט אפ קדימה, לאפשר נגישות למקבלי החלטות בארגונים שהם לקוחות פוטנציאליים.
  4. פרסום חיובי – ברגע שקרן הון סיכון משקיעה בפרויקט מסוים, הוא הופך למפורסם. פרסום חיובי יכול לסייע בגיוס אנשי פיתוח מוכשרים ולהועיל גם במאמצי שיווק ויצירת עניין בשוק.

הכירו את הקרנות הפופולריות בישראל

לצד קרנות הון סיכון מצוינות, יש גם כאלה שעלולות להכשיר יזם מוכשר. לדוגמא, קרן שמתייחסת ליזם בחשדנות או שמה לו מקלות בגלגלים, בנושאים שונים. חשוב לבחור קרן שיודעת לצ’פר את היזמים ואת המפתחים בצורה הוגנת. יש סיבה טובה לכך שלא כל הקרנות פופולריות באותה מידה. שימו לב לכמה קרנות הון סיכון מובילות בישראל, שמוכיחות את עצמן לאורך זמן.

  1. קרן פימי – זו הקרן הגדולה בארץ, שפועלת כ-25 ברציפות. שוויה כיום עולה על 6 מיליארד דולר.
  2. קרן פיטנגו – עד כה השקיעה בעשרות רבות של חברות, עם מעל שני מיליארד דולר.
  3. קרן ויולה – מנהלת הון שעולה על מיליארד דולר, עם הצלחות מוכחות בחברות טכנולוגיה מגוונות.