back to Blog

דרכים לגיוס כספים

כל סטארט אפ זקוק לכסף – כדי לשלם לעובדים, לממן את המקום שבו פועל המיזם, לקנות ציוד חיוני וכו’. ישנן מספר דרכים לגייס את ההון הנחוץ, בהתאם לסוג הסטארט אפ ולשלב שבו הוא נמצא, וחשוב לפעול בדרך הנכונה ביותר כדי להשלים את התהליך בזמן קצר ככל האפשר ולהתפנות לעשייה עצמה. בעמוד זה תמצאו סקירה מפורטת של כל האפשרויות לגייס את הכסף וטיפים שיעזרו לכם לפעול באופן מושכל ויעיל.


קרובי משפחה וחברים


סטארט אפ שרק הוקם יתקשה מאוד לגייס כספים על בסיס רעיון בלבד, גם אם מדובר ברעיון מבטיח. האופציה העיקרית להשקעה בשלב ראשוני היא על בסיס אמון אישי ביזמים – כלומר גיוס כספים מחברים ומקרובי משפחה. חשוב להדגיש: מצד אחד מדובר במשקיעים נוחים מאוד שמן הסתם לא יתערבו בעבודה השוטפת או בהחלטות האסטרטגיות, מצד שני כשמערבבים בין אינטראקציות בין אישיות לבין כסף, עלולה להיווצר גם אי נעימות.


בכל מקרה, בדרך כלל מדובר בסכומים נמוכים יחסית של כמה עשרות אלפי שקלים, שמשמשים לבדיקות היתכנות, לכתיבת תוכנית עסקית מקצועית, להגשת בקשה לרישום פטנט ולפעמים גם לבניית האב טיפוס הראשון.


רשות החדשנות


דרך נוספת לבצע גיוס כספים לסטארט אפ בתחילת הדרך היא באמצעות הרשות לחדשנות. לרשות יש מספר מסלולים לתמיכה במיזמים טכנולוגיים, ואחד מהם מיועד כאמור ליזמים שמנסים לפתח רעיון. ניתן לקבל מענקים, גם כן בסכומים של כמה עשרות אלפי שקלים ולכל היותר 200,000 ש”ח, וגם להתקבל לחממה טכנולוגית על בסיס קול קורא רלוונטי. סטארט אפים שפועלים במסגרת חממה זוכים גם למענקים משמעותיים וגם להנחיה יקרת ערך בפן הטכנולוגי, בהיבטים עסקיים וגם במישור המשפטי, כל אלה בנוסף למקום הפיזי שגם לו יש כמובן תועלת של ממש.


מימון המונים


כשמתלבטים בין מספר דרכים לגיוס כספים כדאי לשקול גם את האופציה של מימון המונים – Crowd Funding. חשוב לציין כי הפלטפורמות הטכנולוגיות אמנם מאפשרות באופן עקרוני לכל חברת הזנק להגיע לציבור הרחב ואפילו הרחב מאוד, לא רק בארץ אלא גם בכל רחבי העולם, אבל פנייה לאפיק פעולה זה מחייבת אסטרטגיה מדויקת כדי לשכנע את ההמונים להשקיע דווקא בכם.


בחלק מהמקרים גיוס ההון הוא תמורת הבטחה למוצר, לכשיושלם הייצור שלו, ובמקרים אחרים המשקיעים מקבלים נתח מסוים במניות החברה.


אנג’לים

משקיעים פרטיים מנוסים מאוד שעשויים להשקיע גם מאות אלפי דולרים, לרוב בשלב התחלתי יחסית – כך שלמשל ניתן להשתמש בכסף המגויס לטובת השלמת פיתוח המוצר הראשוני. על-מנת להשלים בהצלחה גיוס הון בדרך זו חשוב למפות את כל האנג’לים הרלוונטיים מבחינת הסטארט אפ ולמצוא את נקודות החיבור וההשקעה לכל אחד מהם. עוד חשוב לזכור שהשקעה של אנג’ל מלווה כמעט תמיד גם בשותפות פעילה מצידו, לפחות ברמה האסטרטגית, וכדאי למנף את גיוס האנג’ל לטובת פתיחת דלתות רלוונטיות וכמובן שימוש מועיל בניסיון הרב שצבר.


קרן הון סיכון


הקרנות אשר מתמחות בהשקעה בסטארט אפים הן מקור מצוין לגיוסי הון משמעותיים – כולל בסכומים של 6 ואפילו 7 ספרות, בדולרים. המחיר: ויתור על חלק נכבד מהמניות. השלב הנכון לפנות אל קרנות הון סיכון הוא כשפיתוח המוצר הראשוני הושלם בהצלחה ואפילו ישנם כבר לקוחות ראשונים. בדומה לאנג’לים, גם מנהלי קרנות הון סיכון הם אנשים בעלי ניסיון רלוונטי רחב היקף, ולכן יכולים לתרום לסטארט אפ הרבה יותר מאשר “רק” כסף.

עוד כדאי לקחת בחשבון שתהליך הבדיקה שמבצעות קרנות אלה עשוי להימשך מספר חודשים ולכן חשוב להתאזר בסבלנות, ועוד קודם לכן לתכנן במדויק את מועד הפניות אל קרנות הון הסיכון כך שלא ייגרמו עיכובים ממושכים מדי.