back to Blog

מהו מכרז חממות טכנולוגיות ומהם תנאי הסף להשתתפות

אחת הדרכים הניצבות בפני מיזמים שמתחילים תהליך של גיוס כספים לסטארט אפ הוא הצטרפות לחממה טכנולוגית – מסגרת שמעניקה לסטארט אפים המתקבלים אליה סכומי כסף גבוהים (2 מיליון ש”ח ולפעמים אף יותר), סיוע יקר ערך בתחום המשפטי, הפיננסי, התפעולי והשיווקי ובמקרים רבים גם תמיכה בהמשך הדרך, לאחר תום התקופה בחממה (שבדרך כלל נמשכת שנתיים; ישנם מקרים מיוחדים שבהם הסטארט אפ ממשיך לשנה שלישית).

רוב המימון של החממות ובפרט 85% מהכספים המועברים לסטארט אפים נעשה ע”י הממשלה. החממותן מופעלות ע”י זכיינים פרטיים, אשר נבחרים ע”י המדען הראשי של משרד הכלכלה לתקופה של 8 שנים באמצעות מכרז.

מכרז חממות טכנולוגיות – מהם תנאי הסף להשתתפות?

יזמים המעוניינים להפעיל חממות טכנולוגיות בישראל נדרשים בראש ובראשונה להוכיח איתנות פיננסית – במרץ 2015 עודכן סכום ההתחייבות המינימלי שעל כל בעל חממה להציג ל-50 מיליון ש”ח.

שינוי חשוב נוסף מאז מרץ 2015 הוא מתן העדיפות לקבוצות שיש בהן יותר מבעל מניות אחד, כך שהסטארט אפים שמשתתפים בתוכניות החממות יזכו לתמיכה מגוונת, רחבה ומקיפה במיוחד.

מרכיב חשוב נוסף בכל מכרז חממות טכנולוגיות הוא המיקום הגיאוגרפי של החממה. אחת המטרות של תוכנית החממות היא לחזק את הפריפריה ולדרבן יזמים להעביר לאזורים אלה את פעילותם (צעד שגם ישפיע לטובה על התעסוקה בצפון, בדרום ובפריפריות החברתיות) ועל כן כל מכרז כולל גם את האזור הגיאוגרפי שבו תוקם החממה כשבמקרים רבים מדובר כאמור במקומות המוגדרים כחלק מהפריפריה. כדאי לדעת כי חממות פריפריה מציעות למיזמי הייטק תנאים משופרים – ובפרט גובה התמיכה הכספית גבוה יותר. בעלי החממה זוכים לסבסוד חלק מהוצאות התפעול.

בנוסף ישנם מכרזים להפעלת חממות טכנולוגיות שבהם נקבע תחום פעילות ספציפי לאותה חממה – למשל סייבר, ביו-טכנולוגיה (בתחום זה ניתן לקבל מענקים של עד 8.1 מיליון ש”ח ובנוסף תקופת הפעילות היא 3 שנים ולא שנתיים), קלינטק, מכשור רפואי וכו’.

תוצאות המכרזים האחרונים

בשנים האחרונות התקיימו 5 סבבים של בחירת יזמים חדשים, כלומר משקיעים פרטיים שיפעילו את החממות הטכנולוגיות ברחבי הארץ. בכל מכרז חממות טכנולוגיות נבחרו מספר קבוצות כך שבסך הכל מאז 2012 נבחרו 19 מפעילים.

המכרז האחרון הגיע לקו הסיום במרץ 2016. במכרז זה זכו שתי קבוצות חדשות וכן שתי קבוצות שהפעילו עוד קודם לכן חממה טכנולוגית והבחירה המחודשת בהן מביאה לידי ביטוי את ההערכה הרבה שלה הן זכו, בעיקר כמובן הודות להצלחות מוכחות וקידום אפקטיבי במיוחד של סטארט אפים רבים.

שתי החממות הוותיקות שימשיכו להשביח מיזמים בתחומי ההייטק השונים הן The Time של הפרסומאי הוותיק אילן שילוח ושותפו בכל הקשור להשקעות בהיי-טק, ניר טרלובסקי (השניים גם מפעילים, ביחד עם יונתן בן ארצי, קרן הון סיכון בשם First Time); ו-JVP Labs הירושלמית.

חממת The Time פועלת ברמת החייל בתל אביב, מעוז הייטק ידוע, ומתמקדת בניו מדיה, “האינטרנט של הדברים”, מובייל ואינטרנט באופן כללי. בין השנים 2010 ל-2012, אגב, זכתה The Time שלוש פעמים ברציפות בתואר החממה המצטיינת. JVP Labs שייכת לקרן הון הסיכון JVP (שמפעילה גם חממת סייבר בבאר שבע), וכעת הצטרפו אליה מוטורולה, האוניברסיטה העברית ותאגיד הודי ענקי בשם רילייאנס. החממה מתמקדת בהשקעות במיזמים בתחומי התוכנה והתקשורת.

הקבוצות החדשות שהצטרפו אל בעלי החממות הן MedX שתקים חממה באור יהודה ו-E-Health Ventures.

קבוצת MedX כוללת את בוסטון סיינטיפיק (ענקית מכשור רפואי), אינטלקטואל ונצ’רס (אחת מבעלות הפטנטים הגדולות בארה”ב) וחברת מסחור הידע של תל השומר. באופן טבעי תתמקד חממה זו במכשור רפואי וברפואה דיגיטלית. גם חממת EHV תפעל בתחום הרפואה הדיגיטלית, והיא תוצר של שיתוף פעולה בין מכבי שירותי בריאות, קליבלנד קליניק ומספר גופים נוספים.

תוצאות מכרז חממות טכנולוגיות נוסף פורסמו בסתיו 2015 ונגעו לחממות בחיפה, עכו ורמת הגולן.