back to Blog

פיתוח יזמות עסקית לנשים

יזמות היא באופן כללי תחום שרף הכניסה אליו גבוה, ובעיקר מבחינה אישיותית: נדרש אופי מאוד ייחודי על מנת להפוך ליזם – חזון מרחיק לכת, יכולת גבוהה להתמיד ולהתמודד עם מכשולים וכשלונות, היעדר פחד מאי ודאות ועוד – וכשמדובר בנשים, קשה ומורכב עוד יותר להפוך ליזמית.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות הוכיחו לא מעט נשים כי הן יכולות להיות יזמיות לא פחות טובות מכל גבר שהוא, ובמקרים רבים אפילו טובות יותר, ואם מצרפים לתמונה גם את הגופים הייעודיים שהוקמו במטרה לאפשר יזמות עסקית לנשים, הרי שסביר להניח כי בעתיד הקרוב נראה יותר ויותר נשים יוזמות, בין אם בתחום ההייטק (דרך סטארטאפים כאלה ואחרים) ובין אם בתחומים אחרים.

הבדל משמעותי לפני, דמיון רב תוך כדי

לא מעט מחקרים נערכו על מנת לבחון ולאפיין את ההבדלים בין גברים לנשים מבחינת ההתנהלות, הן לפני פתיחת עסק חדש והן לאחר שהוא כבר פועל.

מחקר אחד שכזה, אותו ערכו פרופ’ דפנה שוורץ ופרופ’ איילה מלאך פיינס, גילה כי לגברים ביטחון רב באשר לסיכויי ההצלחה של המיזם אותו הגו, וכן אופטימיות רבה יותר ביחס לנשים – והנה לכם אחת הסיבות מדוע עדיין ישנם יותר יזמים מיזמיות. יחד עם זאת גילה המחקר כי לאחר צליחת השלב הראשון – ההחלטה לצאת לדרך חדשה – וכשהעסק מתחיל לקרום עור וגידים (גם אם עדיין אינו נושא רווחים), ההבדלים בין נשים לגברים מצטמצמים משמעותית ובפרט נרשמת תחושת סיפוק גבוהה – והנה לכן סיבה מצוינת למה מומלץ למי שמצוידת באישיות המתאימה כן להפוך ליזמית.

מחקרים אחרים התמקדו ביתרונות שיש לנשים על פני גברים בכל הקשור לניהולו השוטף של העסק (תחום שבו, אגב, יזמים רבים מתקשים בלי קשר למינם): נשות עסקים מיומנות בביצוע מספר משימות בה בעת (מולטי טסקינג), מיטיבות ליצור קשרי עבודה מעצימים הן עם לקוחות והן עם הכפופים להן (נטוורקינג מוצלח הוא באופן כללי מפתח לעסק משגשג) ולא מסתכנות יתר על המידה ושלא לצורך – כך שבסופו של דבר עידוד התחום של יזמות עסקית לנשים תורם לכלכלת המדינה ולכלל החברה.

שילוב המגזר הערבי והמגזר החרדי

יתרון חשוב נוסף של יזמות עסקית לנשים מבחינת החברה הישראלית והכלכלה הוא האפשרות למצות את הפוטנציאל של נשים ערביות ונשים חרדיות – פלחי אוכלוסייה שמתקשים להשתלב בשוק התעסוקה ועל כן לא תורמים למשק כפי שיכלו לתרום.

במקרה של יזמיות ערביות, הדבר יעודד גם את הדו קיום שהוא נדבך חיוני מאוד לחיים טובים לכולנו כאן בארץ, ודוגמה מצוינת לכך היא חממה עסקית משותפת לנשים יהודיות וערביות שהוקמה במשגב שבגליל (אזור שממחיש כי דו קיום הוא בהחלט אפשרי ומשתלם לכל הצדדים).

בחממה, הפועלת במסגרת מט”י לב הגליל, יזכו היזמיות בכלים מתקדמים שיסייעו להן בנושאים כגון שיווק, מציאת משקיעים, פיתוח תוכניות עסקיות ועוד, והכל תוך ליווי אישי ממנטוריות מנוסות ותמיכה הדדית של היזמיות האחת ברעותה.

הוכחה לפוטנציאל הרב של שילוב יזמיות ערביות בעולם ההיי-טק הוא הסטארט אפ Mally של הסטארט-אפיסטית פרידה עיסא, סטארט אפ שפיתח אפליקציה שמאפשרת ניווט קל ומושכל במקומות סגורים ובפרט קניונים ומוזיאונים. עוד כדאי לדעת כי בארץ פועלת קרן הון סיכון המתמקדת בהשקעות במגזר הערבי, אל בוואדר שמה, שגם היא מסייעת ליזמיות ערביות להוציא לפועל מיזמים בעלי פוטנציאל עסקי, ולדוגמה ההשקעה במאס ותד, תזונאית קלינית שפיתחה דיאטה ייחודית המותאמת למטבח הערבי וחולמת להפיץ אותה דרך האינטרנט בכל מדינות ערב.