back to Blog

חברות ההייטק והביומד הישראליות שוברות שיאים חדשים

שנת 2014 זכתה להיות שנת שיא של חברות הייטק ישראליות בשוק ההון. החברות גייסו כ-3.4 מיליארד דולר בסיכום השנתי. על פי הערכות, שנת 2015 צפויה אף לשבור שיא זה – רק במהלך החודש וחצי הראשונים של השנה דיווחו סטארט-אפים ישראליים על גיוסים בסך 534 מיליון דולר ואקזיטים של 1.2 מיליארד דולר (וזאת מבלי לקחת בחשבון עסקאות פוטנציאליות, כגון עסקת הענק של 888 שתוכננה מכירה תמורת 1.7 מיליארד דולר, אך בסופו של יום לא יצאה לפועל). רק בסוף השבוע האחרון הודיעה חברת פאנדבוקס על כוונותיה לצאת לגיוס סבב בן 40 מיליון דולר בכדי להמשיך פיתוח שירות ההלוואות לעסקים קטנים.

השנה תהיה מעניינת לא רק בגלל היקפי וקצב הגיוסים, אלא גם כי ענקיות חו”ל דוגמת אמזון, עליבאבה ודרופבוקס מגיעות ל”סיבוב קניות” בארץ ומבצעות רכישות בצורה הרבה יותר מסיבית מאי פעם. בנוסף, חברות חו”ל הגדולות והמוכרות מגיעות לארץ בכדי להקים סניפים ופרויקטים משותפים. כך נשיא חטיבת האסטרטגיה של סמסונג, יונג סון, ביקר בישראל לפני כחודשיים במטרה לקדם הקמת מרכז מצוינות העוסק בחיישנים ואלגוריתמיקה בתחום הבריאות הדיגיטלית וזאת בשיתוף עם חברות ישראליות קטנות יותר. וזאת דוגמא קטנה בה נכלל אף מנכ”ל אפל, טים קוק, אשר הגיע לפני כחודש לארץ הקודש במטרה לחנוך מרכז פיתוח חדש.

לשורת החברות הגדולות הרוכשות בארץ הצטרפה גם ענקית מתחום המחשוב – מיקרוסופט, שחתמה על הסכם רכישה שלישי (מול חברה ישראלית) בתוך שלושת החודשים האחרונים. בעוד שרק בחודש פברואר נסגרה העסקה של אנטריג הישראלית שנמכרה לידי מיקרוסופט, כבר החודש אנו עדים לעסקה נוספת – פייפל העולמית קונה את CyActive הבאר-שבעית ומקימה על בסיס משרדיה מרכז פיתוח נוסף בישראל.

נחזור שוב לנתונים היבשים – 7 מתוך 46 החברות שגייסו הון בחודשיים הראשונים של השנה, עשו סבבים של מעל 20 מיליון דולר. זאת בהמשך לרבעון האחרון של 2014 שבו רשמו חברות ההייטק גיוסים של 1.1 מיליארד דולר ובכך קבעו שיא חדש מאז שנת 1999.

בזמן שתחום ההייטק זוכה להיענות רבה בקרב המשקיעים, כמובן השאיפה הדגולה של כל חברת הייטק הייתה ונשארה ההשקעה של קרנות חו”ל המגיעות לשוק הישראלי להביע אמון ותמיכה בחברות סטרט-אפ הקטנות בעלות הפוטנציאל לגדול. כך לדוגמא, קרן ההשקעות אינפוקום הסינגפורית (Infocomm Investments)  צפויה להתחיל להשקיע בחברות סטארט-אפ ישראליות. אינפוקום כבר מכירה את השוק הישראלי – בעבר היא השקיעה בקרן ורטקס של יורם אורון, שאז הייתה בין המשקיעות בווייז (להזכירכם, ווייז נמכרה לגוגל תמורת יותר ממיליארד דולר). אינפוקום כבר נמצאת במגעים עם כמה חברות מקומיות ובכוונתה להשקיע בין 1 ל-5 מיליון דולר בכל אחת מחברות אלה.

מעבר לכל הסיבות המובנות למשיכת המשקיעים לתחום שכולו חדשנות ופיתוח, לגיוסי הון מוצלחים של חברות ההייטק הישראליות וגם לרכישות ע”י ענקיות חו”ל, אין מנוס מלציין גם הנסיבות הטכניות המתרחשות כעת בארה”ב. החוק החדש למיסוי, שאותו מקדם כיום הנשיא ברק אובמה, קובע כי חברות אמריקאיות המשקיעות כספן מעבר לים יחויבו ב-19% מס על הרווחים. בכך מאלץ בעצם הנשיא את החברות האמריקאיות הגדולות להפוך את המזומנים המושקעים בצורות שונות בחו”ל לנכסים, וזאת ניתן לעשות בעזרת רכישות של חברות אחרות.

איך יכול כל משקיע להרוויח בזכות ההייטק הישראלי?

הדרך הפופולרית ביותר הינה השקעה במניות של חברות ההייטק. לא מעט חברות הייטק וביומד מחליטות להנפיק מניות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ובכך בעצם מאפשרות לנו, המשקיעים, לרכוש מניות אלו ולהרוויח.

הדרך השנייה הינה השקעה בעזרת תעודות הסל על מדדי ביומד והייטק. התעודות בעצם מחקות את התנועה של המדד ובכך ניתנת לנו, המשקיעים, האפשרות להרוויח או להפסיד בהתאם לתשואת מניות המדד.

דרך נוספת הינה השקעה בקרנות ההייטק שפועלות על אותו העיקרון של קרנות נאמנות סגורות ויכולות להשקיע עד 30% מהסכום המגויס אף בנכסים הלא סחירים.

אנו מאחלים למגזר ההייטק בשוק ההון הישראלי להמשיך לגדול ולהתפתח. עם זאת, תמיד חשוב לזכור, כי כל דרך השקעה אשר תחפצו בה טומנת בחובה לא רק תשואות נאות אלא גם אפשרות להפסדים ולכן אנו ממליצים בחום לא לקבל החלטות פזיזות ולהתיעץ עם המומחים בתחום