back to Blog

מענקי המדען הראשי בחממות טכנולוגיות

אחד מתפקידיו החשובים ביותר של המדען הראשי במשרד הכלכלה הוא קידום המחקר והפיתוח בארץ, ובמסגרת זאת הוא אחראי על החממות הטכנולוגיות ולוקח חלק נכבד במימון המיזמים המתקבלים לאותן חממות.

חשוב להדגיש שמבחינת המדען הראשי חממות טכנולוגיות בישראל הן רק נדבך אחד מהפעילויות למען קידום המו”פ בישראל, אם כי נדבך בהחלט משמעותי.

חשיבות המחקר והפיתוח לכלכלה ולחברה בישראל

החממות הטכנולוגיות (ששמן הרשמי, אגב, הוא “מרכזי יזמות טכנולוגית”) הראשונות הוקמו על ידי משרד התמ”ת (שמו הקודם של משרד הכלכלה) בשיתוף משרד האוצר בשנות ה- 90 של המאה העשרים כחלק מהרצון למצות את הפוטנציאל של גל העלייה מברית המועצות לשעבר. בתחילת המאה ה- 21 עבר תחום החממות הפרטה, וכיום מנוהלים מרכזי היזמות על ידי גופים פרטיים.

בעלי מרכזי היזמות נבחרים במכרז, שכן מבחינת המדען הראשי חממות חייבות כמובן לעמוד בקריטריונים מוגדרים. הסיבה לכך היא החשיבות העצומה של המו”פ הן לכלכלה וכן לחברה בישראל – בזכותו נוצרים מקומות עבודה חדשים רבים ובפרט משרות מתגמלות, התוצר נוסק מעלה, והכי חשוב: רעיונות חדשניים שיכולים לשפר את איכות החיים של כולנו קורמים עור וגידים. דוגמה אחת מיני רבות היא חברת “ארגו”, שעוד לפני שהתקבלה אל חממה טכנולוגית נהנתה מתוכנית תנופה של המדען הראשי (תוכנית המאפשרת לסטארט אפים בשלב ה-  Pre Seed בכל הקשור לגיוס הון ראשוני) ובסופו של דבר הביאה לעולם מכשיר מהפכני שמאפשר למשותקי גפיים תחתונות לעמוד וללכת ואפילו לרדת במדרגות ובשיפועים.

מאותן סיבות גם לאומי טק נרתם לסייע לכל מי שחולם על הקמת חברת סטארט אפ (וכמובן מציג רעיון בעל ערך מוסף אמיתי) – בין אם באשראי, בין אם בחיבור אל קרן הון סיכון, משקיעים נוספים, מאיצים וכו’ ובין אם במענה לצרכים שונים.

על פי נתוני ה- OECD, אגב, ישראל היא אחת המדינות המשקיעות ביותר במחקר ובפיתוח. אמנם אחת הסיבות העיקריות לכך הוא המו”פ הבטחוני, אולם ב- 2010 למשל ישראל דורגה ראשונה עם למעלה מ-4% השקעה (ביחס לתוצר) כשלשם השוואה בארה”ב עמד שיעור ההשקעה במו”פ על 2.5%, בבריטניה על פחות מ- 2% ואפילו ביפן ובקוריאה נעה ההשקעה סביב ה- 3.5%, כלומר פחות מישראל.

המדען הראשי חממותמי עומד מאחוריהן?

כאמור מבחינת המדען הראשי חממות טכנולוגיות הן כלי מרכזי במימוש המדיניות המקדמת מו”פ, ובהתאם נבחרים גופים בעלי יכולות מוכחות לניהול החממות. בנוסף נערכת מדי שנה תחרות לבחירת החממה המצטיינת על מנת לעודד כל מרכז יזמות טכנולוגית להפיק מעצמו את המקסימום ולמצות את הפוטנציאל.

דוגמה אחת היא החממה Inspire Healthcare Innovations המנוהלת על ידי פיליפס וטבע, ועוד דוגמה היא חממה טכנולוגית בבאר שבע אשר מתמקדת בתחום המזון ומנוהלת על ידי שטראוס, ואילו קרן הון הסיכון המובילה JVP שהיא בעלת ניסיון עצום בכל הקשור לגיוס כספים להקמת סטארט אפ מפעילה חממה המתמקדת בתחום הסייבר, וזאת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון וכחלק מהחזון לפתח את באר שבע כמטרופולין מתקדם שיסחוף אחריו את הנגב כולו.

שתי הדוגמאות האחרונות ממחישות עוד מאפיין רב חשיבות: מבחינת המדען הראשי חממות טכנולוגיות נועדו גם לקדם את הפריפריה, ובהתאם ישנם מרכזי יזמות הפועלים בנצרת (NGT), ביוקנעם (אלון מדטק ונצ’רס), באריאל ובגוש עציון.

עוד כדאי לדעת שאחד התחומים אותם מקדם במיוחד המדען הראשי הוא הביו-טכנולוגיה, שכן לתחום זה פוטנציאל אדיר הן מבחינת שיפור איכות החיים והן מבחינה עסקית, ובהתאם ישנן חממות ייעודיות לסטארט-אפים המתמקדים בו. גם לאומי טק נרתם לסייע למיזמים ביו טכנולוגיים, הן דרך פתרונות מימון מתקדמים והן דרך יצירת חיבורים מעצימים עם גופים שיכולים לספק ערך מוסף למיזמים בראשית הדרך.