back to Blog

איך להתחיל גיוס הון ממשקיעים

מצד אחד, בני אדם רבים בעלי כסף פנוי המחפשים השקעות מתגמלות ולפעמים גם כאלה המספקות עניין וסיפוק ולא רק תשואה נאה; מצד שני, עסקים רבים הזקוקים להון ראשוני על מנת לקרום עור וגידים או לסכום כזה או אחר בכדי להתרחב ו/או לצלוח משבר (משברים רבים, אגב, מתגלים כקרש קפיצה להתפתחות מואצת של העסק). לכאורה הצטלבות שני הצדדים היא מתבקשת מאליה כך שניתן להאמין כי קל ליצור שידוכים שכאלה, בין מי שמחפש השקעה למי שזקוק לכסף – אולם בפועל גיוס הון ממשקיעים הוא מהלך מורכב שיש לבצע אותו באופן מושכל במיוחד אם רוצים להגיע לתוצאות המיוחלות במהירות וביעילות.

סוגי משקיעים                                

גיוס הון ממשקיעים כשמו כן הוא, מהלך עסקי מקובל שבמסגרתו מגייס עסק בתחום כזה או אחר ובשלב כזה או אחר של פעילותו סכום כסף ממשקיעים. יחד עם זאת לא כל גיוס הון דומה למשנהו ובפרט ישנם מספר סוגי משקיעים:

ראשית ישנה ההבחנה בין חיפוש משקיעים פרטיים לבין משקיעים מוסדיים (קרנות שונות דוגמת קרנות פנסיה או קרנות הון סיכון, קופות גמל, חברות ביטוח שרוצות שהכסף שברשותן יניב תשואה ועוד). בדרך כלל משקיעים מוסדיים משקיעים סכומי כסף גבוהים יותר, אולם משקיעים פרטיים יכולים לספק לעסק גם ידע, ניסיון, קשרים ומוניטין. מבחינה זו נהוג להבחין בין משקיעים פאסיביים, שמעניקים “רק” כסף, לבין משקיעים אקטיביים שהופכים בפועל לשותפים בחברה, תורמים לה כאמור ידע, ניסיון, קשרים ומוניטין, ומסייעים לה לפרוץ לדרכים חדשות.

באופן טבעי מציאת משקיעים מתאימים למצבו של העסק בנקודת הזמן הנתונה, בהתאם לסכום הכסף לו הוא זקוק ולמידת הצורך שלו בידע, ניסיון, שיתופי פעולה אסטרטגיים וכו’, היא המפתח למינוף גיוס ההון לכדי הצלחה אמיתית.

מתי כדאי לחפש כסףחכם“?

רבים מהסטארט אפיסטים הצעירים ששואלים עצמם איך מתחילים סטארט אפ מבינים את החשיבות של גיוס הון ממשקיעים אקטיביים או אסטרטגיים, כלומר כאלה המביאים איתם לא רק כסף אלא גם משאבים חיוניים אחרים, כדאי במיוחד כשמדובר בעסק הנמצא בתחום תחרותי, שבו לקשרים שמביא איתו המשקיע וליכולת שלו לפתוח דלתות עבור המיזם הצעיר או הסטארט אפ שבראשית דרכו ישנה תרומה עצומה.

במקרים אחרים מציאת משקיע אסטרטגי עשויה להשתלם במיוחד אם העסק מבקש לגייס סכום גדול במיוחד, אך חושש שהגופים המוסדיים יסרבו לבקשתו עקב היעדר ניסיון, ואילו המוניטין שמביא עימו משקיע בעל שם עשוי להטות את הכף ולהוביל לגיוס הון משמעותי.

גיוס הון מאנגלים

אנג’לים הוא אחד ממושגי המפתח בעולם ההייטק ובפרט כשישנו צורך בגיוס הון ממשקיעים.

האנג’ל, למרות שמו, אינו מלאך אלא איש עסקים שאחת ממטרותיו היא רווח כספי, וזאת לצד הרצון לסייע ליזמים להגשים את חלומותיהם. בעזרת חושים חדים, ידע טכנולוגי רחב היקף והון עצמי משמעותי, בוררים האנג’לים את אותם סטארט אפים בעלי פוטנציאל גבוה, פורסים עליהם את חסותם והופכים לשותפים בהם.

בין האנג’לים הבולטים בישראל: זוהר גילון, גיגי לוי, יואל חשין וגידי ברק.

בסוף 2014 אושר בממשלה תיקון משמעותי לחוק האנג’לים (שנכנס לתוקף 3 שנים קודם לכן). על פי התיקון הוסרו חלק מתנאי הסף הנוקשים, וזאת על מנת לאפשר לכל משקיע פרטי לסייע לחברות שיאושרו על ידי המדען הראשי של משרד הכלכלה ובזכות כך ליהנות מהטבות מס ניכרות – וזאת מבלי בירוקרטיה מיותרת.

לא בלי ליווי משפטי צמוד

גיוס הון ממשקיעים חייב להתבצע תחת ליווי משפטי צמוד, של עורכי דין בעלי ניסיון בתחום גיוסי הכספים, ובפרט כשמכניסים לחברה שותפים (אותם משקיעים אקטיביים או אסטרטגיים), וזאת על מנת למנוע מצב שבו תזרים המזומנים השתפר משמעותית אולם מצבם של בעלי העסק המקוריים הורע.