back to Blog

מהם שלבי תהליך הקמת סטארט אפ בישראל?

לא כל סטארט אפ יכול לדעת מראש אם הוא מחזיק ברשותו רעיון או טכנולוגיה שיכולים לשנות את העולם. אבל יש דבר אחד בטוח – מי שלא מתקדם בצורה מובנית, על פי תהליך מסודר ומאורגן – גדולים מאוד סיכוייו להיכשל. כאשר תהליך הקמת סטארט אפ נעשה בצורה מחושבת, כאשר לא עוברים לשלב הבא לפני שהשלב הקודם הבשיל, סיכויי ההצלחה עולים בצורה ניכרת. רוצים להקים סטארט אפ בישראל? אלו השלבים שתצטרכו לעבור.

תהליך הקמת סטארט אפ – השלב הראשון

כל תהליך הקמת סטארט אפ צריך להתחיל באיזשהו רעיון. לא מספיק להחליט שרוצים להקים סטארט אפ. חייבים לשים את האצבע בדיוק על סוג של מוצר שרוצים לפתח או טכנולוגיה חדשה לגמרי או אפילו טכנולוגיה או מוצר קיימים שרוצים לשכלל. כדאי להוסיף שלא תמיד המוצר שבוחרים בתחילה יהיה זה שמייצרים לבסוף, שכן שינויים והתאמות הם דבר טבעי שנחיצותו לפעמים נדרשת, אבל ללא כיוון – קל להתפזר. בצורה כזאת קשה להצליח, אפשר לומר אפילו בלתי אפשרי.

גרסה ראשונית וחוויית משתמש

לאחר שמחליטים על הכיוון שאליו רוצים לפנות, מגיעים לשלב השני – פיתוח מוצר בגרסה ראשונית, בסיסית, על מנת לראות כיצד המשתמשים מגיבים אליו. בשלב זה של הקמת סטארט אפ בשום פנים ואופן אין לגייס צוות עובדים רחב מכפי שבאמת צריך. זהו שלב שבו יש להתנהג בזהירות, לגייס צוות פיתוח בגדול סביר ולהשתמש בהשקעות המתאימות לחברה שעושה את צעדיה הראשונים. מי שיגייס בשלב הזה יותר מדי כסף עשוי לשרוף יותר מדי מזומנים עוד לפני שמגיעים לשלב הרצוי. זה עלול לגרום לתסכול, לקשיים להברחת משקיעים נוספים.

רק בהמשך, שלבי גיוס הון לסטארט אפ שרוצה להצליח יוכלו להתבסס על גיוס הון ניכר יותר. בשלב זה, חשוב לסיים פיתוח של המוצר הבסיסי ולהעביר אותו למשתמשים אובייקטיביים. מדוע חשוב שהמשתמשים יהיו באמת אובייקטיביים? משום שבהתאם לחוות הדעת הללו נדרשים שינויים שונים במוצר, ורק אז יהיה כדאי לגייס סכומים יותר משמעותיים, להגדיל את מצבת העובדים ולקדם פיתוח של מוצר ממשי.

גיוס הון ומוצר של ממש

לקראת יצירתו של מוצר ממשי או פיתוח טכנולוגיה שהקהל הרחב בהחלט יוכל להשתמש בה צריך לבצע חיפוש משקיע לעסק. בשלב זה, נדרשת השקעה הרבה יותר גדולה לעומת השלבים הקודמים ולכן – לא תמיד יהיה קל למצוא משקיע מתאים. חיוני בשלב זה להתקדם רק לאחר בניית תוכנית עסקית ברורה, שמגדירה מיהם הלקוחות שהחברה רוצה לפנות אליהם – האם מדובר במשתמשים מקרב הציבור הרחב. האם מדובר בלקוחות עסקיים בעלי אפיון נתון. האם יופצו גרסאות שונות של המוצר בהתאמה לפלחי שוק שונים.

הזמן להתרחב

לאחר שניכר שהציבור מקבל את המוצר, שיש לו מקום ושהוא זוכה להצלחה מסוימת, מגיע הזמן להתרחב. בשעה זו, כאשר יש צורך לבצע השקעה מסיבית בגידול, כאשר עושים התאמות נוספות במוצר על פי הפידבקים מהשוק וכאשר רוצים לפנות למעשה לשוק הגלובלי, מקובלת מאוד הפניה לקרן של משקיעים. קרן הון תוכל להזרים לסטארט אפ סכומים משמעותיים, כאשר יש לכך באמת הצדקה ופוטנציאל הרווח קיים. בשעה זו, אפשר לומר שמדובר בחברה שנמצאת על קו הגבול בין סטארט אפ לבין חברה בשלה. יש לציין שאת ההתרחבות אין לבצע בשלב מוקדם מדי, כאשר התנאים טרם הבשילו. גם אם יש לכך מימון, זו יכולה להיות טעות. התקדמות שלב אחר שלב – כאשר בכל שלב ניתן להוסיף מימון, עובדים, ומאמצים לבדיקת הצלחת המוצר בקרב המשתמשים – זו הדרך הנכונה.