back to Blog

מה אתם צריכים לדעת על שיווק לסטארט אפ שלכם?

מי שמקים סטארט-אפ מן הסתם מודע לסטטיסטיקה העגומה, לפיהרק אחוזים בודדים מהמיזמים בתחומי ההיי-טק השונים ירשמו הצלחה של ממש, ולמעשה רוב החלומות יתנפצו בצורה כואבת, לעתים אחרי שיתגלגלו מספר שנים ויצליחו איכשהו להחזיק את הראש מעל המים ובמקרים אחרים תוך זמן קצר (שגם בו עלול היזם לספוג הפסדים כספיים משמעותיים).

הבסיס להצלחה הוא כמובן רעיון חדשני שמביא איתו ערך אמיתי לציבור רחב ופתרון למצוקה אמיתית, אבל זהו רק הבסיס, ועליו ישנה עוד שכבה הכרחית: הבאת דבר הקמת אותו סטארט-אפ והשירותים/מוצרים שהוא מציע לידיעת הציבור ובפרט הלקוחות הפוטנציאליים שלו – כך שיש להקדיש תשומת לב ומשאבים נוספים גם לטובת שיווק סטארט אפ. סיבה טובה נוספת להשקיע בשיווק היא במסגרת תהליך גיוס כספים, שהרי גם שכנוע משקיע (מוסדי או פרטי) הוא שיווק לכל דבר.

הכלים וההזדמנויות שמספק עולם הסושיאל מדיה

אחד המרחבים הטובים ביותר להגיע בו אל לקוחות פוטנציאליים הוא הסושיאל מדיה – כל אותן רשתות חברתיות שבהן כולנו מבלים זמן רב מדי יום. למעשה ישנם מומחי שיווק שטוענים כי כי זהו האפיק העיקרי עבור כל סטארט אפ שרוצה לשווק את עצמו בהצלחה, הן בארץ והן בעולם, ועל כן חשוב להשקיע בלמידת הכלים שמציעות הרשתות החברתיות ולהתמחות באיתור ההזדמנויות השיווקיות האפקטיביות ביותר.

בפרט מומלצת אופציית הווידיאו עבור שיווק הסטארט אפים, וזאת באמצעות כלים כמו ה-LIVE של פייסבוק, יוטיוב כמובן, VINE ועוד. הסרטונים חייבים להיות מושקעים וייחודיים, ובאופן כללי לכל סטארט-אפ שרוצה לשווק את עצמו בהצלחה כדאי ליצור מגוון רחב של תכנים איכותיים.

המלצה נוספת עבור שיווק בסושיאל מדיה היא קשרים עם בלוגרים מובילים בתחומים שרלוונטיים לפעילות הסטארט-אפ, שכן המלצות שלהם או אפילו אם הם “רק” יזכירו את הסטארט-אפ שלכם מהווים שיווק במיטבו.

כמה כסף להשקיע בשיווק?

המשאבים הכספיים של רוב הסטארט-אפים מוגבלים, כך שגם אם ישנם לא מעט מקורות מימון לעסקים עדיין ישנה ההתלבטות כמה כסף להקצות לשיווק (על חשבון מחקר ופיתוח, מן הסתם). מומלץ לקבוע מסגרת תקציב למטרות שיווק מתוך הסתכלות על הטווח הארוך, ובמידת האפשר לגבש תוכניות שיווק שנתיות או חצי שנתיות, שכן בדרך זו ניצול הכסף יהיה מיטבי.

חשיבות המיתוג במסגרת שיווק סטארט אפ

מרכיב חשוב בנוסף במסגרת שיווק סטארט אפ הוא המיתוג. כמעט בכל המקרים סטארט אפים פועלים בתחומים אשר מתאפיינים בתחרותיות עזה, ועל כן מוטלת עליהם החובה לבדל את עצמם מהמתחרים. המיתוג מבוסס על הערך שמספק הסטרט-אפ לעולם, או זה שהא מתעתד לספק לכשיבשיל, וכאמצעים תומכים בכך ניתן ליצור לוגו ייחודי וקונספט גרפי כללי, וגם שם קליט ומשכנע יסייע במאמצי המיתוג.

להישאר בארץ או לכבוש את העולם?

עוד שאלה שנשאלת בלא מעט מקרים, ומשפיעה כמובן גם על השיווק, היא האם להישאר בארץ או לנסות ולכבוש שווקים בינלאומיים. רוב הסטארט-אפים, מטבעם, מכוונים כלפי חוץ, שהרי בסופו של דבר השוק הישראלי מוגבל, בעוד העולם משווע לפתרונות חדשניים ויצירתיים שאנחנו הישראלים מצטיינים בהם.

במקרה של יציאה מחוץ לגבולות הארץ, כדאי לזכור שבכל מדינה שיווק אפקטיבי נראה אחרת לגמרי, ולשכור אנשי מקצוע מקומיים בעלי ניסיון בשיווק סטארט אפים.

שיווק לטובת גיוס הון

בחלק בלתי מבוטל מהמקרים השיווק מיועד לא ללקוחות פוטנציאליים אלא על-מנת לשכנע משקיעים פוטנציאליים להשקיע בסטארט-אפ.

במקרים אלה אופי השיווק חייב להיות שונה לחלוטין. ראשית, יש להתמקד בפוטנציאל של העסק ולאו דווקא במוצר או בשירות הקיימים, ושנית, חובה להתאים ספציפית את התוכן והסגנון למשקיע הפוטנציאלי הספציפי אליו פונים.