back to Blog

השקעה בחברות הזנק עם קרן הון סיכון JVP

קרן הון סיכון JVP היא אחת הקרנות הבולטות בארץ וגם מחוץ לגבולות ישראל היא מוכרת ונהנית ממוניטין גבוהים – לדוגמה, בשנת 2012 התברגה הקרן לעשירייה הפותחת בדירוג קרנות הון הסיכון בעולם על פי שיעור ההחזר למשקיעים (על פי מחקר של חברת Prequin).

רשימת האקזיטים בהם מעורבת JVP ארוכה ומרשימה, וכוללת בין השאר את כרומטיס, היא מנהלת כ- 900 מיליון דולר, מפעילה שתי חממות טכנולוגיות פרטיות, וכפי שניתן להבין משמה (JVP הם ראשי תיבות של Jerusalem Venture Partners) היא ממוקמת בירושלים (ויש לה משרדים גם בניו יורק ובבאר שבע).

האיש שמאחורי ההצלחה: אראל מרגלית               

מי שהקים את JVP, עוד בשנת 1993, הוא אראל מרגלית (שב- 2013 הפך לחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה).

בשנת 1990 מונה אראל מרגלית ע”י ראש עיריית י-ם דאז, טדי קולק, כאחראי פיתוח עסקי ברשות לפיתוח העיר. מרגלית, שהתמקד בעיקר בתחום הטכנולוגי, הצליח למשוך אל ירושלים כמה עשרות חברות שהיוו את הבסיס לתעשיית ההיי-טק הירושלמית ותוך שיתוף פעולה עם אנשי האוניברסיטה העברית שבעיר הקים את החממות הטכנולוגיות הישראליות הראשונות.

ב- 1993 עזב מרגלית את התפקיד הנ”ל, וייסד את JVP, שהפכה עד מהרה לסיפור הצלחה הן מבחינת התשואה שהניבה למשקיעים (מחזור הפעילות הראשון של קרן הון סיכון JVP, בין השנים 1993 ל- 1997 סיפק תשואה שנתית ממוצעת של 54%, מעל ומעבר לממוצעים בענף), הן מבחינת התרומה לתחום ההיי טק בישראל והן מבחינת שיפור מצב התעסוקה בירושלים.

האקזיטים הבולטים של קרן הון סיכון JVP

עם השנים נזקפו לזכותה של קרן הון סיכון JVP שלל אקזיטים (נכון ל- 2014 קרוב ל- 30!), ולא בכדי כמעט כל מי שחלם על הקמת חברת סטארט אפ ייחל להשקעה בה מצד הקרן הירושלמית.

האקזיט הדרמטי ביותר היה בשנת 2000, כשחברת כרמוטיס נמכרה לתאגיד הענק לוסנט תמורת למעלה מ- 4.8 מיליארד דולר. שני אקזיטים בולטים נוספים הם מכירת XtremeIO (שעוסקת בתחום זכרונות הפלאש) לחברת הענק EMC תמורת כ- 450 מיליון דולר ו- CyOptics שנמכרה בכ- 400 מיליון דולר לחברת AVAGO.

החממות של JVP

לצד ליבת הפעילות, שהיא באופן טבעי גיוס הון ראשוני לסטארט אפים, הקימה קרן הון סיכון JVP שתי חממות טכנולוגיות, האחת בירושלים והשנייה בבאר שבע, וגם בהן היא משקיעה משאבים רבים וזאת מתוך תפישה כי יש להן ערך מוסף גבוה במיוחד הן מבחינת עתיד ההיי-טק בישראל והן כמנועי צמיחה רבי עוצמה לערים עצמן (בדיוק כמו לאומי טק הפועלת על מנת “לנצל” את ההיי טק כמקפצה לא רק כלכלית אלא גם חברתית).

החממה הירושלמית נקראת JVP Media Labs והיא פועלת ברובע ירושלמי בעל שם דומה שהפך זה מכבר למוקד תרבותי וחברתי ולא רק טכנולוגי. בין השאר פועל ברובע גם המיזם JVP בקהילה, שבמסגרתו זוכים בני נוער ירושלמים משכבות מוחלשות לעזרה בלימודים ולתמיכה נוספת בדרך לצמיחה אישית וחברתית.

בשנת 2012 זכתה JVP במכרז ממשלתי ובשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון הקימה חממה טכנולוגית בבאר שבע. חממה זו, ששמה הוא JVP Cyber Labs, מתמקדת כפי שניתן להבין משמה בתחום לוחמת הרשת, וזאת בשיתוף פעולה לא רק עם אוניברסיטת בן גוריון (שמציעה מסלול ייחודי של לימודי סייבר) אלא גם עם אגף התקשוב בצה”ל. החממה הבאר שבעית משלבת אף היא בתוכה מוקדי תרבות וחברה, ומהווה חלק מהניסיון להפוך את אזור באר שבע למטרופולין מתקדם ואולי אפילו ליצור עמק סיליקון בנגב.