back to Blog

פיתוח סטארט אפ נגד כל הסיכויים

פיתוח סטארט אפ מזוהה בעיקר עם רעיון מבריק וחדשני ועם מגשי פיצה ריקים בחדר קטן, עדות לשעות רבות (רבות) של נסיונות להפוך את הרעיון לאפליקציה או מוצר, אבל בפועל מדובר בתהליך מובנה, בן 6 שלבים, וכדאי להיות מודעים אליהם.

שלב ראשוןקפיצה למים (הקרים)

השלב הראשון בפיתוחם של סטארט אפים, לאחר שהרעיון כבר מסתובב במוחו של היזם מזה זמן מה, הוא להחליט שמנסים לממש אותו.

זוהי החלטה לא פשוטה: לצד הפוטנציאל, וההילה שעוטפת את עולם הסטארט-אפים, ישנו גם סיכון בלתי מבוטל וחשוב מאוד לקחת אותו בחשבון לפני שקופצים למים (שעלולים להיות קרים, ואפילו קפואים, וכבר היו לא מעט מקרים של יזמים שקפצו לבריכה וגילו שהיא ריקה).

כדאי מאוד, בטרם התחייבות, לחשוב היטב האם לרעיון יש היתכנות טכנולוגית, האם יש לו שוק, האם כבר יש מי שמציע את השירות או המוצר ובעיקר האם מבנה האישיות שלכם – מידת שנאת הסיכון, היכולת לפעול בתנאי אי ודאות ועוד – מתאים ליזמות עסקית מסוג זה.

שלב שניפיתוח ראשוני

בשלב השני יש להשקיע בפיתוח ראשוני, תוך מציאת איזון בין פיתוח לטווח הארוך, כלומר כזה הקשור למוצר/שירות בצורתם הסופית, לבין פיתוח לטווח הקצר, כלומר בעיקר גיוס כספים.

רצוי מאוד שגיוס הכספים בשלב הזה ייעשה בסביבתו הקרובה של היזם: חברים, הורים, קרובים וכמובן הון עצמי, שכן כך יהיה קל יותר לשווק את הסטארטאפ למשקיעים הכבדים יותר בהמשך הדרך.

במקביל כדאי שבשלב זה כבר תיכתב תוכנית עסקית מפורטת, הן למטרות גיוס הון והן על מנת להתוות במדויק את הדרך.

שלב שלישיהגיע הזמן לנהל

רוב היזמים לא אוהבים לעסוק בניהול, אולם אין פיתוח סטארט אפ ללא פיתוח מנגנוני ניהול יעילים, גם אם מדובר בחברה קטנה מאוד. אלה הכרחיים לטובת מיצוי המשאבים השונים העומדים לרשות הסטארטאפ, ועל מנת להבטיח שהעבודה הקשה תתבצע באופן מיטבי.

שלב רביעיגיוס הון משמעותי

כשהמוצר/שירות אותו מפתחים כבר מוכן להשקה, ואולי אפילו כבר הושק בגרסה ראשונית (או אף לקהל הרחב), ולאחר שהעסק עצמו מתנהל בצורה מקצועית, מגיע שלב קריטי בכל מהלך של פיתוח סטארט אפ: גיוס הון משמעותי.

הכסף אותו גייס היזם מהסביבה הקרובה אף פעם לא מספיק לשם פיתוח מלא של מוצר או שירות, ובוודאי שלא מאפשר את כל הפעולות החיוניות האחרות (רישום פטנט, שיווק ועוד ועוד), ועל כן יש להשקיע באיתור מקורות הון נוספים – קרנות, אנג’לים ועוד.

ליזמים שאינם בעלי יכולות מוכחות בתחום זה מומלץ להיעזר באנשי מקצוע, שכן אחרת הם עלולים לגלות כי הם נדרשים להשקיע משאבים רבים, ובעיקר זמן ואנרגיות, מבלי לראות תוצאות, וזאת על חשבון פיתוח המוצר/ השירות, מה גם שעוגמת הנפש הכרוכה בקבלת תשובות שליליות רבות מדי עלולה לרפות את ידיהם.

שלב חמישיהדגש עובר מפיתוח טכנולוגי לשיווק ומכירות

עוד שלב קריטי בפיתוח סטארט אפ הוא זה שבו הדגש עובר מהפיתוח הטכנולוגי של המוצר או השירות לתחום השיווק והמכירות.

בהחלט ייתכן כי שלב זה מתחיל להתבצע עוד בטרם הושלם הפיתוח הטכנולוגי לחלוטין וכי מדובר בגרסה לא סופית לגמרי, אולם בכל מקרה על מנת להגיע לצמיחה של ממש על הסטארטאפים להשיג לקוחות שמוכנים לשלם עבור המוצר או השירות שהם פיתחו. רצוי לשכור אנשי שיווק מיומנים, שכן גם המוצר המעולה ביותר זקוק לזרקורים מחמיאים, ובחלק מהמקרים יידרש גם גיוס הון נוסף.

שלב שישיאקזיט וקפיצה למים הקרים                

השלב האחרון הוא זה שבו הזרע הצעיר כבר הפך לעץ יציב ומניב פירות, בין אם בדמות אקזיט ובין אם בדמות חברה בעלת בסיס איתן שלא מפסיקה להתפתח. בדרך כלל בשלב זה ינבוט רעיון חדש במוחם של היזמים והם ירצו להשקיע בפיתוח סטארט אפ חדש ולשם כך לקפוץ למים קרים חדשים…