back to Blog

כיצד להקים סטארט אפ ישראלי ולהיות סטאראפיסט מצליח?

לו הייתה תשובה פשוטה לשאלה שבכותרת, כיצד להקים סטארט אפ ישראלי ולהיות סטארטאפיסט מצליח, מן הסתם כולם היו עושים זאת: מקימים סטארט אפים ישראלים והופכים לסטארטאפיסטים מצליחים, אבל המציאות היא שהחלק של ההקמה אינו מורכב מאוד, אבל החלק של להיהפך לסיפור הצלחה – כבר פחות פשוט…

רבים וטובים כבר ניסו לבחון את סיפוריהם של סטארטאפיסטים ישראלים מצליחים, על מנת למצוא מכנה משותף ודפוסי התנהגות דומים שאולי יספקו לנו תובנות לגבי מה נדרש כדי לממש את החלום, שהרי כל סטארט אפ הוא קודם כל חלום, והבשורות הטובות הן שיש קווי דמיון בלתי מבוטלים בין סיפורי ההצלחה. יחד עם זאת יש גם מרכיב חמקמק שמאוד קשה להגדירו: אולי זה מזל, אולי גורל ואולי דבר אחר שרק בעתיד נבין מהו.

סטארט אפ ישראלי: חוצפה, קשרים ותושיה

כל סטארטאפיסט יודע שמספרם של הסטארט אפים תוצרת כחול לבן שהפכו לסיפורי הצלחה חובקי עולם גדול בהרבה ממשקלה של אוכלוסיית ישראל מתוך כלל אוכלוסיית העולם ולא בכדי הוכתרה המדינה כ”אומת הייטק”. החל מ-ICQ, דרך NDS, אנוביט ו- Xtremelo וכלה ב-Waze, טאבולה ואאוטבריין, כשכמובן ישנם עוד עשרות מיזמים עסקיים שהפכו לחברות יציבות עם קהל לקוחות נרחב ו/או נרכשו על ידי חברות ענק – במהלך ההתפתחות של כולם ניתן למצוא את השילוב הכל כך ישראלי של חוצפה, קשרים ותושיה.

אמנם גם לאמריקאים למשל ישנה יכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אולם אין ספק שתושיה היא תכונה שנמצאת בכמויות גדולות יותר אצל הישראלים. גם לקשרים ישנה חשיבות רבה מבחינת סיכויי ההצלחה של כל סטארט אפ – לפעמים די בסכום כסף מסוים שניתן על ידי משקיע פרטי (לא רק על סמך היכרות אישית אולם באופן טבעי להיכרות יש משקל בהחלטה אם להשקיע או לא) ולפעמים אפילו עצה טובה יכולה להעלות סטארט אפ ישראלי על דרך ההצלחה. החוצפה הישראלית, שבמקרים רבים אנחנו מסתייגים ממנה, מהווה יתרון במקרים מסוימים והקמת סטארט אפ היא בהחלט מקרה שכזה, שכן חוצפה יכולה לפתוח דלתות שבכל דרך אחרת היו נותרות סגורות.

סטארטאפיסט מצליח: אופטימי, יסודי, שולט בחומר ומבזר סמכויות

כל יזם חייב להיות מצויד במנה גדושה של אופטימיות, וכשמדובר במי שמקים סטארט אפ ישראלי הכמות אף צריכה להיות גדולה במיוחד – שכן הדרך מרעיון, מבריק ככל שיהיה, למוצר שנהנה מביקוש ער הינה ארוכה ורצופת מכשולים, ומי שלא ניחן באופטימיות ימצא עצמו בשלב כזה או אחר פשוט מרים ידיים לנוכח הקשיים, אי הוודאות ומהמורות, הן אלה הצפויות והן אלה שמגיחות בהפתעה.

גם יסודיות היא תכונה חיונית לכל סטארטאפיסט שרוצה להצליח: על מנת שהרעיון יבשיל יש צורך בבדיקת היתכנות טכנולוגית והיתכנות עסקית גם יחד, וחשוב מאוד לבצע את הבדיקות האלה בצורה יסודית במיוחד, לפני שמשקיעים משאבים רבים. גם בהמשך הדרך, באופן טבעי, נדרשת יסודיות על מנת למצוא פתרונות לכל הבעיות שעשויות לצוץ, רצוי כמובן עוד לפני שהן צצות, וכך לפלס את הדרך ממוקשים ומהמורות.

עוד מרכיב חשוב לכל בעל סטארט אפ על מנת שדווקא זה שלו יהפוך לסיפור הצלחה הוא שליטה בחומר – חשוב לזכור שכל סטארט אפ טומן בחובו גם פן טכנולוגי, גם פן עסקי ובלא מעט מקרים גם פן משפטי (בעיקר בכל הקשור לפטנטים) ועל בעל הסטארט אפ לשלוט היטב בחומר בכל התחומים. במקביל, מאחר שמדובר בתחומים המחייבים מקצועיות גבוהה במיוחד וניסיון נרחב, ורוב בני האדם לא שולטים ברמה כזו במספר תחומים, חשוב כי הוא גם יידע לבזר סמכויות ויאסוף סביבו צוות מנצח.