back to Blog

מדוע גם משקיעים זרים מעדיפים להשקיע בסטארט אפ ישראלי?

אמנם ישנם לא מעט הסתייגויות מהכינוי “סטארט אפ ניישן” שהוצמד לישראל, אולם אי אפשר להתעלם מהעובדה שבארצנו הקטנה הוקמו יותר סטארטאפים מאשר במדינות גדולות ומבוססות כמו אנגליה וקנדה, ושבכלל, סטארט אפ ישראלי הפך לשם נרדף לחדשנות ולתעוזה. אין פלא אם כך שמשקיעים זרים רבים מעדיפים להשקיע את כספם בחברות הזנק ישראליות.

משקיעים מכל רחבי העולם

אם עד לפני מספר שנים עיקר ההשקעה הזרה בסטארט אפים ישראלים הגיעה מארה”ב, הרי שכיום ניתן לראות מגוון רחב הרבה יותר, כולל למשל השקעות שמקורן ביפן.

במהלך שנת 2014 הגיע לארץ יזם יפני בשם קנטארו סקאקיברה, שמוכר ביפן כמי שייסד תוכנית מצליחה להשקעה בסטארטאפים בשם סמוראי אינקיובייט. סקאקיברה החליט להפעיל תוכנית דומה גם בישראל, שכן לתפישתו סטארט אפ ישראלי נהנה ממספר יתרונות משמעותיים מבחינתו, ובראשם התעוזה הישראלית, היכולת להתמודד עם כשלונות (דבר שבתרבות היפנית הוא כמעט בלתי נתפש) והגלובליות שלהם בזכות השליטה הטובה באנגלית.

ביחד עם חבר נוסף בקבוצת סמוראי, שוהיי אנדו, מאתר סקאקיברה סטארט אפים ישראלים מוצלחים במיוחד כחלק מהחזון שלו להשקיע בלא פחות מ-100 חברות הזנק שנמצאות בראשית הדרך. המודל קבוע – 100,000$ תמורת 10% מהמניות (כלומר עפ”י שווי שוק של מיליון דולר לסטארט אפ) ובנוסף מפעילה סמוראי חלל עבודה תל אביבי לסטארט אפים.

הפעילות ההולכת וגוברת של קרנות הון סיכון זרות

ברוב המקרים חיפוש משקיעים זרים המעוניינים להשקיע בסטארט אפים תוצרת כחול לבן עושים זאת דרך קרנות הון סיכון – ואכן בשנים האחרונות גדל משמעותית חלקן של קרנות הון הסיכון הזרות מבחינת השקעות בעולם ההייטק הישראלי, לא מעט על חשבון קרנות הון הסיכון המקומיות, שחלקן בעוגה הכללית התכווץ.

כך למשל ב-2010 בוצעו 75 השקעות ראשונות ע”י קרנות ישראליות ו-76 ע”י קרנות זרות, ב-2012 נשמר השוויון עם 138 השקעות ראשונות של קרנות הון סיכון זרות ו-134 השקעות שכאלה על ידי קרנות ישראליות, אבל ב-2013 כבר נפתח פער של ממש לטובת הזרות – 169 לעומת 118. ב-2014 צומצם מעט הפער, כשקרנות ישראליות ביצעו 128 השקעות ראשונות וקרנות תוצרת חוץ 155, אולם גם כך עמד חלקן של קרנות הון הסיכון הישראליות לאורך כל העשור האחרון (2004-2014) על 35% מתוך כלל 17 מיליארד הדולר שהושקעו בכ- 7000 חברות סטארט אפ ישראליות.

כמובן שיש לברך על כניסתו של הון זר לארץ ועל ההשקעות הרבות בעולם הסטארט אפ הישראלי הנעשות בזכותו, אולם יש לקוות שממשלות ישראל ישכילו לעודד גם את התפתחותן של הקרנות כחול לבן, כך שהרווחים יישארו בארץ.

איך יכול משקיע זר להשקיע בסטארט אפ ישראלי דרך האינטרנט?

דרך נוספת הפתוחה בפני משקיע זר המעוניין להשקיע בסטארט אפ ישראלי היא קראוד פאנדינג (מימון המונים). אחד המיזמים הבולטים בתחום זה הוא OurCrowd, שמנצלת את יתרונות האינטרנט וכן שינויים רגולטוריים שונים ומאפשרת למשקיעים מכל רחבי העולם למצוא סטארט אפים ישראליים בעלי פוטנציאל להחזר מרשים במיוחד על השקעה.

הפלטפורמה הזו מאגדת כמה אלפי בני אדם מקרוב ל-100 מדינות מכל רחבי העולם, ומסתבר שישראל היא אחד היעדים המועדפים עליהם, וליתר דיוק הסטארט אפים הישראלים – בשנתיים הראשונות לפעילות OurCrowd, למשל, 80% מההשקעות נותבו לחברות ישראליות בתחומי ההייטק. עוד כדאי לציין כי חלק גדול מחברי OurCrowd הינם יהודים מהקהילות המבוססות, ובעצם אם תרצו ההשקעה בסטארט אפ ישראלי הפכה למעין תחליף לתרומה לקק”ל של פעם.